
‘The Freshman’ arriba a la FilmoTeca
La comèdia muda que va definir les ‘college comedies’ es projecta amb música en directe dins del cicle ‘El gag infinit’.
El noi nou que acaba d’entrar a la universitat i que no acaba d’encaixar, la noia popular, el grup dels set-ciències, el jugador de futbol americà que només té talent pels esports… Tots aquests arquetips, avui tan familiars en les comèdies universitàries, ja es trobaven presents a The Freshman (1925), un clàssic del cinema mut protagonitzat per Harold Lloyd que va ajudar a establir les convencions bàsiques del gènere conegut com a college comedy.
Dins del cicle El gag infinit, la FilmoTeca de Catalunya recupera aquesta joia del cinema amb dues projeccions especials els dies 25 i 27 de juny, amb acompanyament musical en directe a càrrec de Jorge Gil Zulueta.
Dirigida per Fred C. Newmeyer i Sam Taylor, The Freshman narra la història d’un jove ingenu que arriba a la universitat amb l’ambició de convertir-se en el més popular del campus. Convençut que imitant el comportament dels herois de les pel·lícules i unint-se a l’equip de rugbi podrà guanyar el respecte dels companys (i el cor d’una noia), es converteix ràpidament en objecte de burla. La pel·lícula combina amb mestria humor físic, romanticisme innocent i una crítica subtil a la pressió social per encaixar.
Tot i ser una comèdia muda, The Freshman ha tingut una influència duradora en la història del cinema. Va inspirar obres com Horse Feathers (1932) dels germans Marx, la irreverent Animal House (1978), que va revitalitzar el subgènere en ple segle XX, o Revenge of the Nerds (1984), que va portar els estereotips a la paròdia explícita.
A més de ser el major èxit comercial de la carrera de Harold Lloyd, molts crítics consideren The Freshman com una de les seves millors pel·lícules, al costat de El hombre mosca (1923) i El Tenorio tímido (1924). Destaca especialment la seva icònica escena final del partit de futbol americà, considerada una de les seqüències còmiques més memorables de la història del cinema.
La de la FilmoTeca és una oportunitat única per redescobrir aquest clàssic del 1925 en pantalla gran i amb música en directe, i per comprovar com els codis de la comèdia juvenil ja estaven molt ben definits gairebé un segle enrere. Trobareu més informació i entrades a la pàgina web de la FilmoTeca de Catalunya.