
Vides entrellaçades per la llibertat
Tres dones de continents diferents lluiten per la seva emancipació en l’obra ‘La Trena’, al Teatre Goya.
Sovint ens trobem atrapats entre dues tensions aparentment irreconciliables: la serenitat d’acceptar-nos tal com som i la pressió constant de correspondre a les expectatives que la societat projecta sobre nosaltres. Treballem, lluitem i ens esforcem per encaixar en uns estàndards que mai semblen suficients, i en aquest procés, la llibertat esdevé una ombra esquiva. On queda l’autenticitat quan cada gest ha de mesurar-se segons patrons aliens?
Aquest dilema pren forma a La Trena, que torna al Teatre Goya fins al 14 de desembre, amb una història que segueix tres dones que lluiten per la seva pròpia llibertat en contextos molt diferents: una mare que vol trencar les cadenes de l’analfabetisme imposades per la seva casta a l’Índia; una jove siciliana atrapada entre la tradició familiar i la por de perdre-ho tot; i una advocada al Quebec que ha de redefinir la seva vida davant d’un càncer de mama.
Amb dramatúrgia i adaptació de Cristina Genebat i Marta Marco i direcció de Clara Segura Crespo, l’obra combina intensitat i sensibilitat poètica, fent que les històries de cada dona ressonin amb l’espectador més enllà de l’escenari. Les interpretacions de Cristina Genebat, Marta Marco, Aida Oset i Clara Segura Crespo donen vida a personatges que, malgrat les diferències culturals i personals, comparteixen un mateix fil: la lluita per viure segons la seva pròpia voluntat.
I és que la llibertat, potser, no resideix en complir o superar aquestes expectatives externes i socials, sinó en reconèixer que ser prou amb el que som ja és un acte de rebel·lia i coratge en si mateix. Com les tres històries de La Trena, les nostres vides es teixeixen amb fils de lluita, esperança i resistència; i és precisament en aquesta acceptació on descobrim la nostra pròpia emancipació.