“La gent que està segura m’inspira desconfiança”

Maruja Torres

Retrat de Maruja Torres. ​© Javier Barbancho

Maruja Torres arriba caminant a la nostra cita. Ho fa amb l’ajuda (més mental que física) d’un bastó de fusta. Li va bé caminar, diu, i compta els passos amb un rellotge intel·ligent que m’ensenya. Des del 2018 viu a Madrid. S’ha vestit per a l’ocasió, de fúcsia. “Els joves no necessiteu colors; els vells, sí”, exclama. Aquest any n’ha fet 80 i continua amb la llengua afilada i el pensament ràpid. L’atura una dona que la reconeix i li dona les gràcies pels seus llibres, mentre que el marit ni s’atura a saludar. M’ofereixo a aguantar-li el bastó mentre fem les fotografies per a l’entrevista. Ho declina. “Jo no m’amago de res, nena!” Té ganes de xerrar i anem a dinar. Tria l’ensaladilla russa (n’és fan) i les croquetes de pernil (“les que no fallen”). Demana una cervesa negra. “Em cuido per donar-me aquests plaers”, confessa. La Maruja continua essent molta Maruja.

Maruja Torres Manzanera (Barcelona, 1943) és escriptora i periodista. De formació autodidacta, es refugia des de petita en la lectura. Criada al Raval, filla d’immigrants murcians, el pare abandonà la família quan ella tenia set anys. El 1964 debuta a La Prensa i escriu a Garbo i a Fotogramas, on fa els primers reportatges i entrevistes. Va formar part de l’equip fundador de Por Favor. Al principi dels vuitanta es trasllada a Madrid i entra a El País, primer com a col·laboradora i, després, com a redactora i columnista. El 1984 deixa el diari per anar a Cambio 16, però hi torna tres anys més tard, a la secció d’Opinió. Les seves columnes es converteixen en insígnia del diari. El 2013 dimiteix. Després escriu a Eldiario.es i Mongolia. Ha estat corresponsal de guerra a Panamà i al Líban. Actualment, fa un comentari setmanal al programa Hoy por Hoy de la Cadena SER. Ha escrit una dotzena de novel·les. El 2000 guanya el Premi Planeta amb Mientras vivimos i el 2009, el Premi Nadal amb Esperadme en el cielo. És Creu de Sant Jordi.

Has fet 80 anys. Tota una fita. Com hi arribes?

Soc una vella molt jove, i és gràcies a la filosofia que et dona l’aprenentatge de la vellesa. Tinc la tesi que la vellesa és com una escala. Quan tens un problema de salut, caus tres o quatre esglaons. Creus que et mataràs, però apareix el replà. I no s’hi està tan malament, al replà! Al principi no, perquè tens por de continuar caient, però al final vas provant de veure quant dura. I després tornes a caure… però torna el replà! Els 80 m’han agafat en un bon replà. No tot són flors i violes, però puc controlar les espines.

Si mires enrere, tens la satisfacció d’haver fet el que desitjaves?

És molt pedant dir això, però crec que no tinc cap dret a queixar-me. La meva vida no tenia cap perspectiva. O seguia el consell de la família i em casava amb un home del barri que no fos tan desgraciat com nosaltres, o em perdia pels carrers del xino fent ximpleries. Però vaig tenir sorts i casualitats. Sobretot la sort de néixer amb el desig de llegir. El meu cap necessitava estímuls, i això em portava a fer una “doble vida”: la vida dels amics i la vida disciplinada amb la família. Perquè aquesta vida que tenia fora de casa, les ganes de respirar, d’exterior i coneixement, l’havia de protegir de l’altra vida. La meva mare em brodava les estovalles per a quan em casés, imagina’t.

En aquest context que descrius, quines expectatives de futur podies tenir?

En aquella època tots volíem ser escriptors i guanyar premis. És com els que volien ser toreros a l’Andalusia dels anys cinquanta. Ho llegíem tot, parlàvem i algú escrivia articles. I no érem res, no érem ningú! Però ens trobàvem en un cafè o al Cercle Excursionista, i això, als 14 o 15 anys, et crea expectatives de tirar endavant.

