“Els qui estan aprenent més coses no són els actors amb discapacitat, sinó els espectadors”

Clàudia Cedó

Retrat de Clàudia Cedó. © Paula Jaume Sánchez

La relació de Clàudia Cedó (Banyoles, 1983) amb la ciutat de Barcelona es pot traçar seguint els teatres on ha estrenat els seus textos. La dramaturga, directora i psicòloga es va donar a conèixer al públic barceloní a Sants (Sala Flyhard), va tenir el seu primer gran èxit al Poblenou (Sala Beckett) i s’ha consolidat a les Glòries (Teatre Nacional de Catalunya) i el Raval (Biblioteca de Catalunya). Hem conversat amb Cedó sobre teatre, discapacitat, psicologia i teatres públics, entre moltes altres coses. Al mateix temps, hem fet un recorregut per la seva trajectòria professional, que es relaciona amb el seu periple vital. La Cedó és una màquina de crear històries, i el moment dolç en què es troba actualment és el resultat d’anys de feina, rigor i compromís amb el teatre. És a dir, amb la vida.​

Com va entrar el teatre a la teva vida? En feies a l’escola, vas passar pel teatre amateur o et venia de família?

Vaig començar a fer teatre quan tenia 10 anys, perquè a Banyoles es va crear l’Aula de Teatre Municipal. En aquell moment l’alcalde era el Joan Solana, un apassionat del teatre, i va crear aquesta escola gratuïta. Sempre dic que, com que el bàsquet s’havia de pagar i el teatre era gratis, vaig acabar fent teatre [riu]. A casa no m’havien portat mai al teatre ni n’hi havia tradició. La meva germana i jo sempre ens inventàvem històries, fent funcions a casa on barrejàvem personatges de diferents contes i pel·lícules. Jo era una mica la marginada de la meva classe, diguéssim que no era de les més populars. A l’escola de teatre ens vam trobar tots els frikis, els rarets de diverses escoles. Això és un clàssic. 

Recordes algun espectacle o experiència teatral que et marqués especialment, durant la teva infantesa o joventut?

Els meus primers records teatrals comencen quan ja era adolescent. Vaig veure La reina de bellesa de Leenane, el muntatge amb la Montserrat Carulla i la Vicky Peña, que va venir a Banyoles i em va marcar molt. Ja una mica més gran, recordo especialment El mestre i Margarida, que va dirigir el Xicu Masó al Teatre Lliure. També recordo molt l’ambient de teatre de Banyoles: els qui vam començar a l’Aula de Teatre vam crear una companyia, quan teníem uns 14 anys, Pocapuc Teatre. Jo vaig començar a fer de monitora a l’aula i dirigia els muntatges dels alumnes més joves. En aquells anys hi havia molta ebullició teatral a Banyoles i, sobretot, moltes ganes de fer les coses ben fetes. Assajàvem moltíssim i ens preníem les estrenes molt seriosament.

Per als espectacles agafàveu textos preexistents o els escrivíeu? 

Tot ho fèiem nosaltres. Vam escriure Vida a mida amb el David Marcé, l’actor que ara és conegut pel programa televisiu Polònia. També vam agafar un relat del Julio Cortázar que es diu La autopista del sur i el vam adaptar. Normalment treballàvem a partir d’improvisacions i escrivíem nosaltres els textos. Durant la meva adolescència i quan vaig començar a estudiar Psicologia vaig fer sempre teatre, i més endavant vaig estudiar el grau en Art Dramàtic a El Galliner de Girona. 

Et vas arribar a plantejar dedicar-te professionalment al teatre? 

No, en cap moment. A casa no és que em diguessin que no, però no ho tenien en compte com una opció. S’havia d’estudiar alguna carrera “de veritat”, el teatre era una afició. Al cap dels anys, quan jo ja estava treballant com a psicòloga, em vaig adonar que estava pensant en teatre tot el dia. És com estar casada i no poder parar de pensar en l’amant. Doncs deixo el marit i em quedo amb l’amant! 

Abans de crear Escenaris Especials, el 2006 a Banyoles, vas estar uns anys treballant de psicòloga.

