Portes del Mar: Paral·lel - Carbonera

Gestió i millora de l'espai públic

Districte Ciutat Vella

Districte Sants-Montjuïc

Precontent

L’objectiu principal dels projectes de les Portes del Mar és millorar l’accessibilitat i la connexió a peu i en bici cap al mar, crear espais d’interrelació mar-ciutat mitjançant eixos vertebradors principals i corredors transversals secundaris capaços de relligar els espais de la ciutat amb els espais del litoral i proposant, si cal, una nova ordenació dels espais oberts que faciliti l’accés físic i visual al mar.

El teixit urbà de Barcelona, de Montjuïc al Besòs, es caracteritza per carrers que arriben fins al front marítim, tot i que només hi ha continuïtat del trànsit viari, i sobretot la Ronda i les vies de tren actuen com a barrera. Falten eixos de connexió transversal (muntanya-mar) que relliguin la ciutat al litoral, a peu i en bici. El tema principal és donar continuïtat i fluïdesa als recorreguts “verticals” amb els recorreguts “horitzontals” del corredor litoral, solucionant sobretot les cruïlles i els nusos de contacte i intersecció entre les dues xarxes. Es tracta de fer que l’espai públic de circulació i d’estada sigui com més continu i llegible millor. La lògica d’aquests projectes és determinar físicament i amb senyalització els itineraris d’espais públics, transitables a peu o en bici, que vagin des de la ciutat al mar i viceversa.

El projecte de la Porta del Paral·lel-Carbonera proposa connectar el Paral·lel amb el moll de Barcelona a través de la plaça de la Carbonera. Mitjançant una possible reconfiguració de la plaça, es crearà un nou enllaç per eliminar culs de sac i ajudar a reduir la pressió del trànsit de vianants cap a la Barceloneta al final de la Rambla.

D’altra banda, també es proposa reurbanitzar el moll de les Drassanes un cop alliberat de la terminal. En aquest cas, l’objectiu és assegurar la continuïtat de l’espai públic entre el moll de Barcelona i el Portal de la Pau tot eliminant la fragmentació de l’espai públic entre els molls i reduint al màxim els encreuaments vehicle-vianants. D’aquesta manera es permetrà la continuïtat dels itineraris cap al Moll Drassanes, d’una banda, i cap al Moll de la Fusta, de l’altra.

Share in social networks