Vés al contingut

Cooperatives, empreses i organitzacions de l’ESS

MESURES DE REACTIVACIÓ ECONÒMICA

Consulta tots els recursos per cooperatives i empreses de l'EconomiaSocial i Solidària que tens a l'abast per fer front a la crisi per laCovid-19: subvencions i altres mesures econòmiques davant lasituació de pandèmia global, recursos d’orientació jurídica iassessorament fiscal i empresarial, cursos online i programesformatius per a professionals i empreses i altres recursos dereactivació econòmica a la ciutat.

Ajuts econòmics

  • S’ha reforçat el Servei de Finançament Empresarial per donar suport a les persones treballadores autònomes, a les empreses i a les entitats que necessitin recursos financers per afrontar situacions de tensió de tresoreria o finançament a mitjà i a llarg termini. Aquest servei acompanya en la tramitació dels ajuts i de les línies de finançament específiques per a la covid-19.

    Última actualització: 17/5/2021

  • Cooperació amb quatre de les entitats representatives de l’ESS (de segon nivell i superiors) en l’impuls d’accions i plans de contingència per fer front als efectes de la covid-19 en les seves entitats associades (més de 2.000).

    S’establiran convenis de col·laboració amb subvenció directa (amb un import global de 150.000 euros), per al desenvolupament d’accions i plans de contingència que generin recursos i instruments per fer front als impactes derivats de la situació d’emergència sanitària i per a la recuperació econòmica de les empreses i entitats de l’economia social i solidària.
    Aquestes hauran de ser accions concretes de suport a les empreses i entitats (formacions, acompanyaments, consultories…) enfocades a donar resposta a la situació de crisi, per contenir, reactivar i consolidar els projectes.

    Els convenis són amb l’entitat que agrupa tot l’àmbit (Associació d’Economia Social de Catalunya, AESCAT), la Federació Cooperatives de Treball de Catalunya, la Federació Cooperatives d’Habitatge de Catalunya, la Confederació del Tercer Sector Social de Catalunya i la Xarxa d’Economia Solidària.

    Última actualització: 17/06/2020

  • Convenis amb la Cooperativa COOP57 i Fiare Banca Ètica, que posa a disposició de les empreses i organitzacions de l’ESS línies de crèdit per a inversions i circulant per a nous projectes d’ESS i per a la reactivació econòmica dels projectes d’ESS existents. Poden ser projectes per finançar inversions o circulant i per fer front a les necessitats de liquiditat produïdes per la covid-19

    Última actualització: 17/05/2021

  • Conveni amb subvenció directa (45.000 euros totals) amb Coòpolis, com a agrupació gestora de l’Ateneu Cooperatiu de Barcelona per a accions d’assessorament a cooperatives de la ciutat en els seus plans de contingència i reactivació socioeconòmica, posant especial atenció en l’àmbit de les cures i els projectes de persones migrades (i d’altres com el cultural on ja hi ha un embrió de coordinació intercooperativa) així com per garantir una correcta coordinació i complementarietat d’accions i programes.

    Última actualització: 17/06/2020

  • Crida a iniciatives econòmiques transformadores (amb component digital o de plataformització) amb prioritat en el sectors d’alimentació, cures i cultural.

    Les iniciatives tindran el suport d’una campanya de matchfunding, assessorament per la digitalització que faciliti la viabilitat econòmica i l’acompanyament d’actors claus en model match partnership, seguint la lògica de 5 hèlices (participació de la societat civil, el sector empresarial, la investigació, l’administració pública i la transició socioeconòmica) i de la intel·ligència col·lectiva ecosistèmica.

    Última actualització: 17/06/2020

  • Conjunt de recursos per ajudar el teixit comercial i el sector de la restauració a fer el salt al món digital. El nou servei inclou l’assessorament necessari per crear un pla de digitalització, l’accés a un catàleg formatiu amb més de 50 cursos per seguir en línia i una línia de subvencions.

    Última actualització: 17/06/2020

  • L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha posat en funcionament, amb les companyies subministradores d’aigua als 36 municipis metropolitans, un programa d’ajuts econòmics adreçats a les petites i mitjanes empreses i als treballadors/ores autònoms per poder fer front als rebuts d’aigua i a la taxa metropolitana de tractament de residus (TMTR).

    El nou paquet de bonificacions està destinat a empreses amb menys de 50 treballadors/ores i amb un volum de negoci inferior als 8 milions d’euros anuals, així com a treballadors/ores autònoms.

    A més, les famílies que a causa de la crisi actual redueixin els ingressos poden disposar de la tarifa social de l’aigua i de la TMTR.

