Tornar

Tigres de papel

Retrat de la Transició democràtica espanyola en set pel·lícules

Un cicle a la Filmoteca de Catalunya complementa l’exposició 'Gelatina dura' del MACBA

Fins al pròxim 19 de març es pot visitar encara al MACBA – Museu d’Art Contemporani de Barcelona l’exposició Gelatina dura. Històries escamotejades dels 80, que revisa, amb esperit crític i des de diferents disciplines artístiques, la Transició democràtica espanyola, període de profunds canvis iniciat, en sentit ampli, amb les primeres eleccions generals democràtiques, el juny del 1977, i tancat amb la celebració dels Jocs Olímpics de Barcelona del 1992. Ara, com a complement a la mostra, el MACBA i la Filmoteca de Catalunya organitzen un cicle de set pel·lícules sobre l’època.

El cicle arrenca el dijous 23 de febrer, dia del 36è aniversari del cop d’estat fallit del 1981, precisament amb la projecció de 23 F: la película, de Chema de la Peña, del 2011, el primer film de ficció que va reconstruir hora a hora l’intent colpista. Per tancar el cicle també s’ha escollit una producció dels darrers anys, El futuro, el debut rere la càmera de Luis López Carrasco el 2013, amb una cinta que reviu els temps de disbauxa lúdica i evasiva de la Movida madrileña. Entre ambdós títols actuals, el cicle recupera cinc pel·lícules estrenades en els primers anys de la Transició, que fan de mirall contemporani de les expectatives i contradiccions del període, i que vistes quatre dècades després, inviten a reflexionar sobre allò aconseguit i allò perdut en el camí. Es tracta de Con uñas y dientes, de Paulino Viota, del 1977, que, amb la història d’una vaga obrera va recuperar el discurs de la lluita de classes silenciat en la llarga postguerra; Tigres de papel, de Fernando Colomo i del mateix 1977, que retrata els conflictes de la nova progressia de cara a les primeres eleccions; El diputado, d’Eloy de la Iglesia, del 1978, que segueix la carrera d’un jove polític en l’Espanya post franquista, i dues obres cabdals del cinema underground, ambdues del 1979: Manderley, de Jesús Garay, narració de l’estiueig de tres homosexuals que va suposar tot un escàndol a l’època; i Arrebato, d’Iván Zulueta, vampíric relat sobre un director de cinema addicte als fotogrames i l’heroïna.

Fins al dijous 30 de març, el cicle projecta a la Filmoteca cada pel·lícula en dues ocasions, excepte Manderley, amb una única projecció, i en la primera projecció de cadascuna d’elles comptarà amb la presentació d’experts: filòsofs, crítics i, en alguns casos, els mateixos directors.

Més informació als webs del MACBA i la Filmoteca de Catalunya.

Data de publicació: Dijous, 23 Febrer 2017
  • Comparteix