Torna al Museu Etnològic el cicle de cinema 'Cinelab Turisme'

Estem tan acostumats al turisme i resulta tan necessari per a les nostres economies, que de vegades oblidem els efectes transformadors que té sobre les ciutats i les societats. Però, i si l'estudiem des de la perspectiva de l'antropologia i ens el mirem amb el prisma del cinema? És el que us proposa l'edició de 2019 de Cinelab Turisme, un cicle que, del 13 de novembre al 4 de desembre, projecta quatre films, amb entrada lliure, a les dependències del carrer de Montcada del Museu Etnològic i de Cultures del Món.

La iniciativa, que forma part de la 9a Mostra de Cinema Etnogràfic i està coorganitzada per l'Institut Català d'Antropologia i el Festival Vilamon, té el suport del departament de Cultura, l'Inventari del Patrimoni Etnològic de Catalunya, la Universitat de Barcelona i l'Asociación de turismo sostenible (Aethnic).

Durant quatre dimecres consecutius, de 18.30 a 20.30 h, la seu del carrer de Montcada del Museu Etnològic acollirà les projeccions d'uns documents fílmics de les procedències més diverses que tracten el tema del turisme i els viatges des de perspectives diferents.

 

Dimecres, 13 de novembre

El turisme i el dret a la ciutat

City for sale

Dir: Laura Álvarez / Durada: 82 min / Any de producció: 2018 / Versió original

L'antropòloga Fabiola Mancinelli i la mateixa directora d'aquest film, Laura Álvarez, s'encarreguen de presentar la primera sessió del cicle. Veurem un film sobre el dia a dia de quatre famílies barcelonines. Com les afecta el turisme en la seva quotidianitat? Ho sabreu seguint unes històries que il·lustren la manera com veïns i veïnes són expulsats dels seus barris, en un procés que està canviant la identitat barcelonina.

 

Dimecres, 20 de novembre

La cultura a pes: el turisme i la cerca d'autenticitat

Shaman Tour

Dir: Laetitia Merli / Durada: 63 min / Any de producció: 2009 / Versió original subtitulada

La directora francesa Laetitia Merli i l'antropòleg Roger Canals s'encarregaran d'analitzar el concepte d'autenticitat en relació amb el turisme en la presentació d'un film que va ser rodat a Mongòlia. Rens i xamans són els habitants originaris de la zona però, què passa quan pastors nòmades i turistes comencen a interactuar? Els uns busquen un món autèntic mentre els altres somien amb els avantatges de la societat de consum. Tot, a partir de la història d'una família de criadors de rens encapçalada per una mare xaman que ha trobat en el turisme una eina per planificar el seu futur.

 

Dimecres, 27 de novembre

Economies informals al marge del turisme

Welcome to the Smiling Coast

Dir: Bas Ackermann / Durada: 72 min / Any de producció: 2016 / Versió original subtitulada en espanyol

Turisme, desenvolupament, migració... Què tindran a veure aquests tres assumptes? Ens en parlarà Jesús Martín, co-fundador de l'Asociación de turismo sostenible (Aethnic), en la presentació d'aquest film neerlandès, centrat en les anades i vingudes d'una quinzena de joves gambians que sobreviuen en els marges més informals de la indústria turística del país. I és que els prop de 150.000 turistes (molts dels quals són dones europees) visiten la zona cada any i s'estan en uns complexos hotelers que són tot un luxe i que estan situats a poca distància de la Gàmbia real, pobre i deprimida. Allà viu una joventut que posarà en pràctica tota mena d'estratègies per tal de beneficiar-se del fenomen turístic i que, en mostrar les seves tàctiques, ens parlaran també sobre els seus somnis i esperances.

 

Dimecres, 4 de desembre

Els treballadors i les treballadores del turisme

Up the Yangtze

Dir: Yung Chang / Durada: 93 min / Any de producció: 2007 / Versió original subtitulada en espanyol

L'antropòloga Irene Masdeu Torruella serà l'encarregada d'introduir-nos un documental canadenc signat pel director Yung Chang que mostra una cara inquietant del somni xinès amb la presa de les Tres Gorges, al riu Iang-Tsé, com a teló de fons. Moltíssimes famílies van ser expulsades de les seves llars en construir-se la presa, com ara la família Yu. Van haver de treure la seva filla de l'escola i enviar-la a treballar en una de les companyies de creuers turístics que han omplert la zona. I és que el riu i la indústria turística que l'acompanya han liquidat el passat de la noia i, a la vegada, li han reescrit el futur.