“Ja no tenim la certesa del que estem veient”

Vicenç Viaplana

Retrat de Vicenç Viaplana. © Mariona Gil

Mai s’havia exposat tanta obra al mateix temps de l’artista Vicenç Viaplana (Granollers, 1955). Ànima veritablement lliure, defensor i investigador de la pintura, aquesta primavera ha permès una inusitada ruta Viaplana pel país: de la retrospectiva als Espais Volart de la Fundació Vila Casas de Barcelona, a l’impressionant i magnètic quadre de grans dimensions exhibit al Museu de Granollers; de l’exposició al Centre Cultural La Mercè de Girona, a la de la Galeria Marc Domènech de Barcelona. Aquest viatge permet una visió privilegiada del periple vital i artístic de Viaplana, sempre burxat per la inquietud i per l’afany de traspassar fronteres i explorar límits: de bracet amb ell caminem pel territori d’allò menys obvi i més amagat, i hi descobrim lucidesa i vibració.

Amb més de 40 anys de trajectòria artística a l’esquena, Viaplana ha exposat a les galeries més importants del país: Ciento, G, Metrònom, Bruno Facchetti Gallery, Fernando Alcolea, Antoni de Barnola, Carles Taché... I, en canvi, no ha estat gens cobejat pels museus o les institucions públiques. Enormement influït per lectures del somni i de la psicoanàlisi, la seva pintura sembla esquitxada per la societat líquida proclamada per Zygmunt Bauman i pels contrastos entre l’aparador urbà i el rerepaís i l’esclat natural. La perseverança i la resistència expliquen un camí artístic que s’ha afermat en la pintura, però que també ha fet lloc a temptejos conceptuals, a l’inici, i a col·laboracions amb Carles Hac Mor, amb videoart, el llibre Fracassart i una biografia inventada de Jordi Benito.

En alguna banda has dit que pensaves que mai tindries una exposició amb tanta obra com la dels Espais Volart, Els llocs de la pintura. I després hi ha el complement de les altres exposicions, amb el colofó especial de la Galeria Marc Domènech, Visions i cadències. Com ho has viscut, tot plegat?

Aquesta exposició a la Marc Domènech és la més estranya perquè he fet una cosa que no s’acostuma a fer, almenys en vida. Vaig trobar una carpeta de dibuixos i pintures de quan no tenia ni vint anys, de l’any 1974, que mai s’havien exposat. Li vaig dir al Marc: “Què et semblaria si els ensenyem i al costat hi posem coses d’ara?”. O sigui, fer un salt en el temps de 40 anys, des d’un artista que comença, que pràcticament acaba de sortir de l’adolescència, fins a coses ja molt més acabades. Era un risc brutal.

Tot són dibuixos dels setanta?

Del 1974 al 1976. Hi ha unes pintures que són més psicodèliques. Una part de l’art català ha quedat una mica submergida, com és una psicodèlia que en aquells anys es feia molt. De seguida l’informalisme s’ho va emportar tot. En aquell temps hi havia molta gent que dibuixava d’aquesta manera, una mica herència de Joan Ponç i per influència també de la psicodèlia del moment.

A què ho atribueixes, que aquesta psicodèlia quedés soterrada?

Això és interessant. Sempre he defensat que en la lectura que s’ha fet de l’art català contemporani hi ha molta jerarquització ideològica. Hi ha hagut grans corrents de pensament més o menys imposats per criteris oficials que han amagat o han enfosquit altres corrents tant o més potents que havien coexistit. Per exemple, tota la part de l’informalisme, que neix amb Tàpies, crea un corrent majoritari que escombra gran part d’aquesta psicodèlia. O també moviments d’art cinètic molt interessants. Encara que no ho sembli, el món de l’art és molt jeràrquic. Ens sembla que és un món que té una opinió lliure, però passa pel filtre d’una certa intel·lectualitat dominant. I aquesta és la que finalment fa transcendir unes coses i en fa oblidar unes altres, fins al punt que molts artistes queden de banda. I s’acaben les carreres, literalment. Un altre corrent bastant dominant és el neoconceptual. Hi ha un neoconceptualisme molt diferent del que hi havia hagut al principi, que era més polític i més d’agitació social.

Per la teva trajectòria i per tot el que condensa l’antològica fa l’efecte que has estat molt conscient d’aquest panorama i has decidit anar al marge dels corrents peti qui peti.