    Més informació

  • L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat les bases d’una nova línia de subvencions a projectes que treballen contra la feminització de la pobresa, és a dir, per la reducció de la pobresa i la precarietat de les dones, dotada amb un import total de 150.000 euros pels anys 2020 i 2021. La mesura forma part del pla de xoc social contra els efectes de la crisi provocada per la Covid-19, una emergència que ha tingut un impacte major en les dones, atès el seu punt de partida més vulnerable abans de la crisi.

    Els ajuts per a projectes contra la feminització de la pobresa se sumen als diferents dispositius de suport per a entitats sense ànim de lucre que treballen contra els efectes de la Covid-19. En aquest sentit, l’Ajuntament ha preparat un paquet d’ajudes amb una inversió de 500.000 euros per aquelles iniciatives solidàries que han treballat en projectes d’alimentació durant la Covid-19. Aquests ajuts, d’entre 10.000 i 12.000 euros, es destinaran a entitats de base per arribar a una quarantena d’organitzacions que hagin mantingut els seus serveis d’alimentació o n’hagin engegat de nous coincidint amb els moments més durs de la pandèmia.

    Alhora, amb l'objectiu de combatre la precarietat i facilitar l'empoderament, entre finals del 2020 i principis del 2021 tindrà lloc una nova edició del programa “Dones amunt”, amb la confecció de cinc nous grups de dones als barris de Ciutat Meridiana, Besòs, Roquetes, el Poble-sec i el Raval o Trinitat Vella.

    Última actualització: 24/07/2020

  • Aquesta iniciativa, que neix amb la voluntat d’ajudar les empreses a reprendre l’activitat, dona incentius per a la contractació de persones a l’atur que tinguin dificultats especials per accedir al mercat de treball. La convocatòria d’enguany continua subvencionant amb 5.000 euros totes les contractacions de persones a l’atur empadronades a la ciutat, i amb 6.000 euros en el cas de persones joves, més grans de 45 anys i dones. Els contractes han de ser d’un mínim de 6 mesos, a jornada completa, i d’empreses que tinguin el centre de treball dins de l’àrea metropolitana, amb una atenció especial a les persones de menys de 30 anys i de més de 45. Període de sol·licituds: A partir de l’11 de maig

    Última actualització: 17/5/2021

  • El sector alimentari i floral de l’àrea metropolitana de Barcelona podrà accedir a ajuts econòmics de 5.700 euros per contractar personal per una durada mínima de sis mesos. Es requereix que les empreses estiguin agremiades, que les persones estiguin en situació d’atur i que s’hagin format a Mercabarna o hagin obtingut titulacions universitàries o de formació professional en centres públics en els tres anys anteriors a la contractació.

    Última actualització: 27/12/2020

  • Les subvencions generals de la ciutat del 2021 inclouen un apartat específic per al comerç, dotat amb 1,6 milions d’euros. Hi ha tres modalitats, enfocades a la dinamització comercial, a donar suport professional i a la digitalització.

    Última actualització: 27/12/2020

  • L’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, ha posat en marxa una convocatòria d’ajuts dotada amb 3,2 milions d’euros per dinamitzar l’economia de proximitat. Es finançarà fins al 80% dels projectes seleccionats, amb un màxim de 50.000 euros. Consta de set modalitats: 1) dinamització de locals buits en planta baixa; 2) innovació socioeconòmica i economia social i solidària (ESS) en sectors estratègics; 3) foment de l’ocupació de qualitat; 4) turisme responsable i sostenible; 5) Barcelona, Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible; 6) centres de distribució urbana de mercaderies d’últim quilòmetre, i 7) indústries creatives

    Última actualització: 17/5/2021

    •  
  • Convocatòria de subvencions per a promotors musicals per facilitar l’assumpció dels costos operatius dels concerts per celebrar als espais de l’Anella Olímpica i del Fòrum, per reactivar el panorama d’oferta musical del país, una peça clau de la nostra cultura.

    Última actualització: 17/5/2021

  • Subvencions per a la campanya de l'enllumenat nadalenc a les vies públiques de la ciutat i a l'interior dels aparadors dels establiments comercials.

    Els ajuts s’adrecen a les associacions de comerciants sense ànim de lucre de la ciutat i tenen com a condició que els projectes es dugin a terme a la ciutat de Barcelona. Termini: a partir del segon trimestre de 2021.

    Última actualització: 17/5/2021

  • Estan adreçades a impulsar projectes d’intervenció integral duts a terme per entitats que tinguin com a objectiu la inserció sociolaboral o el retorn al sistema educatiu reglat de la gent jove en risc d’exclusió o en situació de vulnerabilitat.

    Última actualització: 17/5/2021

  • Subvenció a les despeses de manteniment de l’activitat per a empreses del sector del turisme i l’oci per compensar els efectes de la crisi provocada per la pandèmia. Termini: de juliol a setembre de 2021.

    Última actualització: 17/5/2021

  • Aquest 2021 s’ha convocat una nova edició del programa de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona per enfortir i reactivar l’economia social i solidària (ESS) i desenvolupar projectes que executin l’Estratègia ESS 2030 BCN. Se subvenciona fins al 80%, com a màxim, de l’import total de cada projecte.

    Última actualització: 17/5/2021

ASSESSORAMENT

  • Mitjançant aquest dispositiu de Barcelona Activa, proporcionem orientació jurídica a través del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona. Està dirigit a les persones autònomes i a les petites empreses que vulguin resoldre dificultats derivades de la crisi de la covid-19 a l’hora d’atendre el pagament del lloguer, en el cas que no s’hagi pogut assolir cap acord amb la persona propietària.

    Última actualització: 17/05/2021

  • Si vols treballar en un nou projecte empresarial, accedeix als Serveis d’Emprenedoria de Barcelona Activa.

    Servei permanent

  • Us volem acompanyar, des de Barcelona Activa, per fer créixer el vostre projecte. Per això oferim un servei d’orientació, adreçat als treballadors i treballadores autònomes i a les empreses i entitats de l’economia social i solidària, sobre temes relacionats amb la constitució, el finançament, la gestió del talent, la transmissió, la internacionalització o la transformació digital dels vostres projectes.

    Última actualització: 17/5/2021

  • A través d’aquest formulari es responen dubtes sobre el pla de xoc i es pot oferir suport de proximitat.

    Última actualització: 17/06/2020

  • L’objectiu d’aquesta guia ha estat generar un document que analitzi les problemàtiques específiques de cada tipologia d’aquests actes culturals, per extreure’n un seguit de criteris que permetin dur-les a terme de manera adaptada a les mesures bàsiques de protecció i prevenció davant de possibles contagis de covid-19.

    Última actualització: 17/06/2020

  • Servei d’assessorament i acompanyament integral, especialitzat en organitzacions d’ESS, per a l’enfortiment socioempresarial. Coordinat amb serveis, operadors i agents de l’ecosistema, identifica oportunitats i detecta dificultats, a més d’oferir eines i suport expert en àmbits específics.

    Última actualització: 17/05/2021

  • Espai per revisar, reinventar i reactivar les organitzacions. Per tal d’enfortir i de fomentar la innovació de les entitats i empreses amb pràctiques i valors d’economia social i solidària -o que els estiguin incorporant-, revisem els efectes que hagi tingut la covid-19 en els diferents àmbits i, en funció dels resultats, reinventem i redissenyem les àrees, els serveis o els productes que calgui transformar per afavorir una reactivació sòlida.

    Última actualització: 17/5/2021

  • L’Espai Consum Responsable promou una nova cultura de consum, conscient i compromesa, per tal d’incidir positivament en la qualitat de vida de les persones i el medi ambient. Durant el confinament, l’equipament va sumar-se al món virtual per ensenyar a la ciutadania com passar a l’acció i repensar maneres de viure i de consumir, i així tornar a una nova normalitat que posi la vida al centre.

    Última actualització: 17/06/2020

  • És un servei que l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Barcelona Esports, posa a disposició
    del sector esportiu de la ciutat per oferir-li suport gratuït en la gestió de les seves activitats i projectes. Ofereix un programa d’acompanyament i assessorament en la gestió dels diferents tràmits que fan les entitats amb les administracions públiques, com ara subvencions, ajuts o participació en licitacions administratives. També disposa d’un programa de formació en qüestions laborals, jurídiques, comptables, de comunicació i de gestió mediambiental.

    Servei permanent

  • Assessorament especialitzat adreçat a empreses, persones autònomes, empreses emergents, cooperatives, entitats o associacions vinculades al sector esportiu de la ciutat, per informar-les dels ajuts i recursos que l'Ajuntament i altres administracions i institucions posen al seu abast per pal·liar el possible impacte de la covid-19 en la viabilitat dels seus projectes empresarials o esportius.
    El servei el prestarà l'Oficina d'Atenció a les Empreses (OAE) de Barcelona Activa, mitjançant el Centre d'Atenció Telefònica habilitat a tal efecte:

    •  T: 900 533 175 (de 9 a 18 h, de dilluns a divendres)
  • Servei integral d’assessorament i d’acompanyament a la inclusió laboral dirigit a les empreses amb visió de futur i compromeses amb la inclusió laboral. 

    El servei està format per un equip de professionals experts en l’àmbit de la inclusió laboral de la Xarxa per a la Inclusió Laboral de Barcelona (XIB).