Quan vaig acabar la carrera vaig treballar durant dos anys i mig a l’Associació Canaan Pla de l’Estany, amb persones amb problemes d’addiccions i en situació d’exclusió social. Després vaig fer d’educadora social i psicòloga a diverses presons. De nit feia d’educadora a la Fundació Mas Casadevall amb persones amb autisme. Mentrestant continuava estudiant teatre, i vaig pensar: “Per què no fem teatre amb totes aquestes persones?” Vaig anar a l’Ajuntament de Banyoles i els vaig proposar que a l’Aula de Teatre creéssim un grup per a gent amb discapacitat funcional. Com que de seguida s’hi van anar afegint grups de Girona i altres poblacions, no tenia gaire sentit continuar vinculats només a Banyoles, i llavors vam crear Escenaris Especials. Al principi, com que jo venia d’estudiar Psicologia, només pensava en exercicis per treballar aspectes psicològics. Amb el temps ens hem adonat que els qui estan aprenent més coses aquí no són pas els actors amb discapacitat, sinó els espectadors. Aquests són els qui estan obrint la seva mirada, veient el món des d’uns ulls que no són els seus.

Entenc que no es tracta d’adaptar els alumnes amb discapacitat al tipus d’interpretació que veiem normalment al teatre o a la televisió, sinó que el públic aprengui a mirar altres maneres de fer i de parlar en escena. 

Exacte. Altres veus, altres maneres d’expressar-se. De vegades, quan estic dirigint muntatges d’Escenaris Especials no sé si, com a directora, he de corregir o no una cosa concreta que fa un intèrpret. Tota l’estona m’estic preguntant si el que estic demanant ho faig des de la meva mirada, i no estic entenent la proposta de l’actor. Això passa també amb actors sense discapacitat. Per què sempre busquem una mena de cos i interpretació estàndard? Per exemple, un actor gai a qui el director digui que té massa “ploma”... És que no es pot interpretar un president de govern amb “ploma”? Per què sempre busquem una mena de cos i gestualitat neutres, per començar a treballar? Trobo que això és molt injust. 

Vas estudiar a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i vas venir a viure a Barcelona, durant els primers anys de carrera. Quina era la teva relació amb la ciutat?

Retrat de Clàudia Cedó. © Paula Jaume Sánchez Retrat de Clàudia Cedó. © Paula Jaume Sánchez.

La veritat és que la meva relació amb Barcelona ha estat molt menys fructífera del que m’hauria agradat. Jo vivia a Horta, començant la carrera, i era una alumna que no es perdia ni una classe. Per tant, em passava el dia al tren i a la universitat. Tinc la sensació que no vaig gaudir de la ciutat tant com hauria pogut, descobrint locals o aprofitant l'oferta cultural. Estava tot el dia estudiant, i els caps de setmana tornava a Banyoles perquè tenia assajos o funcions. Després vaig anar a viure a Cerdanyola del Vallès, perquè encara estava més a prop de la UAB. Crec que Barcelona l’he descobert ara, més de gran.

Durant aquells anys, freqüentaves com a espectadora els teatres de Barcelona? Si és així, quina relació hi tenies?

Els teatres grans els recordo, en aquella època, com totalment inaccessibles. Hi podia anar a veure algun espectacle, però era com viatjar a una mena de temple allunyat de la meva realitat. Ara que hi he treballat no ho veig així, però durant aquells anys aquesta era la meva impressió. Ho veia com un altre món. Vaig començar a entrar en contacte, de veritat, amb el teatre de Barcelona quan va començar la meva relació amb la Sala Flyhard. 

Tortugues: la desacceleració de les partícules va ser el muntatge en què molts espectadors et van descobrir. Com vas anar a parar a la Sala Flyhard, amagada al carrer d’Alpens del barri de Sants?

En Jordi Casanovas havia vist De petits tots matàvem formigues, una mena de western que vam fer a Banyoles amb la companyia El Vol del Pollastre, i li va agradar molt. Ell em va parlar de la Flyhard, i quan el Jordi va deixar la direcció de la Sala Flyhard em va trucar la Clara Cols. Ho recordo molt, em va sorprendre que em truquessin, i em van encarregar un text. Jo estava emocionadíssima, no podia ni dormir a les nits. Llavors tenia la idea de Tortugues al cap, els la vaig explicar i els va agradar molt. 

En poc temps vam poder veure Tortugues a la Sala Flyhard, Et planto al Tantarantana i L’home sense veu també a la Flyhard. El teu nom va arribar a un públic molt més gran la temporada 2017-2018, quan vas ser escollida dramaturga resident de la Sala Beckett.

