Cròniques del fang. Quan els periodistes trepitjaven els carrers

El periodista Josep Maria Huertas intenta el 1997 travessar el carrer de Lisboa enfangat, al barri de la Clota. © Pepe Encinas

Amb el llibre Cròniques del fang, Jaume Fabre rendeix l’homenatge que es mereix al periodista Josep Maria Huertas Claveria i al periodisme a què va donar nom. L’autor del llibre també escriu per entendre i fer comprendre la ciutat i l’ofici més enllà de la figura de Huertas.

La primavera del 2013, al Col·legi de Periodistes, el president de la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (FAVB), Lluís Rabell, va presentar una antologia de reportatges editada per la revista Carrer sota el títol Josep M. Huertas Claveria i els barris de Barcelona. Rabell va fer una analogia entre el periodista Huertas Claveria (1939-2007) i el sindicalista i membre de la Resistència francesa André Calvès (1920-1996), que va titular les seves memòries Sense botes ni medalles. La mateixa analogia va servir dies després —en la inauguració, al Poblenou, de la placa que donava el nom del periodista a una plaça— per recordar que Huertas era una persona senzilla, generosa i lluitadora. Fins al punt de titular les seves memòries Cada taula, un Vietnam i de definir com El plat de llenties la història del periodisme de la transició.

Probablement, ell no hauria volgut ni plaques ni medalles. Però botes, sí. Perquè Huertas solia queixar-se de mal de peus i gastava moltes sabates, de tant com caminava pels barris, fent un periodisme que convé reivindicar; fins i tot gràficament, com fa una foto de Pepe Encinas a la portadella de Cròniques del fang. Quan els diaris van donar veu als barris, del periodista i historiador Jaume Fabre (Barcelona, 1948).

De la necessitat “d’embrutar-se les sabates” solia parlar-ne José Martí Gómez per descriure l’acció de trepitjar barris i carrers, l’única manera d’adquirir la sensibilitat social, de satisfer la curiositat informativa i de desenvolupar l’olfacte periodístic necessari per poder exercir bé el que ell definia com “l’ofici més bonic del món”. I això inclou, com recorda l’activista veïnal Andrés Naya al pròleg de Cròniques del fang —citant un article de Fabre al Tele/eXpres—, que la metàfora del periodisme de sabates brutes es podia fer realitat en un titular: “II Cinturón: Barro para años”.

Homenatge a Huertas i els huertamaros

D’aquest fang tracta una obra que, com diu l’autor, és moltes coses a la vegada. És un homenatge a Huertas “i a tots els qui, com ell, van practicar el periodisme social” al final del franquisme i durant la transició democràtica, amb la complicitat del moviment veïnal. De fet, a més de Naya, Fabre s’acompanya d’una bona nòmina de huertamaros com ell: Juanjo Caballero, Jordi Capdevila, Pepe Encinas, Maria Favà, María Eugenia Ibáñez, Manel López, Eugeni Madueño, Amparo Moreno i Antoni Ribas. Tots plegats —amb una estructura original, fotos atractives i reproduccions d’hemeroteca, i una acurada edició gràfica que recorda la compaginació dels diaris— signen la crònica d’un temps, d’un país, d’una ciutat i d’un periodisme local dignes de ser estudiats a fons.

La periodista Tonia Etxarri (en primer pla, a la dreta) cobrint la informació per a Tele/eXpres d’una manifestació al barri de la Trinitat, el mes de maig de l’any 1977. © Pepe Encinas La periodista Tonia Etxarri (en primer pla, a la dreta) cobrint la informació per a Tele/eXpres d’una manifestació al barri de la Trinitat, el mes de maig de l’any 1977. © Pepe Encinas
Un grup de periodistes entrevisten Juan José Moreno Cuenca, el Vaquilla, que apareix a la finestra de la presó Model de Barcelona, el 13 d’abril de 1984. El famós delinqüent liderava un motí amb ostatges. © Pepe Encinas Un grup de periodistes entrevisten Juan José Moreno Cuenca, el Vaquilla, que apareix a la finestra de la presó Model de Barcelona, el 13 d’abril de 1984. El famós delinqüent liderava un motí amb ostatges. © Pepe Encinas

Fabre, que a Periodistes, malgrat tot. La dificultat d’informar sota el franquisme a Barcelona (2017) ja havia abordat el període de 1939-1966 amb el rigor d’un historiador amb tesi cum laude —publicada el 2003 amb el títol Els que es van quedar. 1939: Barcelona, ciutat ocupada—, se centra ara amb el mateix rigor històric, però amb una interessant reflexió memorial afegida, en una època que ell mateix va viure com a periodista. És l’etapa compresa entre la llei de premsa de Manuel Fraga i la inauguració del Museu Picasso per José María de Porcioles, el 1966, i l’inici del mandat de Pasqual Maragall i la inauguració de l’escultura Dona i ocell, de Joan Miró, el 1983, el mateix any que arribaven els primers ordinadors als diaris de Barcelona.