Però ara en tens 80 i continues mantenint vives les expectatives, l’emoció de fer coses…

Sí, però també és cert que tot el que és físic canvia. El desig canvia. Amb els anys t’asserenes més, ets més realista i saps que al talonari ja no en queden gaires, de talons. Però hi ha coses que per a mi no varien. Fa un any i mig, quan vaig fer la primera columna per a l’Àngels Barceló a la Cadena SER, tenia la mateixa angoixa que quan vaig començar a escriure. Cada cop que faig alguna cosa nova em sento com la primera vegada.

Què sents?

Por. Por escènica. Por de fer-ho malament. Inseguretat. I això és boníssim. La gent que està segura m’inspira desconfiança. És molt bo estar insegur i repassar molt.

Estàs descrivint la síndrome de la impostora que de vegades patim les dones?

En el meu cas no crec que sigui això. La meva síndrome és la de la impostora del barri xino, aquesta és brutal (riu). És que jo no tinc estudis, no tinc ni el batxillerat, nena!

Canviar de dècada t’ha fet reflexionar especialment sobre el pas del temps o prefereixes relativitzar-ho?

Aquest és un tema molt interessant i l’he anat paint. Des dels 73 o 74 anys, el que he fet és apreciar el pas del temps. Perquè necessito sentir que el temps passa bé, sentir-ho a la pell, que quan em mori no m’hagi avorrit ni un moment. No m’he avorrit mai a la vida, només quan era oficinista. Però qui no s’avorreix fent feines rutinàries!

El temps t’ha convertit en una persona més selectiva?

Absolutament. Puc ser amable, però m’escapo quan veig que la meva selecció no passa per aquell moment o aquella persona. Soc molt sociable amb la gent que m’agrada. Sempre he estat una persona de sobretaules, però ara encara més. Els de la meva generació no en teníem mai prou de xerrar. I ara ho torno a gaudir perquè em queden contemporanis i també altres amics joves, però madurs, amb els quals puc parlar, interessar-me i mantenir-me al corrent. No soc gaire nostàlgica, però m’agrada estar amb gent a qui no li hagi d’explicar les coses, perquè les hem compartit.

Clar, és que, al final, als 80 anys ja s’han perdut amics…

Molts, amics que per a mi eren referents. La Montserrat Roig va ser la primera, va ser la gran campanada. Però també molts dels que anàvem al bar Sot [al carrer de la Diputació de Barcelona]. Seria més fàcil dir qui queda viu.

Com es conviu amb això?

T’hi vas acostumant. Quan ets jove plores molt. I no t’adones que el buit que t’han deixat es perllongarà en el temps. Perquè han contribuït a la teva formació, han estat fonamentals. Dels 14 als 25 anys han estat dient-te que havíem de millorar el món. Aquest era el nostre objectiu: millorar la societat i fer-ho junts. Això ho vaig mamar de la Marina Curià i de la Montse Roig. I segueixo aquí! Elles no eren excloents, no sabien ni què era, això. Tothom que era antifranquista era benvingut.

Intentes suplir el buit amb gent més jove?

Aquesta és la meva sort! De cop apareix un paio, que és l’Edu Galán [revista Mongolia], que pateix de gerontofília i que és molt bo unint gent. Quan decideixo establir-me a Madrid m’ajuda amb el pis, és amable, pràctic. I coneix molta gent que a mi m’interessa.

Què t’interessa d’una persona?

És difícil de definir, però ha de ser una persona autèntica. No necessito que pensin ni que siguin iguals que jo, però sí que siguin de veritat. No vull perdre el temps amb les màscares. No tinc ganes que em donin la raó, sinó que em donin raons.

Amb l’edat, s’aguditza la por?