Jo primer vaig presentar un altre text, que no era Una gossa en un descampat. En aquell moment era força inconscient i no coneixia el panorama teatral de Barcelona com ara. Em vaig presentar sense saber gaire què representava ser autora resident a la Beckett. Amb el panorama de precarietat actual, no és tan fàcil que et diguin: “Escriu un text, que et pagarem per fer-ho i segur que s’estrenarà.” Això no és gens habitual, i tots els dramaturgs tenen els calaixos plens de textos, esperant a ser estrenats.  

De què anava el primer text que vas presentar a la Beckett? 

Un dia era en un poble de Girona i vaig veure un noi que anava amb cadira de rodes i li vaig preguntar on hi havia un bar. Em va dir: “Ja t’acompanyo”, i vam fer un cafè plegats. Tenia molt sentit de l’humor, era molt sarcàstic i em va caure molt bé. Gairebé no tenia mobilitat, i em va explicar que d’adolescent uns nois l’havien apallissat i l’havien llançat per un barranc. Des de llavors anava amb cadira de rodes. A mi aquella història em va tocar molt i no podia parar de pensar en aquells nois, els culpables. Què havia passat amb ells? Sabien que havia quedat tetraplègic? Volia parlar sobre les conseqüències que tenen els nostres actes, aquesta era la meva idea original. 
Llavors vaig perdre el meu fill i, com que no podia pensar en una altra cosa, em vaig posar a escriure sobre aquest tema. Ara que han passat uns anys, em pregunto com és que no vaig tenir por. M’acabava de passar un fet molt traumàtic i no vaig ni pensar que se’n faria un espectacle. Vaig sentir una necessitat tan forta d’escriure que no vaig dubtar ni un sol moment. 

El text Una gossa en un descampat està basat en la teva experiència amb la mort perinatal. L’obra es va estrenar al Grec del 2018 i es va convertir en un èxit de crítica i públic. Comptava amb un equip artístic de luxe: direcció de Sergi Belbel, escenografia de Max Glaenzel, i estava protagonitzada per la Maria Rodríguez i la Vicky Luengo. Quins records en tens? 

Ho recordo com una vivència personal, més que com un espectacle. Va ser tot molt fort: passar per una experiència vital tan dura, però al mateix temps poder compartir-la, sentir-te entesa per la teva comunitat, perquè hi ha unes actrius que t’ajuden a explicar-la i un públic que plora amb tu. Jo vaig anar a un munt de funcions, no sé per què, però les volia veure totes. Tot plegat va ser molt catàrtic. Aquell espectacle em va ajudar a fer el dol. 

Suposo que encara ara hi ha dones i parelles que te’n parlen. 

Sí, va venir molta gent que havia passat pel mateix. A partir de cert moment vaig haver d’agafar una mica de distància, perquè era massa intens. Jo ja havia passat per totes les fases del dol i em trobava en un altre estat, i conèixer una parella que acabava de perdre un fill em feia remoure. Llavors acabava fent de psicòloga, cosa que a mi tampoc em feia cap bé.

Si continuem el recorregut professional pels teatres de Barcelona, del Poblenou passem a les Glòries. L’any passat, en plena pandèmia i amb els aforaments al 50%, vas estrenar Mare de sucre, un altre gran èxit, en què es van esgotar totes les entrades abans de l’estrena.

Mare de sucre ha estat un viatge preciós que hem fet en equip. Quan el Teatre Nacional de Catalunya (TNC) em va fer l’encàrrec, l’única bona idea que vaig tenir era que aquest projecte l’havíem de fer amb Escenaris Especials. Fa molt temps que treballem juntes amb l’Anna del Barrio, la Berta Camps o la Marta Iglesias, i ja sabem què suposa crear amb persones amb discapacitat. Vol dir més temps i més diners. I això, pel que fa al disseny d’una producció, és molt important que estigui clar des de l’inici. Després de tants anys amb el nostre projecte, va ser molt bonic fer un muntatge amb actors professionals (la Maria Rodríguez, l’Ivan Benet i la Teresa Urroz) i actors amb discapacitat, sense l’etiqueta de “teatre social”. 

De fet, d’aquest espectacle n’ha sortit un segon, una mena de spin-off teatral de Mare de sucre

Exacte. Els àngels no tenen fills sorgeix com a peça de teatre documental, dins el cicle Verbatim que fa la Sala La Planeta. Vam fer moltes entrevistes, amb l’Andrea Álvarez i el Marc Buxaderas, a dones amb discapacitat, sobre tot allò que envolta la maternitat. El mes de juny es podrà veure al Teatre Akadèmia. 

Entre la multitud de coses que fas, també vas formar part del comitè de programació del Teatre Lliure que va crear Juan Carlos Martel quan va guanyar el concurs públic. Com va ser aquesta experiència?

En primer lloc, estic molt contenta, perquè durant aquella etapa vaig aprendre molt, amb gent com la Victoria Szpunberg, l’Albert Lladó, el Marc Artigau i tants altres. Vaig ser conscient de la importància que té la política en la presa de decisions d’un teatre públic com el Lliure. Els posicionaments ideològics tenyeixen les decisions que es prenen com a programador i gestor cultural. Quins espectacles tries perquè formin la programació d’un teatre? L’Isaias Fanlo i jo portàvem la part més social, i vetllàvem per escoltar les lluites de diversos col·lectius, com ara Tinta Negra. Nosaltres donàvem la nostra opinió, però no teníem poder de decisió. Pel que fa a l’accessibilitat del Lliure, sí que s’han notat canvis: ara es fan moltes més funcions accessibles per a tota mena de públics.

Retrat de Clàudia Cedó. © Paula Jaume Sánchez Retrat de Clàudia Cedó. © Paula Jaume Sánchez

Seguint al Lliure, en aquest cas a Gràcia, el març hi estrenes Síndrome de gel. L’espectacle tracta de la “síndrome de la resignació” que pateixen molts refugiats quan arriben a Suècia, i signes el text conjuntament amb el Mohamad Bitari.

Aquesta ha estat una les obres més difícils que he escrit fins ara. Com que la temàtica dels refugiats queda tan lluny de la meva realitat, he tingut molts dubtes sobre si estava escrivint des de l’òptica adequada. Al final vaig veure que el més sensat era buscar un company de viatge, i llavors va entrar en joc el Mohamad Bitari, que és un periodista i escriptor d’origen sirià-palestí. Ell em tornava la pilota i em recordava que jo tinc una mirada occidental, i em recomanava llibres com L’orientalisme, de l’Edward Said. Crec que la nostra responsabilitat és ser conscients del lloc des d’on escrivim. Ha estat un procés molt interessant, perquè m’he apropat a una realitat que desconeixia. I el muntatge el dirigeix el Xicu Masó, que va ser professor meu a l’Aula de Teatre de Banyoles, cosa que em fa molta il·lusió. 

I després d’això, què? Estic segur que tens molts projectes en marxa.  

Estic fent una dramatúrgia que m’ha encarregat el TNC per a la pròxima temporada, i de guionista a la sèrie de dibuixos animats Jasmine & Jambo, on també escriu el Jordi Oriol i la música és del Marc Parrot. M’ho estic passant bomba! Em sembla que ja es pot dir que tornarà Canto jo i la muntanya balla a la Biblioteca de Catalunya, espectacle en què vaig fer la dramatúrgia. També estic convertint l’espectacle familiar Les croquetes oblidades en una pel·lícula d’animació, i la productora Lastor Media m’ha comprat els drets de Mare de sucre per fer-ne un llargmetratge, cosa que em fa molt feliç.

Si a la Clàudia adolescent que feia teatre a Banyoles li haguessis explicat tot això, què creus que diria?

Segur que fliparia... No m’ho puc creure ni jo, ara! Vaig fent i vaig treballant, al final tot és el mateix, hi ha projectes que arriben a més gent que altres. De vegades, quan pares un moment et dius: “Quina sort que he tingut, no?” Perquè aquest és un món molt difícil i molt precari. I tot plegat es resumeix al fet que si cobres per escriure pots dedicar-hi molt més temps i pensar tota mena d’històries. Jo seria feliç si pogués dedicar-me només a escriure, i que em paguessin el lloguer i les despeses bàsiques. Jo inverteixo la mateixa energia si me’n paguen deu que si me’n paguen cent, la veritat. Cosa que no hauria de dir públicament, ara que hi penso! [riu]. 

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis