Transverse orientation

  • Escena híbrida
  • Tops del Grec 2023

Dimitris Papaioannou

Teatre físic i visual, accions performatives i grans dosis de poesia, en un espectacle que parla sobre la naturalesa humana i dibuixa, amb unes imatges d’una gran potència, el pas de les civilitzacions i de les idees i creences que les han acompanyat.

Amb el nom d’orientació transversal es coneix la capacitat d’alguns insectes, com les arnes i les papallones nocturnes, de mantenir un vol en línia recta avançant en un angle fix respecte als rajos de llum d’una font llunyana, com ara la Lluna.  Poseu-los una font de llum artificial a la vora i trobareu aquests insectes descrivint cercles i més cercles, com si fossin dervixos giròvags, en un intent impossible de corregir la trajectòria que descriuen. Potser la humanitat mateixa és com un d’aquests insectes nocturns que gira en cercles en un intent d’acostar-se a una llum que bé podria ser aquesta idea de la divinitat que ens atrau irremissiblement i afecta la nostra percepció. Grans civilitzacions han aparegut i desaparegut sota la llum de la mística i la religió, i han format part d’un cicle en el qual allò que és nou acaba imposant-se a allò que és vell, només per veure aparèixer un nou element que converteix en vell allò que abans era nou. Impulsa aquest cicle un equilibri entre l’energia masculina i femenina, representades en escena pel personatge d’una dona que es transforma en moltes dones diferents i per un conjunt de personatges masculins que expressen les cares diverses d’un únic ésser. Com a element central, l’arquetip del toro, un element fonamental de la cultura mediterrània des de la Creta minoica, que aquí representa un poder en el qual el component masculí és complementat i equilibrat per les presències femenines.

És la nova creació, plena d’imatges potents i suggeridores, de Dimitris Papaioannou, un artista grec que procedeix del camp de les arts plàstiques, però que es va endinsar d’una manera especialment intensa en el món de l’escena no només fent de director sinó també de coreògraf, intèrpret, creador de decorats, dissenyador de vestuari i dissenyador d’il·luminació.  El públic barceloní ja va quedar fascinat amb The great tamer (Grec 2017 Festival de Barcelona), però, si en aquella ocasió el clarobscur i les ombres eren aliats de Papaioannou, a Transverse orientation l’artista converteix la llum en protagonista i recupera la claror de treballs anteriors, com Primal matter (2012). A partir d’aquí, basteix un espectacle que explora la destrucció dels vells models, la creació de nous i la redescoberta posterior dels valors originals, i així ens convida a examinar la relació amb els nostres avantpassats.

Una producció de lOnassis Stegi

Espectacle estrenat a lOnassis Stegi (2021)

Una coproducció de Grec 2021 Festival de Barcelona, Festival dAvinyó, Biennale de la Danse de Lió 2021, Dance Umbrella / Sadlers Wells Theatre, Fondazione Campania dei Festival - Napoli Teatro Festival Italia, Holland Festival - Amsterdam, Luminato (Toronto) / TO Live, New Vision Arts Festival (Hong Kong), Ruhrfestspiele Recklinghausen, Saitama Arts Theatre / ROHM Theatre Kyoto, Stanford Live / Stanford University, Teatro Municipal do Porto, Théâtre de la Ville - París / Théatre du Châtelet, UCLAs Center for the Art of Performance

Amb el suport del Festival Aperto (Reggio Emilia), Festival de Otoño de la Comunidad de Madrid, HELLERAU - European Centre for the Arts, National Arts Centre (Ottawa), New Baltic Dance Festival, ONE DANCE WEEK Festival, P.P. Culture Enterprises Ltd., Tanec Praha International Dance Festival, Teatro della Pergola - Florència, Torinodanza Festival - Teatro Stabile di Torino - Teatro Nazionale.

Finançat pel Ministeri Hel·lènic de Cultura i Esports.

Dimitris Papaioannou té el suport de Megaron - The Athens Concert Hall.

Fitxa artística

Concepció, visualització i direcció: Dimitris Papaioannou Amb: Damiano Ottavio Bigi, Šuka Horn, Jan Möllmer, Breanna O’Mara, Tina Papanikolaou, Łukasz Przytarski, Christos Strinopoulos, Michalis Theophanous Música: Antonio Vivaldi Disseny de l’escenografia: Tina Tzoka, Loukas Bakas Composició i disseny del so: Coti K. Disseny del vestuari: Aggelos Mendis Col·laboració en el disseny de la il·luminació: Stephanos Droussiotis Supervisió musical: Stephanos Droussiotis Escultures, construccions especials i utillatge: Nectarios Dionysatos Invencions mecàniques: Dimitris Korres Producció creativa i executiva i assistència de direcció: Tina Papanikolaou Ajudantia de direcció i direcció dels assajos: Pavlina Andriopoulou, Drossos Skotis Assistència en el disseny de decorats: Tzela Christopoulou Assistència en la composició del so: Martha Kapazoglou Assistència en el disseny de vestuari: Aella Tsilikopoulou Assistència en construccions especials i utillatge: Eva Tsambasi Fotografia i enregistrament audiovisual: Julian Mommert  Direcció tècnica: Manolis Vitsaxakis Assistència a la direcció tècnica: Marios Karaolis Regidoria, enginyeria del so i construcció d’utillatge: David Blouin Cap d’utillatge: Tzela Christopoulou Programació de la il·luminació: Stephanos Droussiotis Creació del vestuari: Litsa Moumouri, Efi Karantasiou, Islam Kazi Treball tècnica d’escena: Kostas Kakoulidis, Evgenios Anastopoulos, Panos Koutsoumanis Creació de la il·luminació: Miltos Athanasiou Creació del nadó de silicona: Joanna Bobrzynska-Gomes Equip d’utillatge: Natalia Fragkathoula, Marilena Kalaitzantonaki, Timothy Laskaratos, Anastasis Meletis, Antonis Vassilakis  Producció executiva: 2WORKS en col·laboració amb Polyplanity Productions Associada a la producció executiva: Vicky Strataki Ajudantia en la producció executiva: Kali Kavvatha Responsable de la producció d’utillatge: Pavlina Andriopoulou Relacions internacionals i cap de comunicació: Julian Mommert

Video

Dates

  • Dates
  • Espai

    Mercat de les Flors
    http://mercatflors.cat

    Plaça Margarida Xirgu, 1, 08004 Barcelona

  • Durada
    105
  • Llenguatge
    Espectacle sense paraules
  • Preu
    30