
El cinema comercial, vist pels artistes ghanesos
La Filmoteca presenta "Col·lisió extrema", exposició de cartells de cinema obra de creadors del país africà.
Com són els cartells d'aquelles pel·lícules que tots coneixem perquè han estat grans èxits de taquilla en els circuits comercials, però vistos des d'una cultura diferent? Us ho explica l'exposició "Col·lisió extrema", un viatge a l'imaginari cinematogràfic vist... pels artistes de Ghana. A la Filmoteca de Catalunya, entre el 9 d'octubre i el 31 de gener de l'any vinent.
Com a responsable de la tria de les peces que veureu, les activitats programades al voltant de la mostra i els textos de l'exposició, la comissària Beatriz Leal-Riesco, investigadora, docent, crítica i comissària que ha dedicat els seus esforços a estudiar l'art i el cine contemporani africans i de la diàspora.
Amb ella ens traslladarem a Ghana, un país assotat per la crisi, la corrupció i la inestabilitat política dels anys vuitanta. Com sobreviure en un ambient tan poc propici? Potser proporcionant evasió a la població en forma d'uns circuits itinerants de projeccions de vídeo dels films més comercials d'orient i d'occident.
Els empresaris que van imaginar i que van gaudir de l'èxit d'aquell negoci buscaven promocionar les pel·lícules que es projectaven, d'aquí que reclutessin tot de creadors, dibuixants i pintors locals als quals van encarregar imatges que il·lustressin els films.
Aquest costum, no gaire diferent del que era habitual en les sales de cinema de ciutats com Barcelona no fa tants anys, ha donat lloc a una galeria d'imatges singulars que es pintaven sobre robes de cotó o directament sobre el teixit d'un sac i que un cop acabades i seques es podien enrotllar i transportar fàcilment des d'una localitat fins a la següent.
Quina mena de creacions artístiques ha produït aquesta mirada dels artistes ghanesos al cinema occidental? Doncs una combinació ben interessant que fusiona la tradició i l'imaginari ghanès amb els conceptes occidentals tan presents en les caràtules dels vídeos de films de Jean-Claude Van Damme o d'altres herois del cinema d'acció, tant procedents dels EUA com de Hong Kong o de Bollywood.
Recordeu que la mateixa comissària fa visites comentades a l'exposició (consulteu el web) i que inaugura l'exposició presentant, també, un migmetratge ghanès (Me Broni Ba (My White Baby) d'Akosua Adoma Owusu, 2009), primera d'un cicle de projeccions que acompanya la mostra.
Si voleu saber com és l'imaginari cinematogràfic ghanès, veniu a veure l'exposició "Col·lisió extrema" a la Filmoteca de Catalunya, però abans consulteu al web tota la informació al respecte.