El CUESB assoleix el rècord històric d’activitat

El Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona va atendre en total més de 37.000 persones el 2021, un 42,3% més que el 2020. La crisi econòmica i social provocada per l’impacte de la covid-19, la millora en la col·laboració amb la resta de serveis i l’ampliació de l’abast d’actuació són alguns dels motius de l’increment.

18/05/2022 13:19 h

Ajuntament de Barcelona

Tots els dies de l’any i 24 hores al dia. El CUESB dona servei permanent i ofereix atenció als prop de 2,7 milions de persones que viuen a la ciutat de Barcelona i a 24 municipis més, en el marc dels convenis de col·laboració amb la resta de municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona. Les diverses intervencions que du a terme es classifiquen principalment en urgències i emergències socials.

Emergències socials

El CUESB va intervenir en 254 emergències socials, amb una mitjana d’1 cada 34 hores, amb atenció a un total de 2.134 persones. L’any 2020 van ser 224 emergències i 1.353 persones en total, unes xifres força inferiors.

Són situacions sobrevingudes que ja han tingut un gran impacte en la vida de les persones, que n’han alterat la vida quotidiana, amb pèrdues personals i/o materials i que generen un desequilibri emocional, com, per exemple una mort en un accident de trànsit, una mort sobtada en un domicili, un suïcidi, un incendi, etc. En aquests casos, el CUESB ofereix atenció psicosocial d’acord amb un protocol d’activació amb la resta d’equips d’emergències, com els Bombers, la Guàrdia Urbana, el SEM o els Mossos d’Esquadra. Es tracta d’un acompanyament psicològic i un suport social per analitzar les necessitats que tenen les persones ateses i activar els recursos que corresponguin.

Urgències socials

D’altra banda, el nombre d’urgències socials durant el 2021 ha estat de 34.488, amb 35.584 persones ateses, davant de les 27.817 urgències i 25.148 persones ateses al llarg del 2020.

Les urgències socials són la tasca més habitual del CUESB. Són situacions imprevistes que requereixen una intervenció immediata per tal de minimitzar-ne l’impacte en les persones. Es tracta d’un complement a la carta bàsica de serveis socials quan les circumstàncies es produeixen fora del seu horari habitual o necessiten un acompanyament especialitzat. S’atenen situacions com la pèrdua sobtada de l’allotjament, la pèrdua d’autonomia funcional parcial o total, casos de persones grans en situació d’abandonament, maltractaments o manca d’alimentació, entre d’altres.

Més recursos i més professionals

Amb un pressupost global de 5,58 milions d’euros per al 2021, els fons de què disposa el CUESB han augmentat el 51,2% respecte al 2019, cosa que s’ha traduït principalment en la millora de les condicions laborals i materials i l’ampliació de la plantilla, que va passar de 74 a 93 professionals amb l’inici del nou contracte de l’any 2020 i amb l’extensió dels municipis adscrits al servei. A més de la ciutat de Barcelona, els 24 municipis que engloben gairebé un milió d’habitants i aporten al CUESB gairebé mig milió d’euros del pressupost global són: Badalona, Barberà del Vallès, Begues, Castellbisbal, Cervelló, Corbera de Llobregat, Cornellà de Llobregat, el Papiol, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, la Palma de Cervelló, Molins de Rei, Montcada i Reixac, Montgat, Pallejà, Sant Adrià de Besòs, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló, Santa Coloma de Gramenet, Torrelles de Llobregat i Viladecans.

Nova oficina mòbil d’atenció ràpida

L’equipament municipal ha incorporat un vehicle preparat per actuar com a oficina mòbil per facilitar l’atenció psicosocial a les persones afectades en qualsevol indret, en cas que els i les professionals del centre no disposin d’un espai adequat per fer aquesta primera intervenció.

Etiquetes associades a la notícia