“On és el lavabo?” Segur que no sorprendrà ningú, però aquesta pregunta, tan allunyada de l’atmosfera d’espiritualitat que ens agrada atribuir a l’art, és la que més responen els i les vigilants dels museus de mig món. La seva feina és mirar sense atraure l’atenció, estar pendents del que toquem i el que no, de les bosses que duem i, ocasionalment, d’indicar-nos en quina sala hi ha un Matisse o advertir-nos amablement que no, que no podrem veure La Gioconda perquè el quadre és al Museu del Louvre de París, a milers de quilòmetres d’on som... Com fan front a l’avorriment quan les sales són buides i voldrien poder dormir dempeus? Què en pensen del públic que els envolta i quina experiència estètica tenen vivint envoltats i envoltades d’unes obres d’art que han de veure sense descans durant tota la jornada laboral? Vuit homes i dones vigilants de museus de diverses ciutats del món eclipsen per una estona les obres d’art de les quals tenen cura i es converteixen en protagonistes d’una performance artística, íntima i propera, que ens mostra les connexions i els punts comuns entre uns espais d’art immersos en contextos culturals diferents.
És una creació conjunta del dramaturg, director d’escena i realitzador Mohamed El Khatib, un especialista en propostes artístiques de tipus documental que ja va presentar al Grec 2021 Festival de Barcelona els muntatges Finir en beauté i C’est la vie, i de Valérie Mréjen, una escriptora, artista visual i videocreadora francesa que basa la seva feina en la vida quotidiana. Les seves creacions s’han vist tant a l’estranger com a França on, l’any 2008, el Jeu de Paume de París li va dedicar una retrospectiva.
Una producció de Zirlib.
En coproducció amb Les Spectacles-Vivants, Centre Pompidou; Théâtre de la Ville, París; Festival d’Automne de París; Malraux, Scène Nationale Chambéry Savoie; TNB, Théâtre National de Bretagne; Théâtre Garonne, Scène Européenne; Grand T, Théâtre de Loire-Atlantique; Tandem Douai-Arras, Scène Nationale, i Théâtre de Choisy-le-Roi, amb la cooperació de Panthea.
Amb el suport del festival Actoral et Montévidéo, el Théâtre Vidy-Lausanne i el Cnap - Centre National des Arts Plastiques.
Amb el suport de la Fondation d’Entreprise Hermès en el marc del programa New Settings, i de l’Institut Français en el marc del programa Théâtre Export.
Amb la participació dels museus i centres d’art Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien (MUMOK) de Viena; Centre Pompidou de París; Museum of Modern Art (MoMA) de Nova York; MUDO - Musée de l’Oise de Beauvais; Moderna Museet - Museum of Modern Art d’Estocolm; Museu Hermitage de Sant Petersburg, i Musée des Beaux-Arts d’Orleans.
Zirlib està finançat per la Regió Centre-Vall del Loira, el Ministeri de Cultura – DRAC Centre-Val de Loire, i la ciutat d’Orleans.
Mohamed El Khatib és artista associat al Théâtre de la Ville de París, al Théâtre National Wallonie-Bruxelles i al Malraux, Scène Nationale Chambéry Savoie.
Valérie Mréjen i Mohamed El Khatib són artistes associats al Théâtre National de Bretagne, a Rennes.
Concepció i realització: Mohamed El Khatib, Valérie Mréjen Amb: Nathalie Conio Vavilova, Boney Fields, Carolina Hindsjö, Seung Hee Kim, Jean-Claude Oudoul, Jean-Paul Sidolle Escenografia: Frédéric Hocké, Louise Sari Assistència en el projecte: Vassia Chavaroche Col·laboració lingüística: Marianne Segol, Iris Raffetseder, Ludmila Anisimova Producció: Arnaud Léger, Zacharie Dutertre Producció de Zirlib: Sylvia Courty Administració de Zirlib: Alice Le Diouron Fotografia: Yohanne Lamoulère - Tendance Floue