Activitat

Trobades // Renunciar a ser artista. Sessió 2: La banalitat del Bé

Trobades al voltant de l’exposició 'Tot ordre es vol pur' de Núria Güell
1 desembre, 2021 - 17:00

Vam començar l’any parlant de la renúncia de l’artista a ser, com a mínim, el centre d’atenció. Amb el suïcidi artístic de la parella Broomberg & Chanarin, i Martí Anson (con)fonent-se entre els participants de la seva exposició, vam descobrir com es pot deixar de ser artista sense deixar de fer art. Ara, les exposicions de Núria Güell i Oriol Fontdevila utilitzen conceptes com el bé i la bellesa per analitzar les causes i les conseqüències d’aquesta renúncia.

Són molts els artistes que en algun moment han renunciat a la seva condició. Per una crisi creativa, més d’un ha aturat, abandonat o fins i tot destruït la seva obra –és el cas de Rimbaud, Salinger, Michelangelo o Picasso, per mencionar-ne alguns de cèlebres. A la pel·lícula de Tarkovski Andrei Rublev, aquell monjo i pintor d’icones rus del segle xv renuncia a pintar per una crisi de fe: en un món salvatge, on regna la injustícia i la destrucció, l’art no pot transmetre cap oració i per tant deixa de ser necessari. Al segle xxi, pot ser l’art (que no l’artista) més necessari que mai? Podem fer de l’art una bonica arma contra el sistema imperant? Aquestes són algunes de les qüestions que tracten les exposicions actuals i sobre les quals hem volgut aprofundir convidant la Núria Güell i el Levi Orta a conduir dues taules de debat.

Art i fe, art i política topen amb la pregunta del subjecte: sobre qui recau la responsabilitat del fer sense ser? És la pregunta que Hannah Arendt es feia davant de l’obediència cega d’Eichmann, aquell buròcrata assassí, un de tants coautors de l’Holocaust. Una mirada que Güell reprèn i inverteix per qüestionar l’autoritat exercida en nom de les bones intencions, sigui des de les institucions eclesiàstiques o des de les culturals. On queda allò de «qui la fa, la paga»? La resposta de Güell són l’Amadeu, el Mohamed i el Xavier, persones que han passat per la presó i a qui la Núria ha demanat que fossin els vigilants de la seva exposició; però també la monja i els capellans volgudament anònims, parlant en nom d’un col·lectiu i uns valors que dicten lleis i càstigs.

Si esborrem el subjecte creador i pensem en el paper que té l’art en la societat, hem de repensar el rol de la institució cultural. Des de Catalunya, Núria Güell pregunta: qui hi ha darrere dels enunciats d’un museu? Qui i com s’executen els seus objectius benintencionats? En definitiva, qui parla en nom de l’art o se’n serveix per executar un conjunt de programes globalment establerts i políticament correctes? Les mateixes qüestions, però des de la realitat actual cubana, les planteja Levi Orta, que ens convida a reflexionar sobre el segrest de tot un sector i una terminologia per part de les autoritats culturals de Cuba. Si abans l’art oferia una escletxa per lluitar contra l’Estat, les recents detencions d’artistes no afins a les polítiques culturals estatals han portat molts d’ells a deslliurar-se de les seves credencials. Deixar de ser artista avui a Cuba, és l’únic camí per poder seguir fent art?

 


Dimecres 1 de desembre de 2021, de 17 a 21 h

La banalitat del Bé

Núria Güell, Laura Llevadot i Neus Carbonell

Si Hannah Arendt, a la seva tesi sobre la banalitat del mal, va arribar a la conclusió que Adolf Eichmann no era un monstre o un pou de maldat sinó que simplement desitjava prosperar en la seva carrera com a buròcrata i que, per tant, havia d’acomplir les ordres dels seus superiors, del seu poder, sense reflexionar sobre les conseqüències dels seus actes, què passa amb el bé? Els apòstols del bé també es limiten a acomplir les ordres dels seus superiors? Hi ha un gaudir possible, en el fet d’obeir? Què hi ha al darrere de conceptes com el Mal i el Bé? La moral no consisteix a obeir els mandats del Bé i a condemnar els actes contraris a aquest mandat, sense pensar gaire en les conseqüències? S’utilitza el Bé com a pretext per justificar pulsions que no tenen res a veure amb els enunciats ben intencionats o políticament correctes? L’artista Núria Güell ha convidat la filòsofa Laura Llevadot i la psicoanalista Neus Carbonell a fer una xerrada al voltant d’aquestes idees.

​Activitat relacionada amb la trobada Crear dos, tres... molts 11-J.

Activitat gratuïta, amb inscripció prèvia a: activitats-centredart@bcn.cat

Programació