El Periódico, l’Avui, Mundo Diario, Tele/eXpres, El Correo Catalán, El Noticiero Universal, Diario de Barcelona, La Vanguardia, Catalunya Exprés, Solidaridad Nacional, La Prensa i Hoja del Lunes, al costat de revistes com 4 Cantons, Grama o El Maresme, són les capçaleres que nodreixen el llibre i tenen peça pròpia. I, amb elles, una llarga llista de periodistes dels quals es recullen orígens professionals, anècdotes i fotos curioses, pseudònims i filiacions polítiques. Al voltant d’uns 700 noms fàcilment localitzables gràcies a un índex onomàstic, i, a banda de l’omnipresent Huertas, disposen d’apèndix propi Lluís Bassets, Manuel Campo Vidal, Pere Oriol Costa, Gonçal (que no Jordi) Évole, Maria Favà, Rafael Pradas, María Eugenia Ibáñez, José Martí Gómez, Jaume Perich i Manuel Vázquez Montalbán.

De la lluita veïnal a les trampes de la memòria

Ara bé, Cròniques del fang no és l’enèsima història de Barcelona; ni l’evocació nostàlgica del periodisme de paper; ni la biografia de Huertas que algun dia caldrà fer; ni la crònica dels huertamaros, un gentilici fins ara atribuït a Joan de Sagarra i del qual Fabre en revela el veritable origen, el 1971: Joan Garcia Grau, gerent d’Oriflama i vinculat als tupamaros de José Mujica. Cròniques del fang tampoc és un recull de batalles del moviment veïnal que, el 2022, celebra els 50 anys de la FAVB.

El llibre té una mica de tot això. Perquè, com diu Fabre, “és la història d’un temps de despertar conjunt del periodisme i de la lluita veïnal quan el país començava a sortir del túnel del franquisme”. S’hi tracta essencialment la informació́ de barris. I això “inclou la manera d’informar sobre tota mena de reivindicacions populars i laborals que assumissin les associacions de veïns, des de les demandes de serveis i equipaments fins a l’exigència d’un urbanisme a escala humana, els problemes d’habitatge, la defensa del català̀ i del patrimoni, la recuperació́ de la memòria històrica, el suport a empreses en vaga, la lluita per la llibertat d’expressió́, i la denúncia de la corrupció́ municipal i dels especuladors”.

Llibre: Cròniques del fang. Quan els diaris van donar veu als barris. Barcelona (1966-1983). Jaume Fabre. Ajuntament de Barcelona, 2022.

El llibre, imprescindible a facultats i redaccions, és útil també com a reflexió sobre les trampes de la memòria. “La memòria està feta de records, mentre que la història es basa en fonts”; una cita de Pierre Nora que inclou el també historiador Enzo Traverso al seu assaig Passats singulars (2021). En aquesta línia, a partir d’exemples concrets i gràcies a la doble condició d’historiador i periodista de l’autor, Cròniques del fang alerta contra una altra mena de fang, el de les fake news. La conclusió, segons Fabre: “Un dels principis bàsics dels bons historiadors hauria de ser-ho també́ dels periodistes malgrat les presses amb què es veuen obligats a treballar: cal comprovar sempre qualsevol informació́ amb diverses fonts orals, documentals i bibliogràfiques”.

Capçalera de la històrica manifestació de l’11 de setembre de 1977. Polítics i fotògrafs del moment, cara a cara. © Pepe Encinas Capçalera de la històrica manifestació de l’11 de setembre de 1977. Polítics i fotògrafs del moment, cara a cara. © Pepe Encinas

Cròniques del fang s’aplica, i es nota, aquesta regla bàsica. Però sobresurt la més elemental: trepitjar els carrers. I això ens torna a l’analogia inicial i al pròleg de Sense botes ni medalles, on Calvès explica que el títol el va imposar l’editor perquè era més comercial. El sindicalista francès en preferia un altre, que va posar a una reedició: J’ai essayé de comprendre. Provar d’entendre. Justament això, intentar comprendre el món, la ciutat on vivim, és el que va fer Huertas. El seu amic Fabre prova igualment d’entendre (i de fer-nos comprendre) una ciutat i un ofici, un temps i un país que encara és nostre a través d’un llibre que és la medalla que es mereixen Huertas i el periodisme a què ell va donar nom mentre donava veu als barris.

Cròniques del fang. Quan els diaris van donar veu als barris. Barcelona (1966-1983)

Jaume Fabre

Ajuntament de Barcelona, 2022

325 pàgines

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis