Híbrid, flexible i distribuït: l’espai laboral del futur

Il·lustració © Maria Corte

Els espais de treball s’estan transformant de manera accelerada a causa de la pandèmia. Ja ningú no dubta que el coronavirus ha estat un agent de canvi que ha generat un nou paradigma social i econòmic. Però el gran motor de la mutació dels espais de treball són les tecnologies.

Si repassem l’evolució natural de les oficines, aquestes han passat de ser un espai per produir a ser un lloc on innovem, cocreem, resolem problemes, socialitzem i treballem en equip. Per entendre aquesta evolució, ens hem de fixar sobretot en el sector tecnològic i en els canvis estructurals que van començar fa poc més de dues dècades. Tal com indica Jennifer Magnolfi Astill en una entrevista a la Harvard Business Review: “Es produeix un canvi quan un ecosistema d’empreses competeix activament durant un període de temps per desbloquejar el potencial d’una innovació tecnològica.”[1]

A l’ecosistema tecnològic empresarial s’hi han observat tres canvis estructurals. El primer, amb l’arribada d’internet als anys noranta, va provocar que l’espai de treball canviés en termes de disseny (dels cubicles als espais diàfans); que s’introduïssin noves eines de treball digitals, com el correu electrònic, la qual cosa va propiciar que els treballadors comencessin a estar interconnectats, o l’arribada de la World Wide Web de Tim Berners-Lee, que va desencadenar un veritable canvi de paradigma en la comunicació.

El següent gran canvi va arribar amb la tecnologia mòbil i el núvol, quan els espais de treball van anar més enllà de l’oficina i es va començar a treballar des de qualsevol lloc. Aquest fet no és trivial, ja que va motivar l’aparició del coworking, dels lloguers d’espais més accessibles i temporals, de la innovació oberta, de nous perfils professionals i dels primers nòmades digitals.


[1] “What Is an Office For?”, Scott Berinato. Harvard Business Review, 2020.

El canvi en què ens trobem ara, i que ha accelerat la pandèmia, va començar cap al 2016 amb l’arribada de la intel·ligència artificial a les empreses i la col·laboració entre humans i màquines. És el moment en què es comencen a repensar els espais de treball i les organitzacions necessiten reunir els seus equips per abordar els aspectes més complexos, treballar la creativitat, compartir aprenentatges, prendre decisions conjuntes o adquirir nous coneixements. Es comença a parlar dels espais d’oficines infrautilitzats, dels excessius temps de desplaçament per treballar o de l’impacte en el medi ambient de les reunions de negocis.

Les dues cares de la feina en remot durant la pandèmia

Aquest nou repte ha tingut moltes implicacions. Algunes han estat positives, com la feina en remot, que, a més de permetre’ns mantenir l’activitat econòmica en molts sectors, ha demostrat bons nivells de productivitat a les empreses i ha provocat que moltes companyies que mai s’ho havien plantejat estiguin definint la implementació d’aquesta dinàmica en els seus processos organitzatius i operacionals després de la pandèmia. A més, el fet de desplaçar-nos menys també té unes implicacions beneficioses, com la reducció de la contaminació o tenir més temps lliure i millorar la qualitat de vida.
Ara bé, tot i que és cert que la feina en remot ha vingut per quedar-se, això no vol dir que no vulguem treballar mai més fora de casa, sobretot els perfils més joves, que necessiten un aprenentatge continu. Com a aspectes negatius, durant aquests mesos hem vist les conseqüències de l’aïllament social, la necessitat de moltes persones de fer desplaçaments falsos per desconnectar o les dificultats de concentració dels treballadors perquè els habitatges, tot i estar una mica reconfigurats a les noves necessitats, encara no estan preparats per treballar-hi tantes hores. D’altra banda, no hem d’oblidar l’impacte econòmic que han patit aquells negocis situats als centres financers, ja que, com que les oficines estaven buides, han hagut de posar fi a la seva activitat. La descentralització de les ciutats és un element que encara hem de veure, i trigarà un temps a saber-se quines conseqüències i implicacions tindrà.

Il·lustració © Maria Corte Il·lustració © Maria Corte

El tercer lloc per treballar

Com deia Aristòtil en el seu llibre Ètica a Nicòmac, en el terme mitjà es troba la virtut. Ara que comencem a treballar més en xarxa i s’estan definint els nous models de ciutat, treball i força laboral, els usos dels espais comencen a ser híbrids i flexibles.
En aquesta línia, el model hub and spoke, on les empreses tenen el centre corporatiu (hub) i una xarxa d’espais distribuïts (spoke) per tota la ciutat, ofereix als treballadors la possibilitat de treballar més enllà de la seva residència, com pot ser en coworkings, hotels, edificis d’oficines, cafès i nous espais adaptats per treballar-hi.
Als anys vuitanta va sorgir el concepte de tercer espai de Ray Oldenburg per fomentar les relacions interpersonals entre els professionals. Actualment, aquest terme creat pel sociòleg americà ha passat a ser el tercer lloc i va més enllà, ja que ofereix també la possibilitat de compartir coneixement, aprendre, innovar i conèixer professionals d’altres sectors i empreses.
Això no obstant, cal subratllar que aquesta evolució dels espais de treball comporta un canvi en la cultura de l’empresa (moltes de les quals, avui dia, no estan preparades). Ara que ens hem vist obligats a abandonar l’oficina, arriba una oportunitat excel·lent per convertir-la en centre corporatiu i un entorn excel·lent en el qual connectar les quatre ces: cultura, companys, clients i creativitat.

Una oportunitat que les ciutats no poden deixar passar

Actualment, un gran nombre de companyies està analitzant l’impacte de la feina en remot en la seva petjada immobiliària, a la recerca d’una bona cohesió funcional entre la residència, l’oficina i el tercer lloc. I moltes ciutats, després d’aquesta reconfiguració dels usos dels espais de treball, s’estan tornant més sostenibles, pràctiques, còmodes i atractives per als qui les habiten.

Si analitzem una tendència que als Estats Units ha crescut en un any un 49%, segons la revista Forbes,[1] els nòmades digitals, professionals que treballen en remot durant llargues temporades a diferents llocs del món, són una gran oportunitat per a ciutats com Barcelona, València o Madrid, i més quan desafortunadament les visites de turistes internacionals van baixar un 77% el 2020, segons l’Institut Nacional d’Estadística (INE).

Les nostres ciutats s’han de postular com a hubs de la feina en remot per tal d’atraure coneixement, talent i un turisme professional corporatiu de qualitat. A Espanya ja ho estan fent a les illes Canàries o Màlaga, i també hi ha països que estan liderant el canvi, com ara Portugal o Croàcia. Perquè això passi cal crear mecanismes, com el visat digital d’Estònia, noves polítiques públiques i regulatòries, alternatives fiscals o una estratègia de captació des de l’Administració pública amb l’ajut del sector privat. I és que som davant d’una oportunitat única per convertir-nos en el hub europeu de nòmades digitals i de professionals corporatius que poden treballar en remot. No la deixem passar.

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis