Inici / Llistat notícies / ·Escorça·Pell·Veu· Passat, present, futur

·Escorça·Pell·Veu· Passat, present, futur

·Escorça·Pell·Veu·

25FEBR.2022

El Museu Etnològic i de Cultures del Món va presentar la mostra temporal de vitrina, que ha estat visitable gratuïtament a la seva seu del carrer Montcada, comissariada conjuntament per Narelle Jubelin, artista visual australiana resident a Madrid, i per Pedro Wonaeamirri, artista i líder cultural resident a l’illa de Melville (arxipèlag de les Illes Tiwi, nord d’Austràlia).

La mostra ha estat el resultat de la residència d’artista que Narelle Jubelin va dur a terme al Museu Etnològic i de Cultures del Món durant l’any 2020, en el marc del projecte europeu Taking Care. Ethnographic and World Cultures Museums as Spaces of Care, cofinançat per la Comissió Europea en el context del programa Creative Europe, que té com a objectiu afavorir la cooperació cultural transfronterera i donar suport al sector de la cultura i les arts visuals.

 

El Museu Etnològic i de Cultures del Món és un dels catorze museus d’etnografia i cultures del món que forma part de la xarxa europea establerta a l’entorn del projecte Taking Care, amb l’objectiu específic d’explorar críticament des dels museus (com a espais de coneixement, trobada, experimentació i innovació social que són) les possibles estratègies per combatre les ansietats del present i del futur immediat del planeta, relacionades amb la precarietat, la desigualtat i el multiculturalisme, que posen a prova la finalitat i el funcionament de les democràcies plurals.

 

En aquest sentit, el projecte Taking Care vol esperonar la inclusió de la cura a l’ordre del dia dels museus etnogràfics i de cultures del món i potenciar el seu rol com a espais d’informació sobre els canvis ambientals i l’impacte que tenen sobre els éssers humans. Així mateix, pretén fomentar l’ètica en la cura de les cultures i de desenvolupar noves metodologies de conservació que vagin més enllà d’un enfocament centrat només en la integritat dels objectes, de manera que tinguin també cura de les persones que els van fer i del seu futur, mitjançant la col·laboració amb les comunitats originàries.

 

L’objectiu del projecte Taking Care és, per tant, que els museus d’etnografia i de cultures del món es consolidin com a autèntics espais inclusius de cura en una Europa que els necessita més que mai, i  com a espais de qüestionament del passat colonial europeu i d’intercanvi amb les comunitats i cultures responsables de la producció de les obres que custodien.

 

És en aquest terreny que s’endinsa la nova mostra de vitrina del Museu Etnològic i de Cultures del Món de Barcelona, que neix de l’estudi per part de Narelle Jubelin de les col·leccions procedents de les Illes Tiwi que té el museu. Aquesta recerca constitueix el punt de partida d’una reflexió personal i d’una nova mirada sobre aquesta cultura, plasmades a través d’una obra de creació visual que pretén desplegar una narrativa complementària a l’establerta  pel museu. A més, la seva investigació s'enriqueix amb el diàleg que estableix amb diversos artistes i experts de les Illes Tiwi, liderats pel cocomissari Pedro Wonaeamirri, amb la finalitat que es pugui escoltar la veu de les comunitats d'origen a les antípodes del món.

 

D’altra banda, les col·leccions de procedència tiwi del Museu Etnològic i de Cultures del Món que s’exhibiran a la mostra, formades fonamentalment per objectes de diverses tipologies realitzats amb escorces d’eucaliptus pintades, i adquirides pel museu durant les dècades de 1960 i 1970, han estat enriquides amb l’adquisició d’una nova obra, produïda per l’artista i cocomissari Pedro Wonaeamirri, que serà exposada per primera vegada en el context de la mostra. Es tracta d’una tunga, una bossa o cistell fet amb escorça, que mostra que les tradicions artístiques i artesanals seculars de les comunitats aborígens australianes continuen ben vives en el present i que vol servir per establir un lligam entre les col·leccions del museu i les comunitats d’origen.

 

La mostra de vitrina ·Escorça·Pell·Veu· Passat, present i futur / Purrungupari·Mupurra·Pujinga· Ngini, Palinari, Amintya ha coincidit a la mateixa seu Montcada del Museu Etnològic i de Cultures amb l’exposició temporal Traços. Pintura aborigen australiana: tradició i contemporaneïtat, que s'ha pogut pot visitar fins al 15 de maig de 2022 i que presentava una àmplia selecció de pintures aborígens australianes fetes sobre escorça d’eucaliptus durant les dècades de 1960 i 1970, que al seu torn estableixen un diàleg amb obres contemporànies per tal de facilitar la reflexió sobre la cultura i l’art aborígens d’Austràlia.

 

Us deixem un vídeo de Narelle Jubelin, cocomisària de l’antiga mostra de vitrina Escorça·Pell·Veu fou artista en residència al #MUECBCN a finals del 2020.

 

Narelle Jubelin, cocomisària de la mostra de vitrina Escorça·Pell·Veu