Foment dels desplaçaments amb bicicleta

Un dels vehicles clau per a desplaçaments de curta o mitjana distància a Barcelona és la bicicleta.

La bicicleta és una manera alternativa de moure’s en el dia a dia i el mitjà de transport més eficient des del punt de vista energètic.

A més, en el context de la crisi generada per la covid-19, la bicicleta és essencial, ja que no contamina i no ocupa espai, i a la vegada minimitza el contacte entre persones i permet mantenir les distàncies de seguretat.

Actualment, aquest mitjà de transport té a la seva disposició més de 200 quilòmetres de carrils bici i prop de 800 quilòmetres de carrers pacificats, però es preveuen tot un seguit de mesures per fomentar-ne encara més l'ús.

Què fem?

En la primera fase, es van crear 21 nous quilòmetres de vies pedalabes. Els nous corredors per a la circulació de la bicicleta a la ciutat impliquen la reducció de carrils de trànsit, interns i de connexió metropolitana.

  • On s'han fet?
  • Al carrer de la Creu Coberta-carretera de Sants (de plaça d'Espanya a riera Blanca); carrer de València (entre carrer de Tarragona i avinguda Meridiana); carrer de la Indústria (entre avinguda de Gaudí i carrer de Bailèn); gran via de les Corts Catalanes (entre carrer d'Aribau i passeig de Gràcia); via Augusta (des d'avinguda Diagonal fins a la plaça de Molina); carrer de Los Castillejos (d’avinguda Diagonal a travessera de Gràcia); carrer de Roger de Llúria (de plaça d'Urquinaona a avinguda Diagonal); carrer de Pau Claris (de plaça d'Urquinaona a avinguda Diagonal); avinguda Meridiana (de Fabra i Puig a avinguda de Rio de Janeiro), i passeig de Santa Coloma.

En la segona fase, es faran actuacions que se sumaran als nous eixos i carrils ja implementats fins ara per millorar la infraestructura ciclista de la ciutat i fomentar, encara més, la mobilitat amb bicicleta.

Aquest paquet de mesures preveu crear dos eixos nous. En total, se sumaran 8 quilòmetres a la xarxa de corredors bici.

  • Carrer d'Aragó (entre avinguda Meridiana i carrer de Tarragona): es crearà un nou carril bici unidireccional a la banda mar, substituint un carril de circulació. Seran 4,8 quilòmetres nous que permetran travessar tot l’Eixample.
  • Passeig de la Zona Franca (entre plaça de Cerdà i carrer dels Motors): s’habilitaran nous corredors bici unidireccionals en tots dos costats, amb un total de 3,2 quilòmetres nous (1,6 per sentit).

Després de la pausa generada per la covid-19, el servei del Bicing es va activar novament (el 23 d'abril) i ho va fer amb 57 estacions noves ja operatives (ara ja superen la setantena) i amb mesures preventives sanitàries per a les persones usuàries i el personal que manté el servei.

A partir d'ara, les persones usuàries han de tenir en compte la normativa següent per fer-lo servir:

  • Rentar-se bé les mans, amb gel hidroalcohòlic o amb aigua i sabó, abans i després de cada trajecte, per evitar un hipotètic contagi indirecte.
  • Fer servir mascareta.
  • Utilitzar guants, que cal llençar un cop es deixa la bicicleta.
  • Mantenir 2 metres de distància amb els altres ciclistes i persones que circulin per la mateixa via.
  • Evitar tocar-se la cara durant el trajecte.
  • Tapar-se la boca amb l’avantbraç en cas d’esternudar o tossir.

A més, és convenient utilitzar l’aplicació del Bicing, per retirar i ancorar bicicletes directament des del telèfon mòbil.

Reforçar el respecte a la mobilitat ciclista als carrers de zona 30.

S’indica el caràcter preferent de la bicicleta en aquestes vies i es reforça amb una campanya de sensibilització per fomentar el respecte dels vehicles motoritzats als ciclistes que hi circulin.

Repartir les llicències definitives per a operadors de bikesharing i motosharing (bicicleta i motocicleta mulitusuari)

L’objectiu és facilitar el vehicle compartit però d’ús individual de bicicletes i motos elèctriques, que s’engloben dins la mobilitat sostenible.