Mesures de millora aplicades al transport públic

La utilització del transport públic col·lectiu és essencial en una ciutat densa com Barcelona.

Durant aquest darrer període, metro, bus, tramvia i altres mitjans de transport públic s’han adaptat a la demanda i han complert els protocols de desinfecció i aforament i les mesures preventives sanitàries per tal de garantir al màxim als desplaçaments amb seguretat.

Ara, el transport públic ha de continuar sent un mitjà de desplaçament de referència a Barcelona i requereix tot un seguit d’actuacions per millorar-ne l’eficiència i adaptar-se a la nova situació amb totes les eines disponibles.

Què fem?

En la primera fase, ja s'han executat un total de 17 intervencions per crear o segregar carrils bus amb l’objectiu de millorar-ne el servei i l’eficiència.

Segregació de carrils bus

  • Avinguda de Sarrià-plaça de Prat de la Riba.
  • Pla de Palau-avinguda del Marquès de l'Argentera.
  • Passeig de Joan de Borbó Comte de Barcelona-avinguda del Doctor Aiguader.
  • Passeig de Gràcia, entre el carrer del Rosselló i l'avinguda Diagonal.
  • Carrer de Balmes, entre el carrer de la Granada del Penedès i l'avinguda Diagonal
  • Carrer de Balmes, entre els carrers de València i d’Aragó.
  • Vall d’Hebron, entre Jericó i plaça d’Alfonso Comín.
  • Via Favència, entre Carles Soldevila i plaça de Karl Marx
  • Carrer de Roger de Llúria, entre els carrers del Consell de Cent i d’Aragó.
  • Carrer de Cartagena, entre Llorens i Barba i Mas Casanovas.
  • Carrer de València, entre Roger de Llúria i Bruc

Nous trams de carrils bus

  • Via Laietana
  • Creu Coberta-carretera de Sants.
  • Via Augusta, sentit ascendent, entre Hort de la Vila i passeig de la Bonanova.
  • Carrer d’Espronceda, sentit mar, entre passeig del Taulat i passeig de Garcia Fària.
  • Passeig de Garcia Fària, sentit Llobregat, entre els carrers d’Espronceda i de la Jonquera.

Modificacions i ajustos de carrils bus

  • Via Favència, entre el carrer de l’Artesania i la plaça de Karl Marx.

En la segona fase, l’Ajuntament farà set actuacions més per millorar la xarxa de carrils bus de la ciutat i l’accés a estacions. En concret, són intervencions en quatre carrils i als accessos a tres estacions.

Nous trams de carril bus

  • Avinguda d'Esplugues: creació d’un nou carril bus d’entrada a la ciutat per l’avinguda d’Esplugues substituint un carril de circulació.
  • Avinguda Diagonal (entre plaça de Pius XII i Zona Universitària): creació d’un segon carril bus de sortida de la ciutat substituint un carril de circulació, que a més permeti que els busos sense parades puguin avançar els que estan parats, i deixar, així, aquest accés de la ciutat a la B-23 amb dos carrils bus en cada sentit, equilibrant l’entrada i la sortida.
  • Avinguda Diagonal (entre plaça de Francesc Macià i carrer d'Aragó): ampliació dels carrils bus en tots dos sentits per garantir la circulació correcta dels autobusos. S’eliminarà un carril de circulació en sentit Besòs.
  • Gran via de les Corts Catalanes (entre passeig de Gràcia i carrer de la Marina): creació d’un segon carril bus al tronc central en direcció Besòs en coherència amb els dos carrils bus que precedeixen aquest tram des de la plaça d’Espanya fins al carrer de Balmes. S’eliminarà un carril de circulació en sentit Besòs.

Millora dels accessos a les estacions d'autobusos

  • Accessos a estació de Sants: millores dels accessos a l’estació, per augmentar la seguretat dels vianants.
  • Accessos a estació del Nord: millora de les condicions de regulació de la sortida dels busos de l’estació per augmentar la seguretat dels vianants i permetre reduir el trajecte dels autobusos per dins el barri, sortint directament al carrer de Sardenya.
  • Accés a l'estació de Sant Andreu Arenal: creació d’un carril a la Meridiana d’entrada a la ciutat que permeti una incorporació directa a l’estació d’autobusos de Sant Andreu Arenal per reduir els recorreguts innecessaris per arribar a l’estació.

Protocol de seguretat, desinfecció i higiene al transport públic

Els diversos operadors han fet protocols per tal que la ciutadania pugui accedir al transport públic amb condicions de seguretat i que s'adapti a la normativa vigent en cada moment o etapa:  mascaretes, guants, gels, marquesines de seguretat, etcètara.

Apostar pel teletreball, la flexibilitat horària i altres mesures similars.

S’impulsa que el procés de desconfinament general inclogui diverses mesures que limitin la mobilitat massiva en hores punta, com és potenciar el teletreball, la flexibilitat horària i altres mesures similars.

Incloure el transport públic en el fons de rescat de la covid-19.

L’objectiu és donar resposta al dèficit generat per la situació d’excepcionalitat.

Prestigiar el transport públic i el servei de taxi.

Per recuperar la confiança de les persones usuàries i reafirmar el compromís de les administracions amb el transport públic.

Crear un hub d’autocars d’excursions a l’estació del Nord.

Per concentrar aquest tipus de mobilitat i facilitar l’aplicació de mesures sanitàries.