    El servei ofereix el següent:

    • Informació sobre els beneficis socials i corporatius de la inclusió laboral.
    • Acompanyament a la persona i a l’empresa en els processos de selecció i en el lloc de treball.
    • Informació i assessorament en matèria d’accessibilitat a l’entorn laboral.
    • Accions formatives per garantir la inclusió.

    Podeu contactar amb el servei Inclou Futur. 

    Més informació

    Servei permanent

  • InnoBa ofereix acompanyament per impulsar projectes socioeconòmics en l’àmbit de l’economia social i solidària. El servei ofereix assessorament, entre d'altres en: generació de la idea, legislació, fiscalitat, comunicació, finançament, organització i gestió d'equips i acompanyament en l'elaboració del pla d'empresa.

    Última actualització: 3/2/2021

  • Un nou servei web d’informació recull tots els recursos econòmics i de suport adreçats especialment a les microempreses, pimes, autònoms i treballadors, els més afectats per les caigudes de facturació durant l’estat d’alarma. També dona servei a qualsevol empresa, cooperativa, entitat o associació que ho sol·liciti.

    El portal web inclou un paquet de serveis, accions i ajuts dissenyats específicament per fer front a aquesta situació temporal d’incertesa, falta de liquiditat i aturada general d’activitat.

    El nou servei aporta recursos municipals, de la Generalitat i del Govern espanyol.

    Servei d'informació de Barcelona Activa

  • Es posa en marxa una unitat especialitzada en l’acompanyament a persones treballadores autònomes, microempreses i pimes, i cooperatives per a la captació dels ajuts econòmics derivats de la crisi de la Covid-19.

    La nova unitat es coordina des de l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE) de Barcelona Activa.

    El servei fa un diagnòstic de cada empresa per conèixer-ne les necessitats i saber a quins ajuts especials pot optar. Entre aquests ajuts, hi figuren les subvencions procedents d’organismes com ara l’Institut de Crèdit Oficial (ICO), l’Institut Català de Finances (ICF) o les línies disponibles d’entitats bancàries.

    Es preveu que els sectors que més sol·licitin aquest servei d’acompanyament siguin els negocis relacionats amb el comerç, el turisme o les indústries creatives, entre d’altres.

    Aquesta nova mesura se suma al servei que assessora i informa d’altres ajuts no excloents provinents de la resta d’administracions públiques.

    Barcelona Activa

    Última actualització 05/05/2020

  • Acompanyem, de manera personalitzada, les petites empreses, start-ups, persones autònomes, comerços i organitzacions de l’economia social i solidària perquè puguin definir un pla estratègic empresarial que permeti accelerar la recuperació econòmica en el context post-covid-19.

    Última actualització: 17/5/2021

     

  • El Pla de Barris ha adaptat els diferents programes en els barris on es desplega per fer front de forma integral a la crisi generada per la COVID-19. Les diferents accions que s’estan duent a terme s’han reorientat essencialment en donar resposta a problemes socioeconòmics, educatius, de lleure i de capacitació digital així com vinculats a les cures en l’àmbit de la família.

    En el pla socioeconòmic, el Pla de Barris desplegarà al llarg d’aquest juliol fins a un total de 7 oficines per acompanyar els veïns i veïnes a tramitar les diferents ajudes activades expressament per fer front a la crisi socioeconòmica causada per la COVID-19. La iniciativa s’adreça a veïns i veïnes dels territoris on s’implementa l’acció que han vist com la seva situació econòmica ha empitjorat a causa de la COVID-19, que ha colpejat de manera més forta als barris més vulnerables de la ciutat.

    Última actualització: 24/07/2020

  • Hem encetat una nova edició del programa d’enfortiment “Camí de la solidesa” per a organitzacions de l’ESS gestionades i liderades per dones, o bé que apostin per formar treballadores en càrrecs de responsabilitat. Inclou formació i acompanyament.

    Última actualització: 27/12/2020

  • Dins del programa “RevESStim el tèxtil”, impulsem un nou servei d’assessorament per a iniciatives del tèxtil amb mirada d’ESS per traçar un pla de treball personalitzat. A més, oferim un servei d’acompanyament a grups de costura de caràcter comunitari.

    Última actualització: 27/12/2020

  • A través de Barcelona Activa, enfortim el sector de les cures de la nostra ciutat i fomentem la intercooperació entre els actors. Oferim acompanyament tècnic en comunicació i màrqueting, organització interna, model de negoci i viabilitat financera.

    Última actualització: 27/12/2020

  • Hem dissenyat un programa per donar suport a les organitzacions de l’ESS per fer front als efectes de la covid-19. Les acompanyem en àmbits com el disseny de serveis; de l’organització interna; de la comercialització o de la digitalització.

