Nou itinerari educatiu ‘Art-Ciència-Natura-Sostenibilitat’

S’ha fet una prova pilot que ha servit per recollir dades i detectar punts de millora de cara a la implementació de l’itinerari en el pròxim curs.

Itinerari ACNS - Zoo
06/07/2022 - 09:28 h - Educació i estudis Octavi Planells

Quin paper ha de jugar la nostra espècie, la humana, en el manteniment de la biodiversitat dels ecosistemes? A aquest repte s’ha enfrontat l’alumnat de primer d’ESO de l’Institut Escola Arts en la prova pilot de l’itinerari Art-Ciència-Natura-Sostenibilitat (ACNS). La iniciativa ha estat impulsada pel grup de treball Vincles x l’Acció Educativa, del Consell d’Innovació Pedagògica de l’Institut de Cultura de Barcelona, i ha comptat amb la participació de cinc entitats així com de Barcelona Ciència i Universitats de l’Ajuntament de Barcelona des del seu principi. L’itinerari fa una proposta educativa transdisciplinària centrada en l’art i la ciència. Els resultats de la primera prova pilot obren les portes a una implementació més àmplia de l’itinerari en el curs vinent.

L’itinerari d’aquesta prova pilot ha tingut com a tema central la biodiversitat i la seva importància en els ecosistemes. La proposta s’ha estructurat en una presentació prèvia a l’escola per a l’alumnat i el professorat, i tres sessions matinals en diferents equipaments relacionats amb la biodiversitat i la creació artística: el Zoo de Barcelona, el Centre de Recuperació d’Animals Marins (CRAM) i el Teatre Nacional de Catalunya (TNC). Aquestes visites s’han treballat també amb el Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB) i Anèl·lides, serveis ambientals marins.

La pregunta de partida d’aquest itinerari és el rol de la nostra espècie en la conservació de la biodiversitat. Al llarg de l’itinerari, l’alumnat va haver de reflexionar al voltant de qüestions com ara si hem de ser nosaltres qui salvi les espècies en perill d’extinció o bé hem de deixar que sigui la selecció natural qui faci la feina. Per ajudar a fer aquesta reflexió, es mostraren a l’alumnat participant punts de vista diversos que els van ajudar a empatitzar amb un repertori de situacions mitjançant dinàmiques participatives i un treball de cocreació on, l’alumnat i el professorat han jugat un paper clau.

Les sessions

La primera sessió, ubicada al Zoo de Barcelona amb la participació de l’Institut de Biologia Evolutiva, centre de recerca del PRBB, l’alumnat de primer d’ESO de l’Institut Escola Arts, del barri d’Hostafrancs, al districte de Sants-Montjuïc, va abordar el tema de la biodiversitat terrestre amb una dinàmica protagonitzada per l’empatia on van haver de posar-se en la pell d’altres persones o éssers. La segona sessió va tenir lloc al CRAM, al Prat de Llobregat, i es va centrar en la biodiversitat aquàtica amb una dinàmica sobre el canvi de perspectiva conduïda per Anèl·lides. Finalment, la tercera sessió, al TNC, va tenir com a objectiu elaborar un producte comunicatiu que permetés passar del coneixement adquirit en les sessions anteriors a l’acció.

Amb tot això, l’itinerari té per objectiu ampliar les experiències de l’alumnat quant a ciència, compromís social, esperit crític, treball en equip, recerca i comunicació, entre altres coneixements. Concretament, l’itinerari incorpora competències bàsiques en els àmbits cientificotecnològic, artístic, de cultura i valors, i personal i social, les quals s’integren de manera transversal en totes les sessions. Tant és així, que el mateix itinerari mancava de títol i quedava en mans de l’alumnat nomenar-lo d’acord amb la seva experiència al llarg de les sessions.

Resultats

La prova pilot es va dur a terme entre el març i el maig d’enguany. Com a resultat final del procés l’alumnat, distribuït en diversos grups de treball, va preparar uns fragments teatrals que abordaven els coneixements adquirits i allò que li va suggerir l’experiència, tot posant en pràctica la relació entre art i ciència mitjançant llenguatges artístics i científics. Així mateix, després d’uns dies per pensar-hi, l’alumnat de l’Institut Escola Arts va proposar com a títol de l’itinerari Invasores, són elles les malvades?, el qual és indicatiu del treball d’empatia i de cerca de solucions tenint en compte totes les parts d’un problema real a què s’enfronta avui la biodiversitat del planeta: el de les espècies invasores.

En general, l’experiència ha estat molt encoratjadora, tant per a l’alumnat i el professorat de l’Institut Escola Arts, com per l’equip impulsor de la iniciativa, que ha pogut detectar punts de millora en la pràctica de l’itinerari i ha pogut fer alguns ajustos de cara a la implementació del projecte en el pròxim curs escolar.