Accions vinculades als vehicles privats motoritzats

El vehicle motoritzat no hauria de ser el vehicle predominant en la mobilitat a la ciutat, ja que continua sent responsable de l'alta incidència en la contaminació ambiental (i els seus efectes sobre la salut, la mortalitat i l’agreujament de diverses malalties) i produeix una sinistralitat important.

El cotxe o la moto haurien de fer-se servir només per als desplaçaments imprescindibles en què fos necessari aquest tipus de vehicle.

Cal tenir en compte també que l’excessiu ús dels vehicles motoritzats a la ciutat de Barcelona té efectes nocius sobre la qualitat de vida també per la disminució de l’espai públic, segur i saludable, que fa servir la majoria de la ciutadania que va a peu o utilitza mitjans de desplaçament sostenibles.

 

Què fem?

Acabar la renovació de parquímetres.

Amb una millor tecnologia que permet el pagament sense contacte i aplicant les tarifes ambientals que beneficien els vehicles no contaminants.

Potenciar pàrquings amb serveis a la mobilitat i amb mesures sanitàries reforçades. 

Serveis a la mobilitat  en aparcaments: per a bicicletes, motos i distribució urbana de mercaderies. També punts de recàrrega de vehicle elèctric i espai per a operadors de cotxe d’ús compartit.

Mesures sanitàries reforçades: neteja dels espais, ascensor limitat i gel desinfectant a disposició de la ciutadania.

Aplicació de les tarifes d’estacionament en superfície del 2020 i reforç de la desinfecció als parquímetres.

Les noves tarifes ambientals incorporen els criteris definits per la Direcció General de Trànsit (DGT) per valorar el nivell de contaminació dels vehicles que estacionin tant a l’Àrea Blava com a l’Àrea Verda d’ús forà:

  • Els vehicles de 0 emissions podran estacionar de manera gratuïta a l’Àrea Blava durant el temps màxim estipulat. Pel que fa als residents, tots els que tinguessin atorgada la bonificació de 0,20 euros per bona conducció abans del 31 de desembre de 2019 continuaran gaudint-ne durant tot el 2020.
  • L’Àrea Blava es regularà també en la franja del migdia, de 14.00 a 16.00 hores. A més, es penalitzarà la mala utilització del servei, i es revisarà l’import de cancel·lació de denúncia, que passa de 7 a 9 euros.
  • S’actualitzen les tarifes de l’Àrea Zona Bus, destinada a la parada i l’estacionament d’autocars a la via pública. L’augment s’aplica tant en places blaves A com en places blaves B, i en tots dos casos els autocars que tinguin etiqueta Eco obtindran una bonificació del 100%.
  • S’incrementa la tarifa a la plataforma logística del Park Güell (18 euros per 90 minuts) i als aparcaments BSM de l’Estació d’Autobusos Barcelona Nord, moll d’Espanya i Garcia Fària, amb diferències entre la tarifa diürna i la nocturna.

Fomentar l’ús d’aplicacions mòbils (SMOU, etcètara)


Posar en marxa quatre vehicles de control de l’AREA.

Per minimitzar els controls presencials a peu de carrer i facilitar la regulació de l’AREA.


Estendre les zones d’aparcaments regulats en superfície

Amb l’objectiu de fomentar una mobilitat més sostenible, reduir la contaminació i millorar l’ordenació de l’espai públic, l’àrea d’aparcament regulat s’ampliarà durant els propers mesos amb 9.558 places noves d’estacionament de cotxes.

Aquesta ampliació es farà en sis districtes (les Corts, Sarrià – Sant Gervasi, Horta-Guinardó, Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí) prioritzant els barris on la regulació beneficia més els residents i respon a la demanda d’alguns barris de prioritzar l’aparcament per als residents de les zones més deficitàries. Es destinarà als veïns places d’aparcament gratuïtes que fins ara utilitzaven conductors forans, fet que provoca un augment de la densitat del trànsit a la zona i més pol·lució.

Aquesta mesura també té com a objectius alliberar l’espai públic, fomentar l’ús d’aparcaments subterranis i complir el compromís establert amb la Unió Europea per reduir els índex de contaminació a la ciutat.


Estendre per l'àrea metropolitana la distribució urbana de mercaderies.

Per facilitar i millorar la distribució de mercaderies a diversos municipis de l’àrea metropolitana.

Aquest mes de juny s'ha posat en marxa l'SPRO, una nova aplicació mòbil gratuïta destinada als professionals de la distribució urbana de mercaderies (DUM) per estacionar a les places de càrrega i descàrrega de la ciutat i de l’àrea metropolitana.

L’objectiu de l’aplicació és unificar i millorar la gestió i l’estacionament de les places destinades als professionals d’aquest col·lectiu. Inicialment, es podrà fer servir a Barcelona, Badalona, Castelldefels, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Joan Despí i Sant Just Desvern, i pròximament s’hi afegiran la resta de municipis metropolitans.