    Última actualització: 27/12/2020

  • Assessorament empresarial a la teva botiga. Ens acostem al teu comerç per assessorar-te, tant per redefinir l’estratègia empresarial com per redreçar el teu negoci, adoptar nous models de màrqueting o crear i desenvolupar fórmules per incentivar la demanda, sempre respectant els teus ritmes de treball i d’una manera totalment gratuïta.

    Última actualització: 17/05/2021

  • El Parc Tecnològic ofereix aquest servei per acompanyar les empreses i les persones emprenedores en totes les fases del procés de prototipatge de manera estratègica i àgil.

    Demaneu servei si necessiteu suport o orientació per a:

    • Estratègia, acompanyament i eines per al pla de prototipatge empresarial
    • Utilització de les eines de fabricació digital del Parc Tecnològic

    Més informació

    Última actualització: 3/2/2021

  • Servei de suport i acompanyament expert que ofereix als i les joves d’entre 16 i 35 anys orientació laboral i eines per millorar la seva recerca de feina i ocupabilitat.

    Última actualització: 23/02/2021

  • Servei de suport tècnic especialitzat en la implementació de millores en la presència de l’empresa a internet, i en l’estratègia de comunicació i de màrqueting en línia, de canals de venda i de digitalització dels processos de gestió de l’empresa. El servei comença amb una diagnosi inicial; després, estudia la realització d’un pla de digitalització i inclou l’acompanyament en el desplegament i el seguiment.

    Última actualització: 17/5/2021

  • Es tracta d’una iniciativa que consta de plans personalitzats de digitalització, de formació en
    línia (pàg. 15) i d’una convocatòria d’ajuts (pàg. 7). Gràcies al suport d’un equip tècnic especialitzat,
    podràs planificar l’entrada del teu negoci al món digital, continuar augmentant les teves competències
    digitals i saber com aplicar-les al teu comerç o restaurant.

    Última actualització: 17/5/2021

  • És un servei especialitzat i personalitzat per informar i acompanyar les empreses i organitzacions de l’ESS: des de com iniciar un projecte fins a com millorar-lo i obtenir finançament. Coordinat amb serveis, operadors i agents de l’ecosistema, aquest servei identifica oportunitats i detecta dificultats, a més d’oferir eines i suport expert en àmbits específics.

    Última actualització: 17/5/2021

  • Impulsa l’aplicació de la clàusula de subcontractació amb empreses de l’economia social solidària (ESS) i la reserva social que promou l’Ajuntament de Barcelona, situada en 10 milions d’euros anuals i adreçada a empreses de l’ESS (en concret, centres especials de treball i empreses d’inserció).

    Última actualització: 17/5/2021

  • Amb l’objectiu d’enfortir el sector de les organitzacions que presten serveis de cures des de l’economia social i solidària (ESS) amb l’impacte social, ambiental i de bon govern, despleguem un servei d’assessorament socioempresarial específic, un programa formatiu per ampliar i millorar competències, i instruments per a l’enfortiment socioempresarial.

    Última actualització: 17/5/2021

  • És un programa impulsat des de l’Ajuntament de Barcelona, Barcelona Activa i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) per a l’acceleració digital de projectes, d’organitzacions i d’empreses que estiguin treballant -o que vulguin fer-ho- amb mesures d’impactes ambientals, socials i de bon govern. Integrat a la Càtedra Barcelona UOC en Economia Digital, treballa la digitalització com a recurs per a la creació de comunitat (plataformització) i la transformació socioeconòmica. Termini: de l’abril al desembre del 2021.

    Última actualització: 17/5/2021

  • Són esdeveniments que faciliten un espai de contacte directe entre empreses amb ofertes de feina i persones candidates amb dinàmiques participatives i entrevistes breus. Se’n fan a mida per a empreses i també d’específics per a sectors empresarials.
    Termini: a partir del juny del 2021.

    Última actualització: 17/5/2021

  • Si ets una persona que ja has acabat el teu recorregut professional amb l’empresa que dirigeixes,
    o una persona emprenedora que vol donar continuïtat a una empresa ja existent, Barcelona Activa posa en marxa un servei d’assessorament per connectar-vos i facilitar la continuitat dels negocis.
    Termini: durant tot el 2021.

    Última actualització: 18/5/2021

  • Pla sectorial per al tèxtil sostenible. Destinat a enfortir el sector del tèxtil sostenible i a fer-lo més competitiu des d’un punt de vista social, ambiental i empresarial, aquest pla ofereix un servei d’assessorament especialitzat per a projectes i organitzacions amb l’objectiu d’ampliar la formació en aquest àmbit i de fomentar-ne la intercooperació i el mercat social.

