El valor del turisme d’interior

N’hi ha de molts tipus, de turisme: de luxe, religiós,  sexual, d’esportiu, de cultural, d’espardenya, gastronòmic, de familiar, rural... però aquest estiu el que s’estila és el turisme d’interior. Aquell que ens permetrà descobrir i en alguns casos redescobrir els racons que valen la pena del nostre entorn més immediat. Això vol dir de la comarca, de la regió o del país. Res més enllà. Ei, tant de bo que algú entengui el valor del turisme interior, com una experiència de retrobar-se amb un mateix, sense necessitat de moure’s gaire. I repensar els models turístics.  Molt em temo però, que després d’un confinament aquesta opció no prosperarà. Però justament trobo que ens hi hauríem d’aturar a pensar com reconnectar amb l’essència del fenomen social, cultural, econòmic que suposa el turisme.

 

Des d’un punt de vista antropològic, el turisme és una manifestacció, una activitat humana, que s’ha estudiat des que se’n té coneixement. El turisme, com a viatge de plaer sense altre motiu, va nèixer amb el "Grand Tour", el nom donat al Regne Unit als viatges a Europa per la noblesa i, més tard, la burgesia, dels 1660 fins a l'arribada del ferrocarril als 1840. Ja al començament del segle XX, grups de burgesos i intel·lectuals britànics viatjaven sobretot a París en tant que capital de la cultura en aquell moment, i en tornar escrivien una sèrie d'articles i llibres sobre el tema, convidant els lectors- majoritàriament d'altres burgesos- a imitar-los i "descobrir" el món exterior. Podríem dir, per tant, que el turisme- de l’ anglès "tour" o visita- neix dotat d’un sentit cultural i eurocèntric. Però quan analitzem el fenomen antropològic del turisme s’han de tenir present tres factors. L’ impacte econòmic sobre la societat. Les conseqüències sobre el medi o hàbitat de les destinacions turístiques i el conjunt d’efectes i canvis culturals generats pel turisme. Perquè allò que en un principi era una sortida per ampliar horitzons, físicament i intel·lectualment, volia dir que era un viatge per aprendre, per conèixer, per enriquir-te en experiència i compartir-ho amb les noves coneixences, fruit del viatge, però també amb els de la teva comunitat.

 

Martí Gironell