Un nou pas cap al museu virtual
Bona part dels museus d’arreu dediquen recursos humans i econòmics considerables a idear i produir exposicions temporals per poder desenvolupar en profunditat temes poc o gens tractats en les seves museografies permanents. En alguns casos els recursos esmerçats són molts. Tanmateix, sovint hom es planteja si compensa tant d’esforç per a un resultat efímer. El Museu d’Història de Barcelona, com també ho fan altres museus, tendeix a allargar les exposicions temporals que organitza més enllà dels sis mesos, sovint fins a nou, justament per equilibrar la relació entre els recursos esmerçats i l’ús cultural i social de l’exposició. Els indicadors d’èxit d’una exposició són difícils de quantificar a banda del nombre de visitants, però no hi ha dubte que l’aprofitament de la mostra en l’àmbit escolar i acadèmic (cadascú en el seu nivell), els articles i llibres publicats, les recerques o les tesis que s’han iniciat o inspirat estirant el fil d’un tema tractat, o la repercussió en els mitjans de comunicació són evidències d’un plantejament expositiu reeixit. Es tracta, en suma, de bastir un discurs rigorós i un punt de vista ben elaborat, amb una selecció de peces adequada, i de produir els elements i els materials museogràfics necessaris per transmetre el discurs i, amb tot plegat, ser capaç de transferir-lo a diverses esferes de la societat.
És precisament la voluntat de facilitar i perllongar l’accés a les exposicions temporals més enllà de la seva data final un dels estímuls que han menat el MUHBA a explorar un nou format expositiu: el tour o visita virtual, disponible al web del museu, que es produeix a partir de la mostra física i instal·lada en un dels seus espais. Ara per ara hi ha disponibles les visites virtuals de dues de les exposicions del 2015 i el 2016, Hagadàs Barcelona. L’esplendor jueva del gòtic català i Primers pagesos/Bcn. La gran innovació fa 7.500 anys, i és imminent la incorporació del tour virtual de Catòlics i protestants a Europa i Barcelona, segles xvi-xviii, l’exposició temporal oberta al saló del Tinell fins al 14 de gener de 2018.
És un format incipient i segurament millorable, però proporciona a un cost raonable la possibilitat de visitar una exposició sense haver de desplaçar-se al museu i de tenir a disposició uns continguts, ben organitzats segons un guió, sense cap limitació.
A partir d’un seguit de fotografies en 360º enllaçades que registren la totalitat de l’exposició, la visita virtual simula l’espai museogràfic i la sensació de recórrer-lo en tres dimensions, accedint amb bona resolució a totes les peces, les imatges, els textos, els gràfics i els audiovisuals que han format part de l’exposició física. El visitant virtual va decidint el recorregut, com si deambulés per l’espai real, així com el temps que inverteix en cada part; també s’aproxima i, en certa manera, percep l’atmosfera creada pel disseny de l’espai, el mobiliari, els efectes museogràfics i el grafisme.
Els tours virtuals de les exposicions temporals són una eina que captura i atrapa uns projectes altrament efímers i els dota, per tant, d’una segona vida a la xarxa tan llarga com es vulgui. Són un primer pas cap a la construcció del MUHBA museu virtual, al qual en un futur no gaire llunyà s’afegiran els espais patrimonials i les exposicions permanents per ser visitables de forma remota i que també incorporarà de manera progressiva les col·leccions consultables en línia.
Mònica Blasco
MUHBA