    Última actualització: 18/5/2021

FORMACIÓ

  • A través de Barcelona Activa hem posat en marxa l’Aula Virtual, un espai formatiu en què l’equip docent imparteix les classes en streaming perquè hi puguis dir la teva, fer consultes en temps real i interactuar- hi amb fluïdesa.

    Última actualització: 18/5/2021

  • A través del programa “RevESStim el tèxtil”, hem programat una sèrie de formacions especialitzades per a iniciatives del tèxtil amb sessions enfocades a la sostenibilitat o formacions tècniques específiques en generació de productes tèxtils, entre d’altres.

    Última actualització: 31/12/2020

  • Oferim formació i acompanyament a l’alumnat perquè pugui desenvolupar una formació pràctica i vivencial sobre els elements clau que s’han de tenir en compte a l’hora de crear i gestionar una cooperativa en l’àmbit d’intervenció de les facultats.

    Última actualització: 31/12/2020

  • En el marc de la iniciativa de suport a la transformació digital del comerç i la restauració, Barcelona Activa ha dissenyat un catàleg formatiu per ajudar el teixit comercial i el sector de la restauració a fer el salt al món digital. Amb més de cinquanta cursos, ja no hi ha cap excusa per quedar-se enrere!

    Última actualització: 18/5/2021

  • Descobreix, amb Barcelona Activa, una formació agrupada per categories temàtiques i adaptada al teu ritme i a les teves necessitats.

    Última actualització: 18/5/2021

  • L’Aula Virtual de Barcelona Activa ha dissenyat cursos específics per a projectes i organitzacions de l’ESS: s’hi pot aprendre des de com resoldre dubtes relacionats amb la covid-19 fins a com preparar- se per emprendre, millorar les competències o enfortir les empreses del sector de l’ESS.

    Última actualització: 18/5/2021

PROMOCIÓ

  • L’agenda de reprogramacions de festivals i grans esdeveniments neix com a resposta a la demanda informativa dels diferents agents que organitzen activitats culturals a la ciutat. És un document viu i sotmès a possibles modificacions fruit de l’evolució canviant del context actual.

    Última actualització: 17/06/2020

  • L’Ajuntament de Barcelona transformarà els baixos del Palau de la Virreina (Rambla, 99), on ara hi ha l’oficina Tiquet Rambles, en la nova Oficina Ciutadana de la Cultura, un nou espai d’acollida per donar suport i assessorament al teixit cultural de la ciutat.

    Última actualització: 17/06/2020

  • L’Institut de Cultura de Barcelona ha posat en marxa un nou portal web en el qual es pot trobar informació sobre les mesures que l’Ajuntament i altres administracions han pres per donar suport al sector cultural. Aquest mateix portal, a més, informarà sobre la reorganització del calendari dels esdeveniments culturals a la ciutat.

    Última actualització: 17/06/2020

  • Fruit del context actual, l’Estratègia Barcelona ESS 2030 s’ha transformat també en una acció de reactivació i enfortiment de l’ESS. Es tracta d’un document consensuat que prioritza les línies de treball i els sectors d’activitat clau per a la ciutat en vista als propers deu anys. L’objectiu de l’estratègia és enfortir i fer créixer el teixit de l’ESS i, davant les conseqüències de la pandèmia, orientar la recuperació econòmica cap el bé comú, la dimensió col·lectiva i la solidaritat. Per tot això les empreses, organitzacions i iniciatives signants s’inspiraran en aquest document per formular els propis plans de treball i per contribuir, juntes, al desenvolupament socioeconòmic de la ciutat i la ciutadania.

    Última actualització: 5/08/2020

  • Creats per potenciar el consum cultural de la ciutadania i ajudar el sector cultural, que és un dels que ha tingut més dificultats des de l’inici de la pandèmia. Són vàlids a tots els establiments i els espais culturals de Barcelona adherits a aquesta iniciativa i s’apliquen a la compra d’entrades de teatre i cinema, música, llibres i discos. Reactivem la cultura.

    Última actualització: 17/5/2021

  • L’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, ha injectat 6 milions d’euros a un pla d’impuls d’ocupació a la ciutat per fer front a l’impacte de la pandèmia, protegir el treball i fomentar els llocs de d’ocupació de qualitat, amb immediatesa i com a mesura extraordinària. Un pla de xoc que inclou 4,2M€ d’un fons Covid per fer front a la pandèmia i 1,8M que s’hi destinen a plans d’ocupació extraordinaris per contribuir a la recuperació social i econòmica de la ciutat.

