Nadia Beugré

  • Dansa
  • Tops del Grec 2023, El talent més nou

Legacy

Una coreògrafa de Costa d’Ivori especialment preocupada per la injustícia lligada al gènere torna a Barcelona amb una coreografia, atlètica i plena d’energia, amb la qual porta a l’escenari l’herència compartida de les dones del continent.

Fa una temporada vam veure al Mercat de les Flors Quartiers Libres (premi al millor solo en la categoria de dansa en els XXII Premis de la Crítica), un treball amb el qual l’artista ens parlava de lluita, llibertat d’expressió i submissió en preguntar-se de quins escenaris públics s’apartava les dones africanes i quines línies no s’atrevien a creuar. I és que les paraules lluita, dona i llibertat són les unitats essencials del llenguatge que parla aquesta artista, com ho demostra la seva creació més recent, Legacy.

Amb aquest muntatge, la icònica coreògrafa fa referència, un cop més, a les dones de Costa d’Ivori i a les herències que arrosseguen, inspirant-se en episodis històrics com la Marxa de les Dones de Grand-Bassam, antiga capital colonial francesa situada al sud-est del país, en què l’any 1949 un bon nombre de militants d’un moviment anticolonial van ser empresonats sense cap judici. Prop de cinc-centes dones, incloent-hi les esposes dels detinguts, van emprendre una marxa per reclamar-ne l’alliberament, però els soldats francesos que encara controlaven el país van detenir i apallissar sense miraments les manifestants. Avui, aquelles dones són un referent, una imatge de les dones del continent, una mica com Pokou, una princesa ghanesa que, segons explica la llegenda, va liderar un grup de l’ètnia ashanti que va acabar establint-se a Costa d’Ivori i que, per tal de poder dur els seus súbdits fins a una terra segura, va haver de sacrificar el seu propi fill. Totes aquelles dones que van aixecar la veu i en van pagar les conseqüències, aquelles que van haver de sacrificar el que més s’estimaven pels seus, ara pugen a l’escenari encarnades en unes ballarines que representen el poder i l’herència de les dones del continent.

Per preparar la posada en escena de la coreografia, l’artista Nadia Beugré organitzarà un taller previ amb la participació de dones de Barcelona, un procés que rebrà l’assistència en la dramatúrgia de la creadora Aïda Colmenero Dïaz. Aquestes dones participaran posteriorment en l’espectacle.

Nadia Beugré (Costa d’Ivori) és una figura indispensable de l’escena contemporània del continent africà com a dona creadora, coneguda pel caràcter transgressor de les seves obres. Nascuda en una família musulmana i tretzena filla d’un pare amb cinc esposes, va formar part, juntament amb la desapareguda ballarina i coreògrafa Béatrice Kombe, de la companyia TchéTché, premiat col·lectiu de dansa format per dones que prenia el seu nom de la paraula en llengua bété (idioma parlat al centre i oest de Costa d’Ivori) que vol dir ‘àliga’, en al·lusió a l’ambició, l’energia i el desig de volar alt de la formació. De manera simultània, Beugré va crear les seves pròpies coreografies abans d’ingressar en la formació Ex.e.r.ce de la coreògrafa francesa Mathilde Monier (Centre Chorégraphique National de Montpellier) per a coreògrafs emergents, on va començar a crear Quartiers Libres. Nadia Beugré és actualment artista associada al Kunstencentrum Vooruit de Gant, a Bèlgica.

A l’escenari, veurem la Nadia Beugré ballant amb Hanna Hedman, intèrpret formada a la Royal Swedish Ballet School d’Estocolm. Ha treballat com a ballarina, performer o ajudant de grans noms de la dansa i ha creat les seves pròpies coreografies, com la peça California Roll (vista al festival Tanz im August de Berlín), en col·laboració amb Isabelle Schad i Good Work Productions. Posa música a la peça Manou Gallo, intèrpret musical que es mou al ritme de l’afrobeat, encara que de nena fascinés tothom interpretant percussió tradicional. Ella ens acosta la música africana d’una manera enginyosa i moderna, inspirant-se en la cultura de Costa d’Ivori però combinant el soul, el funk i el blues, amb el groove com a denominador comú, per tal de crear una música càlida i global que és pura emoció.

Una coproducció del Centre Chorégraphique National de Roubaix, Centre Chorégraphique National de Montpellier, FUSED - French US Exchange in Dance, Festival dAutomne à Paris, La Bâtie - Festival de Genève, Théâtre Garonne - Scène européenne (Toulouse), BIT Teatergarasjen (Bergen), House on Fire, amb el suport de la UE, Festival dAvignon - Sujets à vif / SACD, Le Théâtre de Nîmes, Fabrik Potsdam (Alemanya) i Le Parvis Scène Nationale Tarbes-Pyrénées.

En associació amb el Théâtre de la Cité Internationale, Festival dAutomne à Paris

Amb el suport de la DRAC Nord-Pas-de-Calais.

Fitxa artística

Coreografia: Nadia Beugré Interpretació: Nadia Beugré, Hanna Hedman i la participació especial de dones de Barcelona Interpretació musical: Manou Gallo Assessorament artístic i disseny del so: Boris Hennion Disseny de la il·luminació i escenografia: Erik Houllier Regidoria i il·luminació: Anthony Merlaud Acompanyament del treball amb les dones de Barcelona: Aïda Colmenero Distribució a Espanya i Portugal: Africa Moment Management en gires internacionals: Studios Kabako / Virginie Dupray Producció associada: Latitudes Prod. Producció local: Eva Garcia @comuart_bcn 

Video

Dates

  • Dates
  • Espai

    CCCB TEATRE
    http://www.cccb.org/ca/

    Montalegre, 5

  • Durada
    80
  • Preu
    18