BCNRetailLab: en marxa una prova pilot per impulsar la digitalització dels comerços físics

Barcelona ja ha posat en marxa el projecte pilot BCNRetailLab amb l'objectiu de personalitzar la digitalització dels comerços físics. La prova, que s’està duent a terme als comerços Flors Navarro, Barrabés, Crearte Styling i Crois Croissant Gourment, forma part del Pla de Digitalització del Comerç de Barcelona que el consistori va posar en marxa amb l’inici de la pandèmia per tal de disminuir els efectes adversos de la crisi i impulsar la competitivitat i la digitalització del comerç per als propers anys.

14/05/2021 11:57 h

Marc Amat Vilà

Concretament, la prova pilot ha instal·lat als comerços diversos dispositius: des de pantalles interactives per conèixer el perfil i interessos de la clientela mantenint en tot moment la privacitat dels clients, fins a sensors per saber quines són les zones més transitades i els productes més buscats, així com controls d’aforament per elaborar estadístiques dels moments de més afluència. L’objectiu final de la prova és validar que la introducció de la tecnologia a l’establiment té un impacte directe sobre els indicadors de negoci dels comerços i poder estendre el projecte al conjunt de comerç de la ciutat. La digitalització dels negocis va més enllà de tenir presència a internet: la prova pilot ofereix la digitalització col·lectiva i el tractament de les dades com a eines per millorar el servei i fidelitzar la clientela.

El projecte pilot s’emmarca dins el Laboratori de Comerç de Nova Generació BCNRetailLab, l’eina impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, a través de la Direcció de Comerç, Restauració i Consum i Barcelona Activa, i el Cercle Tecnològic de Catalunya (CTecno) per portar la innovació i la tecnologia als comerços de la ciutat, amb la convicció que la dinamització del comerç de proximitat és el motor de la reactivació econòmica i de la revitalització dels barris. La inversió en aquest projecte té un total de 150.000 euros, finançats a part iguals per consistori i CTecno. Alhora, el projecte forma part del Pla de Digitalització del Comerç de Barcelona que el consistori va posar en marxa amb l’inici de la pandèmia, per tal de disminuir els efectes adversos de la crisi i impulsar la competitivitat i la digitalització del comerç presencial per als properes anys.

Durant la roda de premsa de presentació de la prova pilot, Jaume Collboni, primer tinent d’alcaldia i director de l’Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda de l’Ajuntament de Barcelona, ha destacat que “la prova pilot vol demostrar que la digitalització pot reforçar també el comerç físic”. En aquest sentit, ha assegurat que “el projecte permetrà preservar el comerç de proximitat de qualitat i, per tant, l’adn barceloní. En un mateix sentit s’ha expressat Joan Ramon Barrera, president del CTecno, que ha recordat que el projecte “permetrà instal·lar dispositius als comerços, obtenir dades dels consumidors, explotar-les, i utilitzar la intel·ligència artificial per idear mecanismes que fidelitzin la clientela i n’atreguin de nova”. Per Montserrat Ballarín, regidora de Comerç, Mercats, Consum, Règim Interior i Hisenda de l’Ajuntament de Barcelona, “gràcies a la tecnologia es podrà millorar l’experiència de compra al petit comerç de la ciutat” i contribuir a mantenir-lo en bon estat de salut. “És un projecte innovador i pioner a escala europea”, ha afirmat.

Les solucions tecnològiques s’han començat a dur a terme amb Beabloo, l’empresa catalana que es va incubar a Barcelona Activa, que ha guanyat el concurs per fer aquesta transformació i canvis en les dinàmiques de compra-venda, i que ho fa sense cost per als comerços i sense guanys en aquesta fase pilot. Beabloo ja ha desplegat iniciatives de transformació digital en espais comercials de tot el món, singularment a Europa, Estats Units i Orient Mitjà, basades en captures i analítiques de dades, cartellera digital i aplicacions d’intel·ligència artificial per a la creació d’experiències de compra personalitzades. Tot això, ho fa a partir de l’optimització dels espais i la millora del recorregut de compra de la clientela i d’incrementar les vendes imaginant el comerç del futur.

Un objectiu addicional en el projecte de Laboratori és la interconnexió i promocions creuades entre comerços, desplegant una nova forma de xarxa digital sobre el barri. Per tant, aquest Laboratori comença per ser un espai d’experimentació tecnològica i ràpidament passa per ser clau en la validació d’impacte econòmic en el negoci dels comerços a curt termini, i un impuls en la competitivitat basada en les dades, cosa que complementa i impulsa el valor humà de les interaccions personals.

El juliol de 2021 es valorarà l’impacte en els comerços de les solucions implementades a les quatre botigues i s’analitzaran els resultats basats en consumicions reals, i es detallaran les properes passes i les potencialitats d’escalament a altres botigues tant de l’Eixample com a  eixos comercials de la ciutat.

El projecte de col·laboració publicoprivada neix d’una relació amb CTecno continuada. CTecno com a fundació oberta a les persones, empreses i professionals de les TIC, vol ser referent, dinamitzador i punt de trobada del sector de les TIC. En aquest sentit, el nou acord exemplifica el poder transformador del sector tecnològic a la resta de sectors.

Etiquetes associades a la notícia