Davant d’aquesta situació, hi ha un punt en què simplement per tirar endavant dissenyes una estratègia que en el meu cas va passar per l’aïllament. Abandono aquest sucursalisme dominant que m’hagués portat a fer coses que no m’interessava fer de cap manera. Pagues un preu bastant dur, que suposa una certa resistència, però amb la qual et mantens ferm amb el que creus. Insistència i, el que deia Miró, persistència.

No deu haver estat fàcil...

Per a un jove artista situat en la perspectiva d’aquells anys setanta és molt frustrant. Ve de poble, d’un Granollers on tot era molt naïf. L’art era collonut i tots érem una colla de companys i ens ho passàvem bé. I aleshores ve el xoc amb les galeries de Barcelona. Et trobes amb unes barreres invisibles però que hi són, com ara el llenguatge. Nosaltres parlàvem d’una manera determinada, més de poble. La gent que controla en aquell moment les galeries de Barcelona pertany a una certa classe social que parla d’una altra manera. Són petits detalls, però hi són. Companys meus molt tímids, quan s’enfronten a això, reculen. Diuen: “Aquesta gent no m’entendrà mai!”. Entres en un món que penses que et donarà una llibertat i t’obrirà uns horitzons i et trobes que no és ben bé així. És un filtre que ha fet que moltes generacions d’artistes hagin fracassat d’entrada. Només analitzant la procedència de classe de la gent que ha arribat i de la que no, ja hi ha un tall esgarrifós.

Si va existir mai l’ascensor social, diria que ara està absolutament esgavellat. No és fer-se ric sinó tenir oportunitats de transitar per nous mons, diferents del teu d’on venies.

Jo això ho vaig veure bastant clar la primera vegada que vaig anar a Nova York. Devia ser el 1983 o 1984. Portava una trajectòria de deu anys, però em vaig adonar que allà tu anaves a una galeria i encara que no et coneguessin de res, hi deixaves el teu dossier i el responsable de la galeria es dedicava tot un dia a mirar el que els havia arribat. No importava de qui fos. Ni d’on venia ni de res. Això era insòlit aquí. O venies amb unes certes referències o les jerarquies eren molt fortes.

Quan esmentaves els anys setanta pensava en les mogudes d’art conceptual que vau fer a Granollers, amb Jordi Benito i companyia. És el que Alexandre Cirici va batejar com el Meridià Granollers, oi? Això també forma part de les coses que s’han bandejat perquè han passat al marge del centre?

En aquells anys, Barcelona no era l’epicentre del que passava al món conceptual. Estava repartit. Hi havia Granollers, Banyoles, Reus... És una història que s’ha explicat molt poc. En tot el que es va fer en aquells anys a Granollers tampoc vam tenir cap tipus d’aparador ni transcendència, perquè les coses passaven a Barcelona. També hi havia menys possibilitats de difondre-ho. El centralisme de Barcelona ho ha anat xuclant tot, encara avui. I les institucions que estan a la perifèria o fora de Barcelona tampoc han tingut la dignitat per defensar-ho i impulsar-ho, no ja pensant en Barcelona sinó en Londres o Nova York.

Retrat de Vicenç Viaplana. © Mariona Gil © Mariona Gil

L’exposició als Espais Volart s’engegava amb el teu retorn a la pintura a mitjan dels vuitanta, amb paisatges urbans. És una pintura bastant furibunda, visceral. Com va aquest procés i per què aquestes estampes suburbials, de ciutats cremades?

T’explico les circumstàncies personals. De vegades s’entenen les coses amb altres claus. Jo en aquell moment estava treballant de dissenyador a Barcelona. I pujava i baixava de Barcelona a Granollers amb tren cada dia. Tot el trajecte estava infestat d’aquestes terres de ningú, d’aquest espai que havia estat agrari, que s’anava deteriorant i convertint en polígons que abocaven merda als rius. S’anaven convertint en espais trinxats per carreteres, autopistes, obres... Això en un temps, els vuitanta, en què vivíem el glamour del disseny, els grans canvis d’imatge. De dia ens reuníem per fer neteges d’imatge a cop de disseny. I quan tornaves cap a casa, veies que aquest progrés l’estàvem pagant d’alguna manera i molt car. Ens estàvem malbaratant tot el patrimoni natural que teníem. I d’això no se’n parlava. I jo no m’ho podia treure del cap. Anava a l’estudi a la nit, perquè treballava tot el dia i no tenia més remei, tota la meva carrera ha estat autosubvencionada, i totes aquestes imatges em sortien espontàniament. Aquells paisatges em sortien d’una manera visceral, em pintava les mans, passejava per sobre els quadres i cremava les ciutats que veia.

