Tornar

Imatge promocional del cicle sobre dones guionistes Elles tenien la paraula

Cinema mut amb veu de dona

La Filmoteca de Catalunya dedica un cicle a les guionistes i directores del Hollywood del primer terç del segle XX.

Al llarg de 2023, la Fimoteca de Catalunya reivindicarà la figura i l’obra de vuit de les actrius, guionistes i productores nord-americanes més significatives i prolífiques de la dècada de 1920. Aleshores, dues terceres parts del públic que omplia les sales de cinema dels Estats Units eren dones.

Per fer pel·lícules al seu gust, els estudis de Hollywood van contractar nombroses guionistes —una tercera part de la nòmina d’aquesta professió— que donaven el corresponent “toc femení” a una perspectiva habitualment masculina. Algunes d’elles també van ser directores, com Lenore Coffee (nominada dues vegades a l’Oscar al millor guió adaptat, per Street of Chance i per Four Daughters), Frances Marion (Anna Karenina), Anita Loos (The Half Breed), Jeanie MacPherson (The Cheat), June Mathis (Ben Hur), Agnes Christine Johnston (Show People) i Clara Beranger (Dr. Jekyll & Mr. Hyde). Punt i a part mereix Lois Weber, competidora de David Wark Griffith tant en quantitat com en qualitat. Va ser pionera en l’ús de la tècnica de la pantalla dividida per mostrar l’acció simultània, va presentar la primera escena de nu frontal femení i, des del seu debut el 1911, va plasmar en més de cent de pel·lícules –de les quals només se n’han conservat una vintena– les seves preocupacions per la humanitat i la justícia social, abordant temàtiques com el mestissatge, l’avortament, el materialisme, el consumisme, l’explotació sexual o l’egoisme.

Durant la primera meitat del mes de febrer, la Filmoteca de Catalunya programa el cicle Elles tenien la paraula. Dones guionistes al Hollywood silent, amb tres sessions dobles de les pel·lícules següents:  The Half-Breed [El mestís, d’Allan Dwan], de l’any 1916, amb guió d’Anita Loos (els dies 1 i 8 de febrer a les 20 i a les 18 h, respectivament); Love [Anna Karenina, d’Edmund Goulding i John Gilbert], del 1927, amb guió de Frances Marion (els dies 2 i 11 a les 17 i a les 20 h, respectivament), i Joan the Woman [Joana la dona, de Cecil B. DeMille], del 1916, amb guió de Jeanie MacPherson (els dies 2 i 16 a les 20 i a les 18 h, respectivament).

El primer passi de cada film vindrà precedit d’una presentació a càrrec de la professora de la Universitat de Pàdua Giuliana Muscio, especialista en les relacions entre el cinema italià i el nord-americà. Totes les projeccions tindran música en directe interpretada i composta especialment per Anahit Simonian per a The Half-Breed i Love, i per Josep Maria Baldomà per a Joan the Woman.

L'entrada a cada sessió costa 4 euros i es pot comprar de forma anticipada clicant sobre cadascun dels films que apareixen en aquest enllaç.

Data de publicació: Dimarts, 31 Gener 2023
  • Comparteix