Sobretot, la por de viatjar. Tinc l’esquelet fet un desastre, tinc marejos, i això dona inseguretat a l’hora de viatjar sola. Però ho estic superant gràcies al Jordi Évole, que em va portar a Roma deliciosament acompanyada. Ara sé que és una por estúpida, una por de vella, impostada. Hi ha dues velleses: la que t’imposen i la que ets. I has d’agafar-te a la que ets. Perquè sé que puc viatjar amb assistència a trens i avions. De fet, ja tinc més viatges programats. I si em dona un telele a l’aeroport de Brussel·les, doncs millor que a casa. Visca el Manolo [Vázquez Montalbán], que va morir a Bangkok després d’un viatge collonut!

Com és el teu dia a dia? Practiques la vida tranquil·la?

Una senyora gran necessita una sèrie de coses (riu). Em llevo d’hora i engego la ràdio, m’agrada estar informada. Frego els plats de la nit i preparo l’esmorzar, una litúrgia. Em fa tanta il·lusió menjar pa! Era la gran prohibició de la meva generació perquè volien que estiguéssim primes. Em faig tres cafès i llavors faig exercici mentre llegeixo la premsa. I després ve la vida social, però una vida social acomodada. Les tardes són al sofà, a llegir o a veure sèries.

Vaja, així que et cuides.

Em cuido per donar-me una bona vida. No soc estoica, soc epicúria de collons!

Fa un temps et vas traslladar a Madrid. Per què vas deixar Barcelona?

Vaig trobar que la vida a Barcelona s’havia tornat molt desagradable cap allà el 2017, perquè a mi no m’havien dit xarnega des de feia molts anys. I m’ho deia gent normal, que em mirava malament. I també gent que no s’atrevia ni a mirar-me. Què vols que et digui, aquesta no és la meva Barcelona. Com va deixar de ser Beirut el meu Beirut. Curiosament, les dues ciutats, plenes de banderes i líders polítics. I ara Madrid està pràcticament igual de fastigós.

Per les banderes o pels polítics?

He desenvolupat un instint brutal per no veure banderes, les esborro, les que siguin. I també, l’he desenvolupat per fixar-me en la gent que m’interessa. Però Madrid és bigarrada i libèrrima, i ho resistirà tot. Va resistir a Franco fins al final i, ara que tenim aquesta història de merda a la Comunitat i a l’Ajuntament, també ho farà.

Què t’aporta Madrid?

Aquí no et pregunten d’on vens. Jo tampoc ho pregunto. És una obligació molt desagradable haver-ho de fer. Ho vaig practicar al Líban, sempre preguntant-me si una persona era musulmana sunnita o cristiana ortodoxa. Quin cansament!

Però Madrid no té mar…

És cert que tinc ànsia de mar. Però l’última vegada que vaig anar al mar a Barcelona feia tanta olor de gamba i d’oli de coco que havies d’anar més enllà de l’Hotel Arts per lliurar-te’n. Però llavors allà només hi havia pijerío.

Descartes tornar a viure a Barcelona?

Sí, és que ja ho tinc tot vist i viscut. I sobretot per la manca d’amics vius. A Barcelona m’avorriria. Jo vinc de família nòmada, gent que va arribar a Barcelona per treballar a l’Exposició Universal. Gent que anava on li donaven feina. Jo m’he passat la vida fent això, anar on em donaven feina. Ara em ve molt de gust Astúries, hi vaig cada any i m’atrau molt. Adoro Astúries, és preciós i tenen un sentit de l’humor molt sorneguer. Els agrada la bona vida.

Retrat de Maruja Torres. ​© Javier Barbancho Retrat de Maruja Torres. ​© Javier Barbancho

Si penses en la “teva” Barcelona, quina imatge o quina olor t’hi transporta?

És difícil perquè és diversa. Hi havia una olor per als diumenges i una altra per als dies de cada dia. Els diumenges feien olor de sal. Anava a la platja de Sant Miquel, on hi havia una secció només per a dones. Els homes s’enfilaven a la tanca com micos perquè algunes fèiem topless als anys cinquanta. Jo llavors tenia 15 o 16 anys. Era sal, era olor de mar. I després, cap al guateque. També recordo l’ombra dels plataners de la Rambla, el sol vist a través de les fulles. I l’asfalt de la Rambla acabat de regar.