Com ha estat la teva relació amb Barcelona i amb la ciutat en general?

D’amor i odi. És com veure-li les dues Barcelones. En aquells anys Barcelona era una ciutat molt creativa i sobretot de nit, als bars de moda. Estem parlant de finals dels setanta fins a entrar als vuitanta. Hi veies una efervescència molt interdisciplinària. Artistes, dissenyadors, arquitectes... Era potent. Acabaves trinxat, perquè ens estàvem fins a les mil i l’endemà costava llevar-se, als que treballàvem, és clar... La famosa “movida madrilenya” en realitat neix a Barcelona. Sí, perquè abans d’aquest moviment, tota la gent, inclús de Madrid, venia a Barcelona. Era l’avantguarda de tot el que s’estava fent a l’Estat, coneguda pels quatre que ho vam viure. També va ser un underground molt underground. El pujolisme s’hi va girar d’esquenes. Només va fomentar la cultura tradicional, el tradicionalisme. I aquesta modernitat tan potent es va bandejar. Això va crear una certa aversió cap als moviments catalanistes.

En aquests moments que descrius es pot pensar que es perd una oportunitat més per aproximar el món de l’art...

En aquests anys neix una fira internacional d’art a Barcelona, que llavors va ser l’embrió d’ARCO. Estaven de moda les fires d’art i se’n fa una de potent. Però no es valora prou i aquesta iniciativa es canalitza cap a ARCO. I després el galerisme català serà totalment sucursalista. Depèn en bona part de Madrid o bona part de les galeries acaben convertides gairebé en franquícies internacionals. Acaben venent art que els ve de fora. I es perd fins i tot aquella cosa dels setanta de fomentar l’art d’aquí, sembla que no tingui el valor necessari. És dramàtic el que passa en aquells anys. Jo crec que s’ha estudiat poc.

La teva trajectòria és molt més privada que pública. Com t’ho expliques?

Arriba un punt que ja no t’ho preguntes. Ara ja, a aquesta edat, tant te fot. Molta gent es pregunta què ha passat amb els museus, les institucions de la ciutat... Potser hauríem d’analitzar qui ha estat al capdavant d’aquests espais durant aquest temps. Alguna responsabilitat haurien de tenir. El que han fet ha tingut una repercussió que ara veiem que és ben atrotinada. Inclús en moments en què els diners hi han sigut. Però el món de l’art no és crític amb ell mateix. Tot queda en una espècie d’abstracció en què ningú hi entén i ningú es vol mullar.

A la retrospectiva es veia un contrast entre les ciutats apocalíptiques de l’inici i l’esclat vegetal del final. Què ens vols dir amb això?

M’he adonat que estic fent el mateix. D’aquells paisatges convulsos que tenien l’expressió de paisatges urbans deteriorats, ara aquests quadres amb aparença vegetal el que amaguen són convulsions molt semblants. Per sota de l’aparença vegetal hi ha autèntiques tensions. Per sota de la realitat més mediàtica, del que sempre surt als diaris, dels grans temes, hi ha aquestes coses personals que mai transcendeixen, aquells artistes que han quedat oblidats, el fracàs, el cas del nostre, d’un país sotmès a un estat autoritari. Tota aquesta convulsió que queda per sota dels autoritarismes i les jerarquies no tinc més remei que expressar-la amb els meus mitjans. Submergències [la gran peça del Museu de Granollers] era això: aquesta tensió entre una cosa que pot tenir una bellesa intrínseca però que també pot ser terrible.

Davant d’aquest quadre acabes fent l’exercici de mirar de reconèixer què hi ha sota de la pintura, les capes d’irrealitat i de realitat. Sembla que entronqui molt bé amb aquest present, amb la sensació d’irrealitat constant, com si habitéssim una distòpia.

En molts quadres hi ha referències vegetals que són tretes de reproduccions i de reproduccions de reproduccions d’altres reproduccions. Els diferents estrats o capes de la realitat es van multiplicant. Això és real o m’ho he imaginat? O forma part d’una realitat inventada? Ja no tenim la certesa del que estem dient, del que estem veient. L’hem perduda i això ens intranquil·litza. Però encara que no ho entenguem, no tenim més remei que conviure-hi. Potser som la primera generació a la qual li passa això.

La teva pintura té aquesta barreja de fotografia, pintura, cinema... Entremig de límits estètics. És potser la via que tu has trobat per continuar pintant, amb un punt de funàmbul, entre ambigüitats?

