Hamlet

  • Teatre
  • Espectacles amb cor, El talent més nou

William Shakespeare

Quins són els somnis i les frustracions d'una persona amb síndrome de Down? Elles mateixes ens ho expliquen a partir de la versió d'una de les obres més conegudes de la dramatúrgia universal, portada a escena per una companyia peruana.

"Ser o no ser". Amb la frase més coneguda del Hamlet de Shakespeare, la humanitat es pregunta, des del segle XVII, la finitud de la vida i la necessitat de prendre partit i d'actuar davant els esdeveniments. Ara, però, una companyia teatral peruana i la directora que la condueix, Chela De Ferrari, la fan servir també per interrogar-se i per interrogar el públic sobre les persones amb síndrome de Down i sobre el paper que han de tenir en la nostra societat. Què implica el fet de "ser" quan no existeix un espai on se't prengui en consideració? Com considerem la resta d'éssers humans la vida de les persones amb síndrome de Down? Quin sentit té la seva existència en un món regit per l'eficiència, la productivitat i uns models impossibles de bellesa?

Tot comença amb la trobada de la directora amb Jaime Cruz, un dels protagonistes d'aquesta funció. Era un acomodador del Teatre La Plaza, a Lima, que un dia li va confessar la seva gran ambició: pujar com a actor a l'escenari del teatre on havia treballat durant anys venent programes de mà. De Ferrari feia temps que volia portar a escena un Hamlet, però any rere any descartava el projecte perquè no trobava l'actor adequat, fins que es va produir aquesta trobada amb Jaime Cruz. La directora va veure en ell la possibilitat de donar-li un sentit nou representant-lo en una versió especialment lliure amb una companyia d'actors i actrius amb síndrome de Down encapçalats pel mateix Cruz. Frases i monòlegs del text original es combinen aquí amb experiències reals de la vida dels actors i actrius, i ens ofereix la possibilitat d'endinsar-nos en els pensaments, les esperances i els desencisos de persones que sovint són ignorades directament pels qui les envolten.

Signa la posada en escena Chela De Ferrari, una directora teatral nascuda a Lima que va estudiar pintura i teatre. És directora del Teatre La Plaza des que es va fundar, fa gairebé dinou anys. L'organització es defineix com “un espai de creació teatral que investiga i interpreta la realitat per construir un punt de vista crític que dialogui amb la seva comunitat”. L'any 2013 va crear “Sala de parto", un programa per estimular el naixement de noves obres i autors peruans. En la seva carrera com a directora i dramaturga ha realitzat més d'una vintena de muntatges teatrals, entre els quals La cautiva, de Luis Alberto León; Mucho ruido por nada, adaptada per ella mateixa a partir de l'obra de Shakespeare, i Hamlet. L'any 2019 va crear La Plaza Media, una àrea dedicada al desenvolupament de cinema i projectes transmèdia. Actualment edita la seva primera pel·lícula documental, Ser Hamlet, que documenta el procés d'assaig d'aquest muntatge teatral.

Una producció del Teatro La Plaza.

Fitxa artística

Dramatúrgia i direcció: Chela De Ferrari Interpretació: Octavio Bernaza, Jaime Cruz, Lucas Demarchi, Manuel García, Diana Gutiérrez, Cristina León Barandiarán, Ximena Rodríguez, Álvaro Toledo Il·luminació: Jesús Reyes Direcció adjunta i assessoria dramàtica: Claudia Tangoa, Jonathan Oliveros, Luis Alberto León Coreografia: Mirella Carbone Vídeo: Lucho Soldevilla Entrenament de la veu: Alessandra Rodríguez Fotografia: Registre fotogràfic del Teatre La Plaza Producció delegada: Carlota Guivernau Disseny del cartell: Equipo SOPA Fotografia: Teatro La Plaza

Video

Dates

  • Dates
  • Espai

    Teatre Nacional de Catalunya
    https://www.tnc.cat/

    Plaça de les Arts, 1

  • Durada
    100
  • Llenguatge
    Castellà
  • Preu
    20