A prova un nou asfalt més sostenible al passeig de la Vall d’Hebron

Més sostenible i durador. Així és el nou paviment que s’ha aplicat al tram de la Vall d’Hebron, entre la plaça de Karl Marx i Scala Dei, en el Pla Endreça, el programa municipal de millora i manteniment de l’espai públic.

16/10/2025 17:25 h

La pavimentació s’ha aprofitat per posar a prova un nou tipus d’asfalt que utilitza àrids siderúrgics, un material que podria representar un pas endavant en sostenibilitat i eficiència en la pavimentació viària.

Reaprofitar un residu industrial

La innovació principal d’aquesta prova pilot rau en la substitució d’un dels seus components habituals —l’àrid d’extracció de pedrera— per escòria siderúrgica. Aquest material s’obté dels residus que es generen en la producció d’acer a les grans foneries. Es tracta de petites boles amb arestes que, antigament, es desaprofitaven, però que ara s’han identificat com a alternativa vàlida i fins i tot més eficient per a la fabricació d’asfalt.

Aquesta substitució aporta dos avantatges clau. D’una banda, millora la durabilitat, la resistència i l’adherència del paviment, fet que podria reduir la freqüència de les actuacions de manteniment. D’altra banda, reaprofitant un residu industrial s’evita l’extracció d’àrids naturals, fet que redueix l’impacte ambiental i les emissions associades. A més, un paviment més durador implica allargar el seu cicle de vida i, per tant, disminuir la petjada ecològica global.

Prova pilot per comparar resultats reals

El tram de carrer s’ha dividit en dues meitats: una s’ha pavimentat amb asfalt convencional i l’altra amb el nou paviment. Durant un any, l’empresa municipal BIMSA i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) monitoraran paràmetres com el desgast, l’adherència i la resistència al trànsit per comparar el comportament dels dos materials en condicions reals de circulació urbana.

Validació tècnica i mirada a futur

Aquest tipus de material ja ha estat testat prèviament en laboratoris i entorns controlats, amb diversos assajos tècnics duts a terme per la UPC, que n’han validat les propietats. Ara, amb aquesta actuació, la ciutat posa a prova la seva aplicació real.

Si els resultats són positius, es podria considerar implantar-lo de manera progressiva en altres vies de la ciutat, en línia amb les polítiques municipals de sostenibilitat i eficiència en la gestió de l’espai públic.

Etiquetes associades a la notícia