Doncs ara està en obres…

No vull ni saber-ho! A mi el turisme m’ha expulsat de la Rambla. Recordo, fa uns anys, cap al 2012, pujar-la amb un grup d’alumnes que volia portar al Boadas a fer un còctel, il·lusa de mi. I fer-ho envoltada de gent amb pantaló curt, sandàlies i fent cruixir les cuixes, tot refregant-les. Jo he viscut moltes Rambles: la d’anar a donar menjar als coloms i pagar una pesseta per la cadira; la dels primers americans portant-hi putes; la del Liceu vista des de la vorera del davant, la dels pobres, i després la dels joves i la democràcia. Però aquell dia només hi vaig veure una allau de gent estranya.

Ets de les que creu que el turisme s’ha carregat Barcelona?

No ho crec, perquè Barcelona és molt Barcelona. És una època. Una altra cosa és que el turisme s’ho està carregant tot. Al centre de Roma no hi viu ni Déu. Però ja passarà… Jo estic a favor que el turisme s’hagi democratitzat, però hem d’acceptar que som més gent viatjant, i tots ens volem fer la selfie de torn on toca.

La teva professió t’ha permès viatjar molt. És el que més t’ha aportat?

Sí, clarament, sobretot veure món i conèixer gent.

I el reconeixement?

És importantíssim, però el reconeixement de la feina ben feta. La fama per la fama, no, perquè és efímera. Jo tinc la sort que vaig començar tard en el periodisme i vaig trigar a tenir un nom. I ja no estàs tan gilipolles com quan tens 20 anys.

Tard, però les teves columnes a El País i els teus reportatges han impactat en la societat. Això et generava un excés de responsabilitat?

Jo no pensava en això, però la persona que m’ho encarregava em deia a l’orella: “Piensa que nos leen un millón y medio”. La pressió te la posava el mitjà. El País era el gran mitjà del moment. Jo no era conscient d’aquesta responsabilitat, preferia no pensar-hi i escriure el que em sortia dels budells passant pel cap.

Doncs molts corríem a llegir-te. Has marcat generacions de periodistes, no t’ho sembla?

De vegades, quan algú em diu que s’ha fet periodista per mi, penso que hauria de demanar-li perdó. Perquè, com a lampista, li hauria anat millor. El periodisme d’ara està fotut.

Falten mans a les redaccions i guanya terreny el teletreball. Es pot fer bon periodisme des de casa?

Es pot ser bon “omplidor d’espais”. Pots arribar a ser un bon periodista si el que fas és parlar de casa teva, de la història de la teva família o que la teva mare és una assassina que viu a l’habitació del costat.

Ets autodidacta. Entens que s’hagi de demanar un títol universitari per exercir?

És que no em refio dels professors, els bons estan morts. La millor escola és que un bon periodista s’emporti un alumne perquè li faci d’ombra, i aprengui. I tota la resta és una manera de treure calés als nois i noies per veure si després tenen opció de tenir una feina fixa.

Et fan por les eines d’intel·ligència artificial, com el ChatGPT, que escriuen textos com si fossin persones?

A mi ja no em fa por res. Jo l’he provat, eh! Vaig preguntar-li quin autor anglès va ser el millor poeta del colonialisme. I em va dir que no ho sabia. Era Rudyard Kipling, era fàcil! És inevitable que aquestes eines penetrin. No hi ha res pitjor que la mandra.

Ets molt activa a Twitter, una xarxa poc procliu a la reflexió.

El faig servir perquè soc molt bona titulant (riu) i poca cosa més. Jo no faig cas dels que odien, ni els llegeixo. De tant en tant bloquejo algú perquè em surt dels nassos, per fatxa o per gilipolles.

Crec que has dit ja dos o tres cops gilipolles en aquesta entrevista…

És que em sembla una gran paraula.

Trobes a faltar escriure per als altres?

Escric amb el cap, prenc notes… Potser arribarà un dia que torni a publicar, perquè la vida és llarga i dona moltes voltes.

Que tens alguna proposta?

Dues mil! I totes sobre el mateix: la vellesa. És insuportable! M’agradaria escriure sobre altres coses, de llibres d’autoajuda per a vells no en penso fer. Tot bon llibre és d’ajuda, si li treus l’auto del davant.

Quan vas guanyar el Planeta l’any 2000, el teu amic Terenci Moix va escriure a El País que la teva és una literatura de “mala bava acumulada en la indignació davant l’estupidesa de la vida”. L’encertava?

El Terenci és que m’estimava… (fa una gran rialla). Però sí. Oh, i tant, que m’hi reconec! El Terenci era molt graciós perquè em deia: “Ai, nena, a aquests països on vas, aquestes coses que fas...”.

Retrat de Maruja Torres. ​© Javier Barbancho Retrat de Maruja Torres. ​© Javier Barbancho

Sovint dius que escrius com parles, que és un gran consell que et van donar. Creus que hi ha massa parafernàlia a la literatura?

Me’l va donar l’Elisenda Nadal. Jo, per literatura, entenc molt poques coses, ni a mi mateixa em considero literata. Quan em pregunten què poden llegir de la meva obra els dic que, si poden llegir Paul Auster, no em llegeixin a mi, que el temps és curt. Jo em considero una persona que sap narrar. Per a mi els llibres han estat una aventura, una més. Però el meu ofici, la meva professió, és el de reportera. Ni tan sols em considero columnista. Quan somio estic fent reportatges, però clar, el cos no m’acompanya.

S’ha de tenir un punt de temeritat per ser bona reportera?

Has de tenir la inconsciència de la joventut, però tota la maduresa del testimoni, has de ser molt responsable del que dius. Tens la infinita sort de contemplar el desenvolupament de la història amb els teus ulls. No pots posar-te a fer refregits ni a escriure sense sortir de l’hotel.

I quin paper hi té l’ego?

Hi ha excés d’individualisme i manca d’ànsia col·lectiva, de millorar la vida. Però penso que estem millor que als vuitanta, quan hi havia un masclisme resclosit.

Però encara n’hi ha, de masclisme.

No s’acabarà mai, nena! Et penses que els tíos es deixaran prendre el que tenen? Vas molt equivocada. Com a molt, el que faran serà reconèixer-ho.

Quan escrivies opinió, et feien de menys per ser dona?

No, però sempre m’havia de sentir la frase de “ja sabeu com és la Maruja”. És fruit de la condescendència. I a mi el que no m’ha agradat mai és que em “patrocinin”.

I quan cobries conflictes bèl·lics?

Les dones hem de ser astutes com serps i càndides com coloms. M’anava bé ser dona en els mons masclistes i fer-me la imbècil, funciona. Aconseguia històries perquè els homes feien veure que jo no hi era, i jo ho acceptava. Però després escrivia tot allò que havia vist i escoltat. Havia de demostrar que era valenta, i així se m’acceptava. També perquè no era guapa.

Com vius els canvis en el teu cos?

Des que soc gran, millor. Vaig formar part d’una primera generació que va viure l’auge de l’anorèxia. Les models pesaven 40 quilos i venien de Londres. Els homes van començar a pensar que tenien dret a dones de 50 quilos i no de 70. Jo era grassoneta perquè era de família pobra i menjàvem sobretot hidrats. Era l’època de l’Escola de Barcelona, era molt fort l’esclavatge de la imatge. Jo volia tenir nòvios i follar i, per fer-ho, havia d’estar prima. Ara estic més còmoda amb el meu cos que quan era jove.

Vas néixer durant la dictadura de Franco. T’hauries imaginat mai que l’extrema dreta pogués tenir 52 diputats al Congrés?

El problema d’ara és que hi ha un extremisme, però a escala mundial. És el que toca, la història és pendular. Finlàndia està fotuda, els països nòrdics en general. El trumpisme és la síntesi que concentra aquest odi. Són els maleducats del món units, són deseducats, irrespectuosos que creuen que s’ho mereixen tot i que no tenen cap obligació. S’estimen més la bronca que la conversa.

L’esquerra té part de culpa?

La democràcia en general. La socialdemocràcia s’ha tornat mediocre. No ha sabut llegir els senyals de l’illetrat indignat. I sé que no és fàcil… Però jo m’he fet gran i ja no vull fer la revolució, vull fer l’evolució. Que no em tallin l’evolució.

I mentrestant, la societat resisteix a una acumulació de problemes.

Soc tan antiga que em preocupa que no hi hagi reacció contra les injustícies i que, si n’hi ha, sigui desorganitzada i maldestra. Fa molt de temps que se’ns pixen a sobre. I em preocupa l’individualisme sense projecte social. Una cosa és la felicitat personal i una altra, la felicitat social, i el que falta és que la gent vulgui aconseguir la felicitat col·lectiva. Jo tinc la vida perfectament resolta. Amb una felicitat raonable, sense ofendre ningú. A mi el que m’agrada és la felicitat de pertànyer a un món que progressa perquè vol. Però confio poc en el gènere humà.

No tens fills. Et preocupa no tenir algú que et cuidi?

Vaig decidir no tenir-ne fa molts anys, quan era més difícil que no pas ara. Vaig pensar que no tenir ningú que em cuidés m’era igual. Perquè jo no volia una vida que no m’agradava. La meva mare va tenir un ictus als 72 anys i encara en va viure 15 més. Em vaig ocupar de tot, però vaig seguir amb la meva carrera. Després de l’ictus, un dia em va dir una cosa terrible: “Qué bien, hija, ahora por fin siempre juntas”. I em vaig dir a mi mateixa que era afortunada per no tenir fills, que jo mai seria així. Jo no tinc instint maternal, ni filial, d’aquella manera…

Tens unes analítiques per emmarcar. Via lliure per continuar gaudint de la vida?

Veurem com van les properes…, però espero que sí. I quan la cosa no vagi bé, doncs voldria tenir via lliure per acabar ràpidament. A mi, la vida que porto ara m’agrada, soc molt hedonista. Si haig de baixar un parell de graons, els baixo. Però el dia que no hi hagi replà brindaré per tot el que he tingut, que és molt. Estic a favor de l’eutanàsia i del suïcidi assistit. Si tingués una pastilla que no caduqués i fos efectiva, la tindria guardada al calaix per al moment que pensés: “Fins aquí hem arribat”.

Però, mentrestant, que no et treguin una bona cervesa negra o un glop de whisky…

A mi m’agrada gaudir de beure i de menjar, les dues coses juntes. Les dones de les pel·lícules americanes que arriben a casa i es posen una copa de vi a seques estan deprimides, tenen uns matrimonis de merda i feines estressants. Has de saber què beure i què menjar. Si em donen Peppermint, em converteixo en la persona més abstèmia del món.

Milites en l’optimisme?

Soc brutalment realista, és a dir, pessimista, però per això mateix val la pena intentar-ho i gaudir d’allò que va cap endavant. Tu llegeixes la història de la humanitat i, encara que sigui pels antibiòtics, ja val la pena viure! O per les pròtesis de genoll, això és el mambo.

Em fas enveja…

No en tinguis: aprèn! Cuida’t molt el físic, però gaudeix de la vida i fes-ho agraint el que tens. Ja n’hi ha prou, de penes! A mi no m’agrada queixar-me, prefereixo estar alegre.

Això allarga la vida!

És que ha d’allargar-la, si no, seria molt injust. Mira’m a mi, m’hauria hagut de morir als 70, o a les guerres, i ja vaig pels 80!

Publicaciones recomanades

  • Libro: Manuela Carmena en el diván de Maruja Torres. Planeta, 2015.Manuela Carmena en el diván de Maruja TorresPlaneta, 2015.
  • Libro: Diez veces siete. Planeta, 2014.Diez veces sietePlaneta, 2014
  • Libro: Sin entrañas. Planeta, 2012Sin entrañasPlaneta, 2012

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis