Vall d’Hebron impulsa un projecte de ciència ciutadana amb adolescents i pacients amb Parkinson

..
11/04/2024 - 14:52 h - Ciència Ajuntament de Barcelona

Les malalties tenen una influència directa en la salut mental de les persones afectades i les del seu voltant. Per aquesta raó, el Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR) en el marc del programa Caixa d’Eines del Pla de Barris de l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci d’Educació en xarxa, juntament amb l’agència de comunicació científica Eduscopi, ha engegat un projecte de ciència ciutadana amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida de les persones afectades i, alhora, fomentar les relacions intergeneracionals. Actualment, el projecte està en marxa i se centra en les persones amb Parkinson i en fomentar l’empatia, el coneixement de les malalties neurodegeneratives i les vocacions científiques entre els i les adolescents.

El projecte compta amb la participació de nou persones afectades per Parkinson d’entre 45 i 80 anys en diferents estadis de la malaltia, tres persones cuidadores i 30 alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Escola Coves d’en Cimany de Barcelona. En experiències prèvies s’ha demostrat que les relacions socials i les interaccions poden conduir a una millora en el benestar psicosocial, així com en processos fisiològics i físics de les persones afectades per la malaltia. Com afirma la Dra. Silvia Enriquez, neuròloga investigadora del grup de Malalties Neurodegeneratives del VHIR, “amb aquest projecte volem conèixer quins beneficis poden tenir la interacció amb els més joves per a les persones afectades per la malaltia de Parkinson i per a les seves famílies i destacar la importància de la connexió humana en el tractament”.

Les trobades, quatre sessions de dues hores celebrades a la Biblioteca del Carmel – Juan Marsé i al mateix Institut, han estat dissenyades per l’alumnat tenint en compte les diferents necessitats dels pacients. En elles, els i les assistents participen en activitats cooperatives tan diverses com fer passatemps, papiroflèxia, ioga, ball o actuacions de màgia. A més de les activitats de grup, es realitza una enquesta inicial i final per avaluar l’impacte del projecte en diversos aspectes com les dificultats en les activitats quotidianes, l’estat d’ànim i la percepció personal de la malaltia. Els resultats seran analitzats per l’alumnat i l’equip investigador per extreure conclusions i proposar millores futures.

Per altra banda, la iniciativa també espera suposar un benefici per a l’alumnat. En tractar-se d’un projecte de ciència ciutadana amb un aprenentatge, s’espera implicar els més joves en la recerca real i promoure la seva cultura científica, a més de contribuir a la millora del seu entorn, oferint un acompanyament a les persones afectades.

El projecte forma part d’un programa impulsat pel Pla de Barris de Barcelona, l’Institut de Cultura i el Consorci d’Educació de Barcelona anomenat Caixa d’Eines que aposta per  la introducció de pràctiques artístiques i científiques dins el currículum escolar, amb l’objectiu de reduir les desigualtats, articulant l’educació formal, la no formal i la comunitat. Als instituts escola del barri del Carmel, aquest programa té com a objectiu fer de les STEAM quelcom vivencial, proper i accessible per l’alumnat, ampliar els seus horitzons i oferir noves maneres d’aprendre i de relacionar-se amb el seu entorn.