Les llambordes i les vies antigues del tramvia descobertes s’integraran als eixos verds de l’Eixample

Les obres dels eixos verds de la Superilla Barcelona a l’Eixample han posat al descobert milers de llambordes i les antigues vies del tramvia, que s’amagaven sota l’asfalt del carrer de Girona i del Consell de Cent. Ara es recuperaran per conservar la memòria paisatgística i urbanística de l’Eixample de principis del segle XX i s’integraran en el paviment dels futurs eixos verds.

..
29/10/2022 - 10:08 h - Urbanisme i infraestructures Ajuntament de Barcelona

Dels 26.000 m2 de llambordes aparegudes sota l’asfalt durant les obres dels eixos verds de l’Eixample, 6.000 mes recuperaran perquè formin part del paviment de la superilla. La recol·locació de les llambordes antigues respon a dos motius: el patrimonial i l’ecològic, amb el reaprofitament de materials existents en el context actual d’emergència climàtica. Abans de recol·locar-les, es tallaran i s’allisaran perquè tinguin una superfície regular i contínua, i es col·locaran amb juntes estretes per garantir que sigui un paviment accessible i segur. Seran unes llambordes similars a les que es van col·locar a la plaça de l’antic Mercat del Born.

El veïnat, comerciants, entitats i representants de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat han assistit a les proves sobre el terreny que s’han fet per consensuar una solució satisfactòria per a tothom.

El tram de via antiga del tramvia que s’enrasarà entre les llambordes llises recuperades se sotmetrà un tractament antilliscant, i les ranures s’ompliran de resina per allisar-les.

Les llambordes que no s’utilitzin en el nou paviment s’emmagatzemaran.

On seran els trams de llambordes i de vies de l’antic tramvia?

  • Les llambordes es col·locaran a la futura plaça d’Enric Granados i en diversos punts del carrer de Girona.
  • Les vies antigues del tramvia, un tram d’uns 45 m, s’ubicaran amb les llambordes que es col·loquin al carrer de Girona, al tram entre el carrer de la Diputació i la Gran Via de les Corts Catalanes.

L’Eixample de principis del segle XX: tramvies, llambordes i vianants

Amb el restabliment d’aquests elements urbans, es recupera la memòria paisatgística de l’Eixample de principis del segle XX, dissenyada per Ildefons Cerdà, uns carrers amples pensats per al pas de vianants, bicicletes i tramvies, i no pas per als cotxes.

La Superilla Barcelona recupera l’urbanisme humanista de Cerdà per tornar a posar el vianant al centre de la mobilitat pels diversos eixos verds que s’estan creant a l’Eixample.

El 1914 gairebé la meitat dels carrers de l’Eixample tenien llambordes. Les llambordes antigues que ara es reciclaran en els nous eixos verds correspondrien a aquesta època de principis del segle XX, i van ser-hi fins als anys seixanta, quan es van asfaltar els carrers per la irrupció massiva del vehicle privat.

El 1873 es va inaugurar la primera línia de tramvia de Barcelona, que feia el trajecte entre la Boqueria i la plaça de Lesseps. Als anys vint a la ciutat ja hi havien 220 km de vies de tramvia. Les primeres vies de tramvia que es van instal·lar al carrer de Girona pertanyen a l’itinerari de la ronda de la Universitat fins a Sant Joan d’Horta, un recorregut que es va mantenir des de finals del segle XIX fins a mitjan segle XX.

Més informació