L’Hivernacle i el Centre Martorell d’Exposicions tornen a obrir les seves portes durant la Festa de la Ciència
Els dos espais es consoliden com a nucli del nou projecte científic del Parc de la Ciutadella

La Festa de la Ciència (dies 31 de maig i 1 de juny) oferirà també aquest any visites guiades a dos espais museístics importants i d’una història ja molt llarga a la ciutat. Dos dels nuclis del projecte La Ciutadella del Coneixement que han passat molts anys tancats i que han reobert molt recentment amb col·leccions que es podran veure d’una forma gratuïta, amb guia o sense, durant el cap de setmana d’aquest esdeveniment, en les següents franges horàries:
Entrada lliure: dissabte i diumenge entre 10:00h i 20:00h
Visites guiades: dissabte i diumenge a les 10:30h, 13:30h, 17:00h i 19:00h
Entrada lliure: dissabte i diumenge entre 10:00h i 20:00h
Visites guiades: dissabte 12:00h (castellà) i 18:00h (català). I Diumenge 12:00h (català).
L’Hivernacle
Aquest edifici modernista va construir-se expressament per acollir, fa ara 137 anys, l’Exposició Universal de Barcelona (8 d’abril – 9 de desembre de 1888). Va ser ideat per l’arquitecte Josep Amargós i Samaranch i constitueix un dels exemples destacats de l’arquitectura del ferro, que va desenvolupar-se a finals del Segle XIX. Derruït durant la Guerra (1936-1939) va ser rehabilitat en diferents fases, la darrera, i ja la definitiva, va acabar el mes de desembre de l’any 2023.
Distribuït en tres àmbits (Nau Central, Nau Picasso i Nau Magnòlies) conforma ara part del patrimoni històric, i ha estat classificat i protegit com Bé Cultural d’Interès Local. Després de reobrir-se al públic, torna ara a les funcions originals, de ser un espai d’exposicions i un epicentre de la botànica. Dins l’indret s’hi preserva una extensa mostra de les plantes de l’entorn mediterrani, i serveix per divulgar el coneixement del verd silvestre i urbà.
El Centre Martorell
Una mica més al sud, resseguint el Passeig Picasso i envoltat d’una placeta dins del parc, s’hi alça el Centre Martorell d’Exposicions. Construït el 1882 va ser el primer edifici de Barcelona erigit com a museu públic. El 1924 es convertí en l’epicentre del Museu de Geologia fins que a l’any 2010, amb el trasllat de les col·leccions de geologia i zoologia del Museu de Ciències Naturals va tancar portes fins que ha estat reobert de nou.
L’edifici a partir d’ara servirà per oferir exposicions sobre temes relacionats amb l’emergència climàtica i la crisi de biodiversitat. S’hi pot visitar actualment la mostra “Natura o Cultura?”, que fa un recorregut pels museus d’història natural d’arreu del món i proposa una reflexió sobre les diferents relacions que els humans han establert amb la natura.
Aquesta mostra inclou part de les col·leccions del Museu de Ciències Naturals com ho és l’esquelet de l’Avi (un elefant que va ser l’estrella del Zoo molt abans que el Floquet de Neu) o una representació dels dos darrers falcons que van fer vida al campanar de Santa Maria del Pi.
La Ciutadella del Coneixement
Aquests espais, ja accessibles, i oberts a tot el públic dins la Festa de la Ciència, seran dos pols importants del nou projecte La Ciutadella del Coneixement, un dels programes essencials que contempla el Pla Estratègic de Ciència i Innovació 2024-2027. El que es pretén és reformar, o adequar, el Parc de la Ciutadella amb l’objectiu de fer-lo molt més accessible, i reconvertir el seu entorn (aprofitant alguns espais) en un gran node de recerca i innovació punter a Europa, per servir d’inspiració al món de la ciència i la cultura. Algunes de les reformes que contempla l’estratègia són aquestes:
- Nou complex de recerca i innovació: s’ubicarà en els terrenys que ocupava el Mercat del Peix i tindrà una superfície de 45.000 metres quadrats. Centrarà l’activitat en l’àmbit de la biomedicina, el benestar planetari i la biodiversitat.
- Pol de ciència del CSIC: que es construirà davant del campus de la UPF i tindrà per objectiu de concentrar les unitats dins d’aquest camp en la recerca del CSIC (el Consejo Superior de Investigaciones Científicas)
- Biblioteca Central: s’alçarà al costat de l’Estació de França, i s’haurà de convertir en la nova biblioteca pública central de la ciutat de referència.
Entre altres molts espais el nou projecte també inclou la reobertura d’edificis emblemàtics com l’Umbracle o el Castell dels Tres Dragons (que era la seu de l’antic Museu de Zoologia).