Tornar

Un collage mostra la galeria i el cartell que anuncia l'exposició

'Llums i ombres' mostra a Imaginart Gallery l'obra d'un pioner de l'art urbà

Un artista nord-americà que va ser una de les primeres figures de l'art urbà però que un dia va decidir apartar-se dels focus, protagonitza una exposició imprescindible a Imaginart Gallery. La podeu veure fins a l'11 de desembre.

Us parlem de Richard Hambleton, un artista que podeu veure a les fotos dels anys 80 compartint protagonisme amb personalitats del món de l'art com Andy Warhol. I no és estrany, perquè en aquell temps les revolucionàries creacions d'art urbà que distribuïa per les parets de ciutats dels EUA (i també d'Europa) el van col·locar entre els artistes més avantguardistes del moment, a l'alçada de Keith Haring o Jean-Michel Basquiat. Sou capaços de visualitzar les seves creacions? A Imaginart Gallery ens ho posen fàcil amb la mostra Llums i ombres.

L'exposició s'afegeix al corrent que, des de fa uns anys, aposta per recuperar els obres d'aquest artista, que va influir de manera decisiva en grans creadors del nostre temps com l'artista de grafiti parisenc Blek le Rat o el mateix Banksy. Però, com és que la figura i l'obra d'aquest artista s'ha fet fonedissa malgrat la importància de les seves aportacions? Ell mateix es va retirar de la vida pública els anys 90 i, tot i que va seguir pintant i va canviar notablement de registre, es va mantenir al marge de la fama fins al moment que va morir l'any 2017.

Nascut a Vancouver el 1954, es va donar a conèixer quan va començar a pintar, a les parets de grans ciutats del Canadà i dels EUA, unes figures de mida natural que recordaven els perfils que dibuixava la policia per marcar la posició d'un cadàver. Esquitxava les seves obres amb unes gotes de color vermell en al·lusió a la sang i col·locava les imatges en zones amb baixa criminalitat. Ho va estar fent durant uns dos anys i va obtenir una gran notorietat.

Anys després, enganxaria per ciutats canadenques i dels EUA tot d'imatges d'ell mateix a mida natural que s'anaven esborrant amb els mesos i que acabaven deixant a la paret unes misterioses siluetes blanques. I entre el 1981 i el 1986, va realitzar l'obra més coneguda: una sèrie de quatre-centes cinquanta ombres de forma humana que va distribuir per Nova York. Era Night life, un conjunt de creacions que feien referència a la paranoia causada a la ciutat nord-americana pels elevats índexs de criminalitat. Aquells homes-ombra es van fer tan populars que Hambleton les va acabar propagant pels murs de diverses ciutats de tota Europa. Es creu, de fet, que una de les obres la va pintar a Madrid.

Consagrat com un artista internacional, fins i tot va participar en les edicions de 1984 i 1988 de la Biennal de Venècia, però finalment, a finals dels anys 80, es va fer fonedís. Va deixar de banda l'art urbà, va evitar l'esfera pública i va acabar dedicant-se a la pintura. Uns primers treballs més lligats a la seva obra anterior van acabar deixant pas a unes pintures ben diferents, intencionadament plenes de color.

Ara, aquell artista fonamental en la història de l'art urbà torna a fer-se visible en museus, galeries i espais d'art de tot el món, entre els quals una Imaginart Gallery (a la imatge, l'espai artístic i el cartell que anuncia la mostra) que ens proposa recuperar algunes de les creacions més destacades de l'art alternatiu americà dels anys 80.

Si voleu conèixer les creacions de Richard Hambleton, veniu a Imaginart Gallery però, abans, consulteu el web d'aquest espai d'art de la Dreta de l'Eixample.

Data de publicació: Dimecres, 23 Setembre 2020
  • Comparteix