500 anys de vida al carrer Montcada

Llibre: El carrer Montcada, Albert García Espuche

La gent del carrer Montcada, Albert Garcia Espuche recull cinc-cents anys de vida d’un dels carrers més emblemàtics de Barcelona. L’autor elabora un fresc de la vida quotidiana d’un barri de dones feineres i homes d’ofici, un relat quasi poètic de vells carrers que ens expliquen unes històries que són també les nostres.

La gent del carrer Montcada. Una història de Barcelona (segles XIII a XVIII), d’Albert Garcia Espuche (2020), editat per l’Ajuntament de Barcelona en dos volums de 475 i 725 planes respectivament, és un dels poquíssims llibres que poden ser considerats “una obra de vida” perquè, literalment, ha estat imprescindible dedicar tota una vida acadèmica per tirar endavant un projecte d’aquesta magnitud. Garcia Espuche, qui ja va documentar exhaustivament la vida quotidiana dels habitants del Born i els oficis de la ciutat al 1700, ens ofereix ara una obra exhaustiva que recull cinc-cents anys de vida d’un dels carrers més emblemàtics de la ciutat, el carrer Montcada.

Nucli avui dia de l’activitat museística, i en bona part gentrificat, el carrer Montcada fou durant segles una de les principals artèries de Barcelona. “El carrer Montcada era un dels llocs clau de la ciutat on es creaven relacions de negocis i s’acordaven enllaços matrimonials entre persones d’un cert nivell social i econòmic” (vol. I, pàg. 137); Garcia Espuche, tot acumulant i endreçant una documentació ingent, fa la màgia de retornar-nos-el tal com fou al llarg de cinc segles. Una quantitat immensa de documents notarials i altres fonts primàries formen en el seu llibre tot un riu de vida. Afirmar que de la documentació que ens aporta en sortiran arguments per a una bona pila de novel·les històriques és pràcticament una banalitat.

Qualsevol qui, amb una mica de sensibilitat, ressegueix la documentació gairebé tota inèdita sobre compravendes, disposicions testamentàries, préstecs i censals que s’esmenta al llibre imagina amb no gaire dificultat els batecs i els dies d’homes i dones de segles passats que es trobaven amb els mateixos tropells i alegries que pot tenir un contemporani nostre. Una mort sobtada que deixa intestat un vell casal, un negoci que no ha funcionat i obliga a empenyorar-se, separacions i intrigues familiars... Tot això ho van documentar ahir, com avui, legions de notaris, i Garcia Espuche ho converteix en un fresc de vida quotidiana. No sé si gaires ciutats europees disposen d’un llibre tan exhaustiu sobre un carrer, resseguit durant cinc-cents anys. A França, Alèssi Dell’Umbria ha documentat la vida quotidiana als carrers marsellesos en les 725 planes de la seva Histoire universelle de Marseille. De l’an mil à l’an deux mille [Història universal de Marsella. De l’any mil a l’any dos mil] (Agone, 2006), però no arriba ni de lluny al nivell de precisió documental del llibre que ens ocupa. James S. Amelang va donar algunes clarícies sobre la vida quotidiana barcelonina a La formación de una clase dirigente: Barcelona 1490-1714 (Ariel, 1989), però el nivell de concreció hiperrealista de Garcia Espuche és incomparablement més detallat.

Els dos volums d’aquest llibre certifiquen el tremp d’una ciutat que l’endemà d’un bombardeig o d’un incendi ja reconstrueix els casals perquè en això l’hi va la vida. Així descobrim que després del setge de Barcelona de 1713-1714, la casa dels Nadal i Despujol “quasi del tot arruïnada de la gran còpia de bales ‘y bombas que dieron en ella y sólo tiene un cuarto habitable por haberse reparado, teniendo lo demás de ella gran riesgo de asolarse por estar las paredes todas abiertas y muy cascadas’” (vol. II, pàg. 454). O que el 1589, com diu un cronista: “Encendiose (sic.) tanto en Barcelona la peste que no hubo calle corta y pequeña que fuese en la cual aquella no penetrase. Y apenas hubo casa secular habitada en la que no enfermase” (vol. I, pàg. 199). Però també hi trobem les festes de Carnaval dels felipistes i els interiors luxosos amb “draps de ras ‘de personatges’, ‘de verdures’, ‘de fullatges’, ‘d’herbatge’ i ‘d’arboledes’” (vol. I, pàg. 152).