Hi va haver un moment que va fer la impressió que la pintura havia perdut el pols contemporani. Ja no estava parlant de les coses que ens passaven. Vaig tenir una gran preocupació. Per això em vaig tancar a l’estudi diversos anys, intentant trobar com ressituar el que a mi m’agradava, que era pintar, i que també interessés els meus contemporanis. El paisatge ja no és el del segle xviii, bucòlic, sinó que és un paisatge digital, cinematogràfic, de reproducció fotogràfica o científica. Pensava que hi havia una manera de passar-ho per la pintura i retornar-ho a la societat de forma adequada. Estem constantment reciclant imatges que provenen d’altres llocs. I la pintura havia quedat una mica marginada d’aquest reciclatge. I si eres pintor ja no estaves en la modernitat, que representaven les performances, les instal·lacions, coses que jo havia fet vint anys enrere.

Aquest final de la pintura que aquí es dictaminava prenia com a base...?

Una precarietat laboral dels incipients comissaris artístics. Hi va haver com un cop d’estat dintre de l’estatus artístic. Fins als anys setanta o vuitanta és l’artista el que té veu pròpia. Als anys noranta apareix una nova figura que és aquest comissari, que s’apropia de la veu de l’artista, que vesteix el discurs. A partir d’aquí tot l’art està bastit de paraules i de raonaments, la qual cosa és estrambòtica. Hi ha un gran percentatge de l’art que és incomprensible, ens agradi o no, però no passa pels esquemes racionals, passa per altres coses.

Retrat de Vicenç Viaplana. © Mariona Gil © Mariona Gil

Amb aquest neguit per dir alguna cosa a la gent a través de la pintura, que no hi vegi una matèria amorfa, com s’ha anat fent el teu procés creatiu?

El procés ha estat bastant intuïtiu. Fa poc llegia un llibre d’un neuròleg americà. Explicava que amb els somnis passa una cosa molt curiosa, que és que les relacions lògiques es trenquen. Hi ha un procés neuronal que fa que s’estableixin relacions insòlites. Les connexions no passen ni molt menys per lògica, sinó que hi ha una preferència per relacions inesperades, poc previsibles. Quan ho llegia vaig pensar: “Ah, el procés de creació és just això!”. Durant el dia és com si anés emmagatzemant detalls, idees, punts de llum, colors... I ho desés en un departament del cervell que no sé com es diu. És allà guardat i en un moment determinat hi ha un procés que va automàtic, que suposo que deu ser semblant al dels somnis, que va elaborant sense passar per la raó. Quan vaig pintar Submergències no tenia cap maqueta ni sabia què anava a fer. M’hi llanço a pintar i va sortint.

La teva última etapa creativa és la sèrie “Sota el Sui”, que pintes a Cànoves, al peu del Montseny, entre el 2013 i el 2020. Amb la pandèmia pel mig, trobes que canviarà la relació amb la natura?

Sí, jo crec que ens hi veurem forçats. Hi ha gent que això ja ho entén. Però també hi ha institucions i empreses, i sobretot el món que treu benefici de tota aquesta explotació, que no hi haurà més remei que forçar-los a entendre-ho. Si no, no hi ha futur. Va començar pels temes més elementals que dèiem de destrossa paisatgística i està començant a ser un cas de supervivència per a la humanitat.

Sabries dir algun moment de la teva trajectòria que sigui “submergit”, que no es veu però que tu saps que allò marca un tomb?

Tu estàs fent una sèrie determinada. I de cop i volta, sense saber per què, t’apareix alguna cosa que és diferent. I la deixes allà perquè et quedes una mica perplex. Això va passar amb la sèrie pintada al Sui. Hi ha un quadre que el començo el 2013 i el dono per acabat el 2016. L’evolució no és una línia recta. És l’espiral que hi ha en alguns quadres meus. M’imagino molt l’evolució amb aquesta forma helicoïdal. Ets aquí i necessites tirar enrere per assegurar una sèrie de coses. Hi ha un impuls inesperat que et porta a una altra òrbita. I així vas creant aquesta trajectòria.

De vegades necessitem el camí més llarg per tornar a casa, no? Aquesta evolució potser no es té gaire present quan es parla de creació.

Quan llegeixes la història de l’art o història de biografies d’algun pintor, no veus aquest punt. Que aquí s’equivoca, que ha de tornar enrere, que ha d’estar uns anys que no li surt i després torna endavant. Suposo que, com que ens inquieta i ens crea una certa incertesa i volem veure les coses més clares, li traiem tota aquesta part, que crec que és molt rica. El fracàs forma part de tot el procés.

