
Crim, controvèrsia i teatre
El fenomen Mangione arriba al Teatre Lliure de la mà de Carol López amb ‘Manifest Mangione’, una obra que indaga la fascinació mediàtica produïda per un crim real.
Una pistola de nou mil·límetres, classificada com a ghost gun, va ser l’executora del crim comès contra el director executiu de UnitedHealthcare, una de les companyies d’assegurances més grans dels Estats Units. Així, el seu director executiu, Brian Thompson moria el 4 de desembre de 2024 i la persona que premé el gallet fugia en bicicleta en un matí que havia de ser suposadament tranquil.
Luigi Mangione va ser detingut cinc dies després mentre menjava patates fregides a un McDonald’s de Pensilvània. Ell era l’home que, segons la fiscalia, havia viatjat al centre de Manhattan per disparar l’arma casolana. Alhora, la policia establí que havia trobat un “manifest” signat per Mangione on es denunciava el sistema estatunidenc d’assistència sanitària on es titllava de “paràsits” a tot el sector de les assegurances. Aquest escrit, juntament amb un diari on es detallaven els plans per a l’assassinat i documentació falsa semblaven apuntar sense cap mena de dubte a Mangione.
Luigi, però, s’ha declarat innocent, i la seva defensa assegura que el registre policial va ser il·legal, ja que no hi havia ordre judicial, qüestionant així les proves clau. El cas ha captivat els mitjans, convertint Mangione en l’acusat més analitzat dins la recent onada de violència política als Estats Units. Just abans de les audiències prèvies al judici, el Teatre Lliure estrena Manifest Mangione, una obra que examina la fascinació mediàtica que envolta aquest crim real.
Dirigida per Carol López, Manifest Mangione és un espectacle actiu i infinitament atractiu que proposa endinsar-se en les tres dimensions d’un cas en què la figura del pretès assassí s’ha transformat en la d’un heroi mediàtic. López i els joves graduats de l’Institut del Teatre parteixen d’aquest punt de fricció, la transformació d’un acusat en icona cultural abans fins i tot de ser jutjat, per construir un muntatge que qüestiona la relació entre violència, espectacle i opinió pública. L’obra no reconstrueix el crim, sinó que dissecciona la manera com ha estat narrat: des de les primeres filtracions policials fins a l’allau d’anàlisis televisives i debats a les xarxes que han alimentat el mite Mangione. Trobareu més informació a la pàgina web del Teatre Lliure.