    Les línies d’actuació, integrades en el Centre de Coordinació de Resposta Econòmica CECORE, a curt termini o durant 2020, són:

    • Una nova línia d’ajuts a la contractació amb subvencions per a nous contractes que tinguin una durada mínima de sis mesos.
    • Accions formatives tècnic-professionals online de les persones treballadores en sectors tradicionals adaptats a les noves feines digitals, a on hi ha una millor ocupabilitat i creació de llocs de feina.
    • Un Pla de Xoc d’Ocupació Juvenil, amb un paquet de mesures per a la inserció de la població jove, amb accions de mentoria i formació a mida, amb reforç de projectes previstos amb el Servei d’Ocupació de Catalunya.
    • Contractació de persones en situació d’atur i amb especials dificultats per part de l’administració pública.
    • Celebració d’una fira al setembre destinada a reactivar les oportunitats del treball i emprenedores.
    • Activació de projectes per donar suport i reactivar l’economia de proximitat dels barris i districtes amb ajuts de fins el 80% del projecte.

     

    Última actualització: 24/07/2020

  • L'Ajuntament de Barcelona ha presentat el Pacte per Barcelona, una nova eina per aprofitar tot el potencial de la ciutat per superar la crisi del Covid-19 i generar un nou impuls per a la ciutat, de manera consensuada amb els agents de l’àmbit econòmic, social, educatiu, cultural, esportiu i científic de Barcelona, i amb una visió metropolitana.

    El Pacte és una proposta i un compromís col·lectiu per impulsar una sortida en positiu a la crisi, per sobre d’altres consideracions, per treballar amb més intensitat i de manera conjunta al voltant de les grans prioritats que, en els propers divuit mesos, ens haurien d’ajudar a avançar en la recuperació econòmica i social de Barcelona i, alhora, a continuar amb les transformacions necessàries a favor de la sostenibilitat ambiental.

    Deu grans objectius

    El Pacte per Barcelona inclou deu objectius sobre els quals es vol bastir els grans consensos per impulsar la ciutat. Són els següents:

    • Reactivar i enfortir el teixit productiu i comercial de Barcelona, com a eix dinamitzador de l’economia i creador d’ocupació.
    • Apostar per sectors econòmics resilients i innovadors, afavorint la diversificació, gràcies a l’acceleració de la transformació digital i a la capacitat tecnològica de la ciutat.
    • Impulsar l’acció comunitària reforçant els serveis socials i la seva articulació amb el teixit social i d’entitats, per respondre a la crisi i a les noves vulnerabilitats que s’afegeixen a les desigualtats existents, apostant pel paper de les cures a la nostra societat.
    • Convertir l’habitatge en una resposta econòmica, social i ambiental a la crisi.
    • Enfortir el sistema sanitari i biomèdic de la ciutat, i així contribuir a millorar la salut de la ciutadania i a consolidar Barcelona com a ciutat avançada, segura i referent sanitari.
    • Avançar cap a un nou model urbà més basat en la proximitat, donant un nou impuls a la mobilitat sostenible, a la reducció de les emissions i a la renaturalització, i refermant el compromís per fer front a l’emergència climàtica.
    • Apostar per construir un sistema educatiu i una xarxa educadora que garanteixi la igualtat d’oportunitats i constitueixi l’eina bàsica per garantir l’equitat social. Potenciar el capital científic de la ciutat, el seu valor per definir estratègies de futur i consolidar Barcelona com a espai de recerca.
    • Promoure l’accés a la cultura, enfortint el capital cultural i creatiu de la ciutat com a patrimoni de primer nivell de Barcelona, factor de cohesió i de projecció internacional. Garantir l’accés universal de tota la ciutadania a l’esport, com a eina de salut i de construcció de xarxes associatives.
    • Reactivar la ciutat com a destinació turística urbana segura, de qualitat i sostenible, i com a centre d’intercanvi professional i de retenció i captació de talent.
    • Consolidar el rol actiu de Barcelona en el context internacional, apostant per les xarxes de ciutats, la cooperació i el multilateralisme.

     

    Última actualització: 24/07/2020

  • L’Ajuntament de Barcelona posarà en marxa un dispositiu integral per a la cerca i captació dels Fons Europeus anunciats en el marc del Fons Europeu de Reconstrucció amb l’objectiu de presentar projectes de ciutat que permetin aprofundir en la transició ecològica, la transició digital i la promoció de l’economia incidint de forma activa en la generació d’ocupació i la reactivació econòmica i social de la ciutat de Barcelona.

    En aquest sentit, l’Ajuntament posarà en marxa una Oficina Conjunta liderada per l’àrea econòmica i l’àrea internacional de l'Ajuntament, que tindrà per objectiu identificar fons, acompanyar en el seu procés de certificació i en la presentació de projectes de ciutat que puguin ser susceptibles de ser finançats amb els Fons Europeus de Reconstrucció.

