Foment dels desplaçaments amb bicicleta

Un dels vehicles clau per a desplaçaments de curta o mitjana distància a Barcelona és la bicicleta.

La bicicleta és una manera alternativa de moure’s en el dia a dia i el mitjà de transport més eficient des del punt de vista energètic.

A més, en el context de la crisi generada per la covid-19, la bicicleta és essencial, ja que no contamina i no ocupa espai.

Actualment, aquest mitjà de transport té a la seva disposició més de 200 quilòmetres de carrils bici i prop de 800 quilòmetres de carrers pacificats. Es preveu avançar amb tot un seguit de mesures per fomentar-ne encara més l'ús.

Què fem?

En la primera fase, es van crear 21 nous quilòmetres de vies pedalabes. Els nous corredors per a la circulació de la bicicleta a la ciutat impliquen la reducció de carrils de trànsit, interns i de connexió metropolitana.

  • On s'han fet?
  • Al carrer de la Creu Coberta-carretera de Sants (de plaça d'Espanya a riera Blanca); carrer de València (entre carrer de Tarragona i avinguda Meridiana); carrer de la Indústria (entre avinguda de Gaudí i carrer de Bailèn); gran via de les Corts Catalanes (entre carrer d'Aribau i passeig de Gràcia); via Augusta (des d'avinguda Diagonal fins a la plaça de Molina); carrer de Los Castillejos (d’avinguda Diagonal a travessera de Gràcia); carrer de Roger de Llúria (de plaça d'Urquinaona a avinguda Diagonal); carrer de Pau Claris (de plaça d'Urquinaona a avinguda Diagonal); avinguda Meridiana (de Fabra i Puig a avinguda de Rio de Janeiro), i passeig de Santa Coloma.

En la segona fase, s'han fet actuacions que s'han sumat als nous eixos i carrils ja implementats durant la primera fase de desescalada per millorar la infraestructura ciclista de la ciutat i fomentar, encara més, la mobilitat amb bicicleta.

En total, s'han sumarat 8 quilòmetres a la xarxa de corredors bici fins arribar als 240 quilòmetres de carrils bici:

  • Carrer d'Aragó (entre avinguda Meridiana i carrer de Tarragona): s'ha creat un nou carril bici unidireccional a la banda mar, substituint un carril de circulació. Són 4,8 quilòmetres nous que permeten travessar tot l’Eixample.
  • Passeig de la Zona Franca (entre plaça de Cerdà i carrer dels Motors): s'han habilitat dos nous carrils bici unidireccionals en tots dos costats, amb un total de 3,2 quilòmetres nous (1,6 per sentit).

L'Ajuntament de Barcelona segueix treballant durant el 2021 amb nous projectes de carrils bici a implantar. 

Després de la pausa generada per la covid-19, el servei del Bicing es va activar novament (el 23 d'abril del 2020) i ho va fer amb 57 estacions noves ja operatives (ara ja superen les noranta) i amb mesures preventives sanitàries per a les persones usuàries i el personal que manté el servei.

A partir d'ara, les persones usuàries han de tenir en compte la normativa següent per fer-lo servir:

  • Rentar-se bé les mans, amb gel hidroalcohòlic o amb aigua i sabó, abans i després de cada trajecte, per evitar un hipotètic contagi indirecte.
  • Fer servir mascareta.
  • Utilitzar guants, que cal llençar un cop es deixa la bicicleta.
  • Mantenir 2 metres de distància amb els altres ciclistes i persones que circulin per la mateixa via.
  • Evitar tocar-se la cara durant el trajecte.
  • Tapar-se la boca amb l’avantbraç en cas d’esternudar o tossir.

A més, és convenient utilitzar l’aplicació del Bicing, per retirar i ancorar bicicletes directament des del telèfon mòbil.

Reforçar el respecte a la mobilitat ciclista als carrers de zona 30.

S’indica el caràcter preferent de la bicicleta en aquestes vies i es reforça amb una campanya de sensibilització per fomentar el respecte dels vehicles motoritzats als ciclistes que hi circulin. Recordem que Barcelona treballa per ser una Ciutat 30, és a dir, una ciutat en què la seva majoria de carrers tinguin limitada la velocitata 30km/h.

Repartir les llicències definitives per a operadors de bikesharing i motosharing (bicicleta i motocicleta mulitusuari)

L’objectiu és facilitar el vehicle compartit però d’ús individual de bicicletes i motos elèctriques, que s’engloben dins la mobilitat sostenible.