La plaça Major del Born, en una pintura anònima datada al voltant de 1775. © MUHBA La plaça Major del Born, en una pintura anònima datada al voltant de 1775.
© MUHBA

El fru-fru de les sotanes, el bum-bum de les comares, la remor d’unes vides petites que es tornen immenses, és recollit per Garcia Espuche amb un amor i una delicadesa que traspuen per l’acurada descripció dels aixovars domiciliaris i de les possessions dels diversos propietaris que, segle rere segle, van ocupant les diverses cases del carrer. La documentació d’arxiu que s’exhuma ens permet traçar una microhistòria gairebé poètica i alhora precisa com pertoca a una obra d’ambició exhaustiva. Així veiem néixer tallers com el que Jaume Codina, el 1530, tenia a casa: “una fabrica o obratge de llanes per fer draps contrays, mescolats, setzens, vernins [teles fines], per la qual fabrica e obra tenia en casa llogats per majordom de dita llana e fabrica lo senyor Lluís Rossell, paraire” (vol. II, pàg. 466) i també morts doloroses o viatges incerts.

Façana de la casa Móra, cap al 1930. © AFB
Interior de la casa Taverner, cap al 1936. © AFB

Tot bon afeccionat a l’urbanisme sap que pel que toca a la història filosòfica de les ciutats hi ha tres llibres que són, com diuen a França, incontournables. La ciutat antiga, de Fustel de Coulanges (1864), La ciutat en la història, de Lewis Munford (1961) i El llibre dels passatges, de Walter Benjamin (1927-1942, 1.ª ed., 1982) ens han ensenyat que les ciutats, si bé produeixen fenòmens inèdits, són també una continuació i una recreació del seu passat. Els vells carrers ens expliquen unes històries que són també les nostres. Els territoris ciutadans estan units, enllà dels segles, per un fil civilitzador que ens relliga al passat però que, inevitablement, en la societat burgesa, resulta del tot provisional.

Als carrers es troben, sovint a contracor, amos i serfs, propietaris i desposseïts, gent de tota la vida i forasters, en una peripècia quotidiana i en una confusa barreja de signes gairebé imperceptible per a qui s’hi troba. Però posada sota la mirada de l’historiador, i amb la distància dels segles, l’amalgama pren un sentit i una coloració magnífica. Com va escriure Walter Benjamin a la seva Crònica de Berlín: “qui pretén acostar-se al seu propi passat ha de captenir-se com un home que cava [...], perquè els estats de les coses son tan sols emmagatzemaments, capes, que després de la més curosa exploració ens entreguen els autèntics valors que s’amaguen a l’interior de la terra”. El llibre de Garcia Espuche fa impossible continuar mantenint el mite d’un carrer Montcada d’aristòcrates i grans casals i ens el mostra curull de dones feineres i homes d’ofici, amb períodes d’ufana i de grisor. Avui, el de Montcada és un carrer pres pels turistes i, en bona part, descafeïnat, com descafeïnada i “higienitzada” ha estat, per a bé i per a mal, la Barcelona Vella des que fa un segle es va obrir la Via Laietana. Però La gent del carrer Montcada de Garcia Espuche quedarà com un monument historiogràfic impressionant i com a record i homenatge a la Barcelona popular.

La gent del carrer Montcada. Una història de Barcelona (segles XIII a XVIII), Albert Garcia Espuche

Ajuntament de Barcelona

Volum I, 475 pàgines; Volum II, 725 pàgines

Barcelona, 2020

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis