Gardien party

  • Teatre
  • Espectacles amb cor, El talent més nou

Valérie Mréjen / Mohamed El Khatib

Els paguen per mirar i no poden fer gaire res més. Això sí, ho veuen tot i, en canvi, són pràcticament invisibles. Avui anem al museu, però no per veure-hi pintures, escultures o altres obres d’art, sinó per escoltar les persones que les vigilen.

“On és el lavabo?” Segur que no sorprendrà ningú, però aquesta pregunta, tan allunyada de l’atmosfera d’espiritualitat que ens agrada atribuir a l’art, és la que més responen els i les vigilants dels museus de mig món. La seva feina és mirar sense atraure l’atenció, estar pendents del que toquem i el que no, de les bosses que duem i, ocasionalment, d’indicar-nos en quina sala hi ha un Matisse o advertir-nos amablement que no, que no podrem veure La Gioconda perquè el quadre és al Museu del Louvre de París, a milers de quilòmetres d’on som... Com fan front a l’avorriment quan les sales són buides i voldrien poder dormir dempeus? Què en pensen del públic que els envolta i quina experiència estètica tenen vivint envoltats i envoltades d’unes obres d’art que han de veure sense descans durant tota la jornada laboral? Vuit homes i dones vigilants de museus de diverses ciutats del món eclipsen per una estona les obres d’art de les quals tenen cura i es converteixen en protagonistes d’una performance artística, íntima i propera, que ens mostra les connexions i els punts comuns entre uns espais d’art immersos en contextos culturals diferents.

És una creació conjunta del dramaturg, director d’escena i realitzador Mohamed El Khatib, un especialista en propostes artístiques de tipus documental que ja va presentar al Grec 2021 Festival de Barcelona els muntatges Finir en beauté i C’est la vie, i de Valérie Mréjen, una escriptora, artista visual i videocreadora francesa que basa la seva feina en la vida quotidiana. Les seves creacions s’han vist tant a l’estranger com a França on, l’any 2008, el Jeu de Paume de París li va dedicar una retrospectiva.

Una producció de Zirlib.
En coproducció amb Les Spectacles-Vivants, Centre Pompidou; Théâtre de la Ville, París; Festival d’Automne de París; Malraux, Scène Nationale Chambéry Savoie; TNB, Théâtre National de Bretagne; Théâtre Garonne, Scène Européenne; Grand T, Théâtre de Loire-Atlantique; Tandem Douai-Arras, Scène Nationale, i Théâtre de Choisy-le-Roi, amb la cooperació de Panthea.
Amb el suport del festival Actoral et Montévidéo, el Théâtre Vidy-Lausanne i el Cnap - Centre National des Arts Plastiques.
Amb el suport de la Fondation d’Entreprise Hermès en el marc del programa New Settings, i de l’Institut Français en el marc del programa Théâtre Export.
Amb la participació dels museus i centres d’art Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien (MUMOK) de Viena; Centre Pompidou de París; Museum of Modern Art (MoMA) de Nova York; MUDO - Musée de l’Oise de Beauvais; Moderna Museet - Museum of Modern Art d’Estocolm; Museu Hermitage de Sant Petersburg, i Musée des Beaux-Arts d’Orleans.
Zirlib està finançat per la Regió Centre-Vall del Loira, el Ministeri de Cultura – DRAC Centre-Val de Loire, i la ciutat d’Orleans.
Mohamed El Khatib és artista associat al Théâtre de la Ville de París, al Théâtre National Wallonie-Bruxelles i al Malraux, Scène Nationale Chambéry Savoie.
Valérie Mréjen i Mohamed El Khatib són artistes associats al Théâtre National de Bretagne, a Rennes.

Fitxa artística

Concepció i realització: Mohamed El Khatib, Valérie Mréjen Amb: Nathalie Conio Vavilova, Boney Fields, Carolina Hindsjö, Seung Hee Kim, Jean-Claude Oudoul, Jean-Paul Sidolle Escenografia: Frédéric Hocké, Louise Sari Assistència en el projecte: Vassia Chavaroche Col·laboració lingüística: Marianne Segol, Iris Raffetseder, Ludmila Anisimova Producció: Arnaud Léger, Zacharie Dutertre Producció de Zirlib: Sylvia Courty Administració de Zirlib: Alice Le Diouron Fotografia: Yohanne Lamoulère - Tendance Floue

Video

Dates

  • Dates
  • Durada
    60
  • Llenguatge
    Català i d'altres llengües
  • Preu
    22