Resistències al treball

Teatre comunitari sobre gènere, cures i migració

Què hem de dir quan parlem de cures? de migrar? de dona? de gènere? Del cos? Com ens identifiquem, amb els qui? Ens estigmatitzem? Quins són els textos i textualitats que teixeixen els sentits col·lectius de pertinença? Abordem la transfiguració d’objectes, les nostres històries quotidianes dels nostres l’oficis o una fotografia amb els objectes simbòlics per preguntar: Qui em cuida? Dissenyarem una producció des de les eines de les Arts Escèniques que aconsegueixi plasmar un diàleg obert reflexiu per a pensar-nos i escoltar-nos en comunitat.

Amb aquestes premisses s’aquesta duent a terme un procés d’arts vives i teatre comunitari de gener a maig 2025 amb dones migrades i treballadores domèstiques  de l’eix de Cures dignes del Poble-sec i altres xarxes comunitàries de Barcelona, amb l’acompanyament de l’artista Carla Guerra i la coordinació de l’Associació Més que Cures.  Al llarg de les sessions, el cos, l’expressió i la recreació a través del moviment i la creació  són el centre i la base per visibilitzar les perspectives, els pensaments i les emocions de les dones participants.

Dins del procès d’ha fet una col·laboració per incorporar un taller de fotografia participativa de 6 sesions amb la Revelada: “Algunes de les reflexions que sorgeixen per part d’aquest grup de dones són: qui volem que ens cuidi a nosaltres quan siguem grans? quins aspectes creiem que no estan visibilitzats del nostre treball? Sota quines condicions treballem?”

Un cop acabat, el procès d’arts vives continúa amb la finalitat una mostra oberta a la comunitat al maig.

El grup es va conformar desprès de la participació de les dones vinculades a Més que Cures en el projecte +55 i UNLOCK THE CITY!  Es va conformar un espai de suport mutu impulsat des del Racò de Cures de Poble-sec amb trobades setmanals. Desprès de participar en la performance Històries de Cuina, va ser el mateix grup qui va voler aprofundir l’exploració teatral i es va generar l’espai gràcies al treball en xarxa d’entitats de la xarxa Cooperasec.

Fotografía de Soledad Soler @la__revelada