Reobre el Terrat Viu del Museu de Ciències Naturals
Després de dos anys tancat aquest espai acollirà dues noves instal·lacions

El Terrat Viu del Museu de Ciències Naturals torna a obrir portes, després de dos anys tancat, amb un parell de novetats: una àrea experimental que funciona com a laboratori natural per avaluar els efectes del canvi climàtic en la vegetació i una zona dedicada a mostrar la flora mediterrània mundial. El primer, el Mesocosmos és un dels projectes guanyadors de la convocatòria de subvencions per a la recerca i la innovació que impulsen l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació “La Caixa”. I el segon, el jardí “Mediterrànies del Món” s’inspira en el Jardí Botànic de Barcelona i mostra la flora mediterrània de les cinc regions del planeta que comparteixen aquest clima.
Els nous espais completen el Terrat, de 7.100m2, que disposa també d’un prat mediterrani, cinc basses d’aigua dolça i un hotel d’abelles i d’insectes pol·linitzadors. Tot això inclòs en una estructura, la coberta del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, que compta amb una superfície total de 14.000 m2.
Mesocosmos
Aquesta part del Museu, a banda d’acollir visites i servir com un espai d’exposició i divulgació, serveix també de laboratori experimental. El Mesocosmos va en aquesta línia. Es tracta d’una instal·lació que inclou petites estructures hexagonals obertes per la part de dalt, que fan possible d’elevar la temperatura interior fins a 2 graus. D’aquesta forma poden estudiar-se els canvis que origina l’augment tèrmic en els microbis del sòl i els vegetals i simular les condicions d’escalfament que es preveuen a Barcelona en sols 10 anys, per preveure’n els seus efectes. El projecte és liderat pel Laboratori de Sistemes Complexos de la Universitat Pompeu Fabra, el Laboratori de Terres Àrides i Canvi Global de la Universitat d’Alacant i el Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
Mediterrànies del Món
D’altra banda, “Mediterrànies del Món” és una mostra de les prop de 20.000 plantes (2.000 espècies diverses) que acull el Jardí Botànic de Barcelona. Són exemplars de clima mediterrani, una regió considerada com una de les més riques i que acull un 20% dels vegetals que ara es coneixen al planeta. Conté a més una gran diversitat d’endemismes i plantes amenaçades, fet que fa que sigui clau de protegir-les i exhibir-les per difondre’n també el seu coneixement.
Terrat Viu
El Terrat Viu del Museu de Ciències Naturals de Barcelona ha estat tancat a la visita pública per repensar-ne les instal·lacions. Les obres de transformació del terrat en coberta verda es van realitzar entre el 2018 i 2020. En aquell moment va significar la reparació, manteniment i nova vida per a la coberta de l’edifici, concebuda i executada, en el seu moment (2004) com una gran extensió d’aigua. Des de la transformació del terrat, el Museu ha contribuït a augmentar en més de 7.000 m2 les zones verdes de la ciutat amb els beneficis ambientals que comporta.
Lina Ubero, cap de projectes del Museu de Ciències Naturals, explica que la reobertura del Terrat Viu serveix, d’una banda, “per completar l’oferta del mateix museu i, de l’altra, per oferir al visitant l’entrada en un espai totalment experimental, que s’anirà transformant al llarg de temps i que és difícil de trobar en altres espais de la ciutat”.
Horaris de visita
De març a setembre:
Dissabtes, d’ 11 a 15h.
Diumenges i festius, d’ 11h a 15h.
Diumenges tarda (portes obertes), de 16h a 20h.
D’octubre a febrer:
Caps de setmana i festius, de 11h a 15h.