    Última actualització: 29/07/2020

  • Es tracta d’una eina –en construcció– per cercar empreses i entitats d’economia social i afavorir la compra pública social en el marc de l’aplicació del decret de contractació sostenible de l’Ajuntament de Barcelona. El directori es nodreix de la informació sobre empreses d'economia social disponible als registres oficials, així com de la informació provinent d’organitzacions de segon grau.

    Última actualització: 05/08/2020

CANVIS NORMATIUS

  • L’Ajuntament ha flexibilitzat els termes i terminis per a l’atorgament de subvencions amb l’objectiu d’agilitar al màxim els períodes de pagament i accelerar l’arribada de liquiditat a les empreses, entitats i persones autònomes beneficiàries dels ajuts.

    La prioritat és facilitar la màxima viabilitat perquè es duguin a terme les activitats objecte de la subvenció.

    Entre altres mesures, es permet avançar el pagament abans del període d’al·legacions per als ajuts de la convocatòria general, subvencionar determinades despeses tot i que l’objecte de l’ajut no s’hagi arribat a realitzar o incrementar la quantia de la subvenció en casos excepcionals des del 50% màxim habitual fins a un 80%.

    Respecte a la justificació de les subvencions, el termini es prorroga fins al 30 de setembre de 2020 per als casos en què s’acabés abans.

    A més, es podran aprovar noves convocatòries de subvencions i ajuts per a situacions estretament vinculades a l’estat d’alarma provocat per la Covid-19 i, en aquests casos, els terminis no estaran suspesos.

    Més informació

    Última actualització 23/04/2020

  • Amb motiu de les grans dificultats econòmiques que els autònoms i les empreses estan patint per la Covid-19,  l’Ajuntament de Barcelona ha reduït el termini de pagament de les factures presentades durant el mes de març i abril a vint dies, a partir de la data en què es van presentar al registre.

    L’objectiu d’aquesta mesura és proporcionar el màxim de liquiditat als proveïdors municipals en el mínim temps possible, per tal d’assegurar la màxima supervivència empresarial.

    En total, s’han pagat 1.921 factures, d’un import de 45.102.176 €.

    Més informació

    Última actualització 04/05/2020

  • L’Ajuntament ha posat en marxa Norma. Portal Jurídic de Barcelona, un web que posa a l’abast de la ciutadania tota la normativa municipal i la documentació jurídica rellevant de la ciutat amb l'objectiu de facilitar-ne el coneixement.

    El portal compta actualment amb més de 1.600 documents, si bé es va actualitzant periòdicament amb nous documents jurídics. Per exemple, ara per ara, s'hi poden consultar 475 normes, entre les quals destaquen 127 instruccions, 78 decrets municipals, 45 reglaments i 25 ordenances fiscals. El portal també inclou 950 documents de jurisprudència i 185 dictàmens.

    Més informació

  • Prenent com a base la interpretació de les ordenances arran de la situació derivada de la covid-19, i amb l’objectiu d’afavorir la viabilitat econòmica dels negocis de restauració, prorroguem la rebaixa del 75% de la taxa de terrasses fins a finals del 2021. Aquesta mesura suposarà una reducció de 7 milions d’euros d’ingressos municipals.

    Última actualització: 18/05/2021

  • Hem aplicat bonificacions en la quota de l’impost d’activitats econòmiques per increment de la plantilla de treballadors, per a cooperatives i per a l’ús d’energies renovables, entre d’altres.

    Consulta l’apartat d’“Impostos, taxes i preus públics” del web de l’Institut Municipal d’Hisenda de Barcelona.

    Última actualització: 18/05/2021

  • Per tal d’impulsar l’activitat econòmica i afavorir la recuperació de la vida de barri, els establiments
    comercials de proximitat i de restauració disposen -d’una manera temporal i excepcional- de més superfície. Hem ampliat un any el termini de les autoritzacions provisionals. Estaran vigents fins al 31 de desembre de 2021 i tenen el propòsit de facilitar l’activitat econòmica d’aquests establiments.

    Última actualització: 18/05/2021

  • D’acord amb el sector, hem rebaixat el 75% de la taxa a les guinguetes que hagin obert durant aquesta temporada i també s’ha permès que la temporada es pugui allargar.

    Última actualització: 18/05/2021

Mesures de reactivació de l’economia

Ajuts econòmics, assessorament laboral i empresarial, formació, normativa... Selecciona el teu perfil i explora totes les eines i recursos que estem implementant per fer front a la crisi econòmica de la Covid-19. Barcelona mai s'atura!

Descarrega't la guia completa
Anar al principi