
Mirades a les arrels de la creació a l'ADN Galeria
L'espai d'art acull dues exposicions que indaguen en les primeres creacions de dos artistes i ens mostren algunes d'actuals.
L'artista visual francesa i marroquina Bouchra Khalili i el francès Abdelkader Benchamma són aquests dies els protagonistes de dues exposicions, Fanning the spark of hope in the past i Structures et éclats, respectivament, que podem veure a l'ADN Galeria fins a l'11 de novembre.
Tots dos havien passat ja per aquesta galeria, que forma part d'una plataforma que aplega un conjunt d'espais dedicats a difondre l'art més actual. Ho fan en centres com el que tenen a l'Eixample, on ara podem veure unes exposicions que, en un cas, ens presenta creacions modernes, però que bàsicament mostren primeres obres, aquelles en les quals s'apunten ja els temes i les maneres de cada creador o creadora.
Bouchra Khalili aplega a Fanning the spark of hope in the past un seguit d'obres de creació recent, però que s'alternen amb peces de fa quinze anys. El títol de la mostra (si fa o no fa "Revifant l'espurna de l'esperança en el passat") al·ludeix a una cita del pensador Walter Benjamin que proposava la mirada al passat com a eina per fer front al present i com a inspiració per a la construcció del futur.
Potser us sonen les obres de l'artista, perquè no fa gaire va protagonitzar una exposició al MACBA. Ja en aquella mostra s'incloïen peces noves i antigues, com ara torna a fer aquesta nova exposició, en la qual es posa de manifest la coherència de l'obra de Khalili posant a dialogar creacions d'entre els anys 2008 i 2022.
Són vídeos, filmacions, imatges fotogràfiques, objectes o bé obres tèxtils en les quals l'artista fa servir suports diversos per crear capes de significat i unes narracions que ens parlen de memòria reprimida, d'històries silenciades i de tot allò que se situa en l’esfera personal, però també en la col·lectiva.
Amb les obres noves i antigues de Bouchra Khalili, podreu veure també, aquest cop en l'exposició Structures et éclats, les obres del francès Abdelkader Benchamma. Va néixer a Masamet, a la regió francesa d'Occitània el 1975. Viu i treballa entre Montpeller i París, i ha exposat entre altres ciutats a Brussel·les, Toronto, Nova York, Doha i, sovint, a París, on ha muntat exposicions tan sonades com L’horizon des événements, que es va veure al prestigiós centre de creació multidisciplinari Le Centquatre. Allà va crear una coneguda obra mural que pertorbava el concepte de l'espai de l'espectador. A Barcelona, l'hem vist exposar a l'ADN Galeria, però també, l'any 2016, a la Blue Project Foundation, on va presentar The Great Invisible Battle.
Ara, l'ADN Galeria ens convida a endinsar-vos en un viatge per la trajectòria de l'artista que ens porta fins a les primeres creacions de Benchamma, la tria de dibuixos que formen part de Structures et éclats. Són peces de petit format que ens mostren les primeres visions artístiques de l'autor i que creen espais poètics i al marge del temps en els quals tot sembla possible. Els signes, els mites i l'inconscient col·lectiu han estat en els últims quinze anys les preocupacions i temes principals de l'artista.
Si us voleu submergir en les arrels artístiques de dos creadors plàstics i visuals francesos, no us perdeu les exposicions Fanning the spark of hope in the past i Structures et éclats, però abans consulteu tota la informació al respecte al web de l'ADN Galeria.