Promoció de la nàutica

Teixit social i econòmic

Districte Ciutat Vella

Districte Sant Martí

Precontent

Barcelona gaudeix d’unes condicions climàtiques i instal·lacions excepcionals per a la pràctica de la nàutica esportiva i de lleure. Tot i això, i a diferència d’altres ciutats obertes al mar, encara no s’ha esbrinat prou com aprofitar aquestes condicions per transmetre i arrelar a la ciutat una cultura nàutica oberta a tothom. Estem treballant per fer visible una política de ciutat de coordinació i de promoció de la nàutica que potenciï globalment la pràctica a tot el litoral de la ciutat i alhora reivindiqui les singularitats de cada instal·lació nàutica.

Una valoració recurrent és que el sector presenta moltes possibilitats de desenvolupament al litoral de la ciutat, tot i que aquesta visió de potencial de progrés es pugui vincular a la baixa ràtio d’amarradors per habitant que hi ha a Barcelona, en comparació amb altres ciutats portuàries.

Per a una proposta d’actuació és necessari tenir en compte les tendències actuals del sector i, per tal de promocionar la nàutica, es plategen les accions següents: 

  • Visibilitzar les activitats de vela i desplegar noves ofertes de nàutica per apropar-la a la ciutadania. 
  • Utilitzar el Port Olímpic com a espai per a la implantació de noves polítiques de nàutica esportiva i de lleure. 
  • Crear un espai de consens anomenat Taula de vela per coordinar les iniciatives de promoció de la nàutica i impulsar nous projectes. 
  • Trencar la inèrcia de temporalitat de la nàutica. 
  • Introduir la formació a professorat, mestres i alumnes en l’educació obligatòria. 
  • Adequar les infraestructures, tant de les instal·lacions actuals com de les rampes d’accés públic al mar.
  • Fer una agenda de mar que es pugui visibilitzar als mitjans de comunicació. 
  • Aprofitar esdeveniments esportius internacionals de nàutica a la ciutat per divulgar l’activitat i generar vincle emocional.

En aquest sentit, la celebració de la 37a edició de la Copa Amèrica a Barcelona al 2024 ha de ser una oportunitat per rellançar la nàutica i els esports de base relacionats amb el mar. La Copa Amèrica es configura com l’esdeveniment esportiu de la nàutica per excel·lència, amb un gran impacte econòmic i mediàtic que ha de tenir un retorn social en un escenari de sostenibilitat. Per aquest motiu, la Copa Amèrica ha de ser capaç de promocionar la nàutica. Per exemple: visibilitzant les activitats de vela (desplegant noves ofertes i apropant-les a la ciutadania), fent una agenda de mar on es notifiquin totes les activitats disponibles als mitjans de comunicació, adequant les infraestructures actuals, o creant una taula de vela per coordinar les iniciatives, entre d’altres accions.
 

Què estem fent?

  • Supervisió perquè el llegat de la 37a edició de la Copa de l’Amèrica sigui una realitat visible per a la ciutadania amb un retorn social efectiu
     

  • Suport a l’organització (l’America’s Cup Event i la Fundació Barcelona Capital Nàutica) per a la gestió de l’ocupació de l’espai públic al litoral de Barcelona durant la 37a edició de la Copa Amèrica

  • Participació en el Comitè Tècnic Marítim Portuari per organitzar la logística al voltant de l’esdeveniment a l’aigua de la 37a edició de la Copa Amèrica

  • Preparació del tràmit de les llicències d’obres de les activitats previstes per al desenvolupament de la 37a edició de la Copa Amèrica.

Documentació d’interès

Share in social networks