Març Rabal
Amb la mediació de Chiquita Room
Escola Mossèn Jacint Verdaguer
Al peu de la munyanya de Montjuïc, al Poble Sec, trobem aquesta escola amb elements arquitectònics noucentistes, concebuda per l’arquitecte Josep Goday i que va ser creada l’any 1931. Als seus orígens va pertànyer a la xarxa d’escoles públiques, anomenades Grups escolars, que va crear l’Ajuntament de Barcelona durant la Segona República. Durant aquesta època, el professorat va fer formació i va incorporar la innovació pedagògica catalana i europea del moment. En l’actualitat, forma part de la Xarxa d’escoles pel canvi (Xxc) i també de la xarxa d’Escoles Històriques de la ciutat de Barcelona. L’escola Mossèn Jacint Verdaguer participa a espais c des de 2024.

Març Rabal
Març Rabal (Barcelona, 1976) és llicenciada en Belles Arts a la UB i a l’École Nationale d’Arts Décoratifs de Paris (Ensad). La seva obra cerca la construcció d’una poètic visual a partir del material trobat: aquesta varietat de matisos i textures que aporta el material gràcies a la seva multiplicitat de procedències, suma a més una capa històrica que s’incrusta al resultat final. Pel que fa a la formalització de la seva obra, fa temps que investiga el collage aplicat a diferents formats i suports com el vídeo o el llibre d’artista.
El projecte que desenvolupa l’artista Març Rabal a espais c durant aquesta edició posa el focus, precisament, en el dispositiu del llibre d’artista com a eix vertebrador de la pràctica pedagògica i artística. Aquest format, que forma part central de la seva pròpia recerca, manté un vincle directe amb el collage i amb processos d’experimentació material que permeten combinar imatge, text, objecte i narració. El llibre d’artista s’entén aquí com un dispositiu transversal i obert, capaç d’acollir múltiples pràctiques contemporànies, especialment aquelles de caràcter experimental i conceptual, convertint-se en un vehicle de continguts i d’expressió especialment ric per al treball amb l’alumnat.
La metodologia combina un primer moment d’acollida i introducció, en què Març comparteix en què està treballant com a artista, amb un temps posterior en què les nenes i els nens s’apropien de l’espai i dels materials per experimentar lliurement, escollint les seves pròpies direccions i ritmes. Aquest enfocament, basat en la confiança i l’autonomia, permet observar com els processos s’expandeixen a partir de les primeres exploracions realitzades conjuntament durant els mesos inicials del curs.
Després d’un primer any en què els grups, a més a més d’experimentar a dins del taller de Març a l’Escola Mossen Jacint Verdaguer, sortien amb l’artista cap a Chiquita Room per conèixer les obres de diferents artistes i aproximar-se a diversos formats expositius, aquest curs s’inverteix el moviment: és Març qui convida artistes al seu taller d’espai c, evidenciant així la dimensió col·laborativa de la pràctica artística i generant espais de trobada directa amb processos vius de creació. En aquest marc, el llibre d’artista es treballa com a eina de reflexió i experimentació, i es converteix en un territori compartit on convergeixen mirades, materials i narratives diverses. Artistes com Mercè Soler, que treballen específicament amb aquest format, està previst que visitin l’espai c i dialoguin amb el procés que s’està generant.
De cara al tancament del projecte, es preveu l’edició d’una publicació col·lectiva per Sant Jordi, que es presentarà en el marc de la taula tradicional que s’instal·la davant de la galeria Chiquita Room. Aquest espai esdevindrà un punt de trobada on l’alumnat podrà compartir no només la publicació resultant del procés, sinó també els seus propis llibres d’artista, vivint l’experiència de Sant Jordi com una extensió natural del treball realitzat a l’aula i reforçant el vincle entre escola, pràctica artística i espai públic.

Chiquita Room
Situat al barri de Sant Antoni, des del 2016 Chiquita Room és un centre d’art contemporani que funciona simultàniament com a galeria, residència per a artistes i editorial de llibres d’artista. Des d’un enfocament curatorial compromès, l’espai està dedicat a acompanyar artistes en el desenvolupament dels seus projectes i reflecteix temes rellevants per a la societat des d’una perspectiva crítica, innovadora i col·lectiva. La motivació és implicar el públic en la comprensió de l’art com a font de coneixement i bellesa, expandint-ne les interpretacions de la realitat. Tot això és possible gràcies a un equip de bones persones, capaces i apassionades, que tenen cura dels processos i els detalls.
Chiquita Room participa al programa espais c des de la seva vuitena edició (2021 – 2022), i ha acompanyat la resièencia de Laura Zuccaro a l’Escola Miralletes (2022 – 2024) i, actualment, acompanya Març Rabal en el seu segon any a l’espai c de l’Escola Mossèn Jacint Verdaguer.