Quan fem la translació a la vida, a vegades les trajectòries personals s’expliquen com que ara has començat a córrer, has fet una carrera de deu quilòmetres, després una mitja marató... I no és així. Per molts motius —pandèmia, crisis econòmiques i socials...—, potser estem en un moment de fer marrada que tampoc s’està llegint?

Tampoc. Jo crec que el més interessant queda al marge. I també es falseja una mica la realitat, perquè a la gent que comença, a escriure o a pintar, se li dibuixa un panorama que és una fantasia. No és així en absolut.

La teva manera de pintar em fa pensar que també vas a la contra d’un pensament molt establert, que és el de compartimentar. I en certa manera, has estat difícilment etiquetable. Caldria no parlar tant de gèneres, estils i línies, i que si surts de la línia ja no es pot entendre?

Jo he fugit sempre de mi mateix. Potser això ho explicaria una mica. Tinc la impressió que he fugit de la meva identitat, de la identitat com a artista. Aquest negar-te a tu mateix. Quan tens una cosa consolidada, anar a la contrària. Sentir aquesta atracció inevitable per dir: “I ara què passa si faig absolutament al revés del que he fet”. Aquesta gamberrada d’estripem-ho i comencem de nou. Això m’ha motivat. Més que trajectòries personals, de consolidació professional dins d’una marca artística, m’ha divertit més l’exercici contrari, de dissoldre’m, de perdre’m, de no existir, de fer una cosa i llavors fer-ne una altra. Quan pintava aquests edificis en ciutats, cap a finals dels vuitanta, era un moment de cert boom de l’art, que va durar tres o quatre anys, en què realment es venien els quadres. La gent me’n va demanar més, però vaig deixar-los de fer. Perquè jo ja no soc aquest, soc un altre, i m’atrauen altres coses i no t’enredaré. I vaig fer una cosa absolutament diferent. La gent no entenia res. Una d’aquestes crítiques o comissàries em va dir: “No sé on etiquetar-te”. Un ha de fer el que lliurement li doni la gana. Si vaig fer l’aposta per pintar era per sentir-me lliure. Jo preferia pagar aquest preu i treballar com un burro en altres coses per pagar-me les teles i les pintures. Això desconcertava. Ara, amb l’exposició dels Espais Volart, alguna d’aquesta gent que s’havia perdut pot haver retrobat el fil.

Com et sembla que es relaciona ara la gent amb l’art? T’ha sobtat veure algú que queda sorprès per allò que veu, sense necessitat de mediació argumental?

Els anys a galeries m’adonava que aquest vincle amb la gent s’havia trencat. La gent ja no visitava galeries, li semblava un entorn gairebé hostil o que era d’un àmbit religiós, on havia d’entrar de puntetes. Hi va haver un punt que vaig voler fer una obra que no necessités intermediaris, cap paraula afegida al que estava veient. Que pogués aplegar aquesta reacció espontània, lliure, de qualsevol persona, de qualsevol cultura i educació... Que fos un quedar-te frapat per allò que veus. I després ja vindria el que s’hi interessés més. I em fa l’efecte que ho he aconseguit. Quan amb l’obra Submergències hi ha hagut nanos que en veure-la han exclamat un “oh!”... O amb gent que no els feies habituals de galeries però que notaves que hi havia hagut una transcendència amb el que feies, transcendir en el sentit de traspàs d’emocions.

El confinament el passes preparant l’antològica. Això devia ser molt curiós, perquè el món estava aturat, però tu estaves en un moviment molt bèstia.

L’any més estrany ha estat el de més agitació, com mai l’he tingut en tota la meva vida. És una paradoxa. Els dies que estàvem més confinats tenia en ment que estava preparant tota la infraestructura i la logística d’aquesta gran exposició, amb la incertesa de què passaria. S’hi ha sumat aquest punt d’irrealitat. Tancat però pensant que estaràs més exposat que mai.

Fa de molt mal dir, però aquesta experiència mundial es traslladarà a l’art d’alguna manera?

El calat del que ha passat és profund. De mica en mica anirem veient canvis. Això passa de vegades amb els quadres. Fas una gran embranzida, pintes allò més gros en un temps relativament breu, però passes mesos fent els petits detalls i aquests capgiren tota la història. La política acabarà fent una sotragada important. Hi ha coses que no s’aguanten. Hi ha una crisi profunda dels grans estats, que s’han vist com obsolets, que no tenen resposta ràpida als problemes de la gent.

Temàtiques relacionades

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis