L'ombra generacional es fa present

Il·lustració © Joan Alturo

Quaranta anys després de la transició a la democràcia, la composició generacional de la nostra societat està mutant. Els fills d’aquell període són ja la meitat de la població i protagonitzen els canvis que vivim en l’actualitat. Són una generació definida per l’individualisme i la impaciència, però no són un grup antipolític ni de bon tros. Simplement tenen una manera de viure la política bastant diferent de la dels seus predecessors.

En els darrers mesos hem estat testimonis de revoltes arreu del món. Una de les que ha rebut més atenció ha estat la que ha tingut lloc a Xile, amb manifestacions massives liderades per la joventut als carrers de Santiago. No és casual. Els joves xilens són precisament els representants de la generació de la democràcia, aquells que han nascut i han crescut després del referèndum de 1988 que va fer fora del poder (polític, que no militar) el dictador Augusto Pinochet. Han passat exactament trenta anys d’aquell esdeveniment crucial en la història del país. Això vol dir que tots els xilens i xilenes de trenta anys o menys no han conegut la dictadura ni han viscut el període de transició que va permetre l’establiment d’un sistema democràtic.

És precisament aquest grup el que lidera un moviment que exigeix l’eliminació de les rèmores de la dictadura que encara perviuen al Xile actual, encarnades en la constitució pinochetista de 1980, que encara és vigent. Es manifesten no tant com a joves, sinó com a membres d’una generació; és a dir, com a ciutadans que han nascut i s’han format en un context històric determinat, diferent del dels seus pares i mares. Aquesta és la clau que explica el relleu generacional, un moviment continu de la societat, una cadència de naixements i defuncions que canvia de composició en funció del moment històric en què es produeix.

El temps imprimeix la seva petjada en les persones. Els individus som temps, som l’expressió del temps que ens ha tocat viure. I com a tals, actuem en funció d’aquest temps, la qual cosa ens fa diferents dels que ens han precedit i dels que ens succeiran. Aquestes diferències defineixen els grups generacionals i d’alguna manera fan evolucionar el conjunt de les societats. Si no existís el relleu generacional, no hi hauria canvis. Són les diferències en el context en què naixem i en què ens formem les que donen a les generacions el seu perfil particular.

La successió generacional

La cadència lenta del relleu generacional sovint el fa passar desapercebut en les anàlisis. El relleu generacional actua per acumulació, ja que els naixements i les defuncions són fenòmens constants, que es produeixen cada dia de forma natural. És el temps el que atorga a aquest moviment natural la condició específica de les generacions, de manera que la successió generacional es dona en intervals llargs de temps. Les generacions són l’expressió en els individus dels canvis profunds, de les mutacions històriques causades per fenòmens extraordinaris, com ara guerres, crisis o canvis socials.

L’interès pels efectes del relleu generacional respon a quelcom més prosaic: la necessitat de donar resposta als canvis profunds que ha patit la societat espanyola i catalana en l’última dècada. Són transformacions d’una intensitat no viscuda en les tres darreres dècades, que ens remeten a la idea d’un canvi de sistema, similar en intensitat al que visqué el país entre finals dels anys seixanta i mitjans dels setanta del segle passat.

Al fil d’aquesta idea de canvi profund, diríem històric, apareix de forma natural el relleu generacional com un dels elements a considerar. Té la seva lògica si considerem la societat espanyola i catalana d’aleshores i l’actual des del punt de vista estrictament generacional. Fa quaranta anys, quatre de cada deu catalans havien nascut abans de 1940, mentre que el 2017 gairebé cinc de cada deu havien nascut a partir de 1976.

Aquest canvi, produït de mica en mica, dia a dia, de manera quasi imperceptible, pren una dimensió enorme quan se’l considera en el lapse de quatre dècades: afecta més de cinc milions de persones, entre nascuts i difunts a Catalunya, gairebé una total transformació del contingent humà de la societat catalana. Aquestes quatre dècades han vist desaparèixer quasi dos milions de persones i afegir-se’n uns tres milions i mig.

El transcendent, des del punt de vista generacional, no són tant les xifres, ja de per si esglaiadores, sinó la naturalesa d’aquest canvi, de les desaparicions i les incorporacions. La gran majoria dels que han abandonat el padró eren nascuts abans de 1940, i els que han anat incorporant-s’hi han nascut a partir de 1976. Hi ha una diferència clara en els contextos en els quals han crescut ambdós grups. Els primers ho van fer en els primers anys del segle xx o finals del xix, els segons en el tombant del xx i els inicis del xxi. Podem trobar diferències entre ambdues èpoques en els àmbits econòmic, social i polític, diferències que han imprès en les persones que han nascut a cada època un segell especial, diferenciat, una empremta generacional.

El pes de cadascun d’aquests grups en el conjunt de la societat fa que aquesta empremta es mostri i actuï d’una manera determinada. No són els mateixos els valors i les idees que predominen en una societat on la majoria de components ha nascut als primers anys del segle xx que els d’una societat on la majoria ha nascut i ha crescut als inicis del xxi. Per força l’empremta generacional dominant ha de definir el conjunt de la societat.

D’aquesta manera, és possible entendre el nostre temps com un temps de canvi generacional, o millor com un temps de relleu de la generació dominant en la nostra societat. Quaranta anys després de la transició a la democràcia, la composició generacional de la nostra societat està mutant de forma evident i és aquesta mutació la que explicaria, en part, les transformacions a què estem assistint en els últims deu anys.

Il·lustració © Joan Alturo

El canvi cultural

La Catalunya i l’Espanya que coneixem són el fruit d’una generació, la nascuda després de la Guerra Civil, que va arribar a l’edat adulta a la dècada dels seixanta del segle passat, que va protagonitzar la lluita contra la dictadura i la construcció del sistema democràtic. Els membres més grans d’aquesta generació tenien trenta-cinc anys a la mort de Franco i els més joves al voltant de quinze. Aquesta és la generació que protagonitza el canvi cultural respecte dels seus pares, un canvi més evident en les dones, que s’incorporen massivament al mercat laboral i guanyen drets de ciutadania que els havien estat vedats.

Aquesta és també la generació que protagonitza l’èxode del camp a les ciutats i a les fàbriques. També és la generació de la protesta universitària, sindical i veïnal. La del sis-cents i el desarrollo, la que es podrà divorciar i la que conformarà l’elit política, cultural, social i econòmica de la nova democràcia.

Ara, els membres d’aquest grup tenen entre seixanta i vuitanta anys, mentre que els fills de la democràcia, els nascuts a partir de 1976, ja passen dels quaranta. Aquest és el grup que protagonitza el canvi dels últims anys. No només perquè ja tenen l’edat suficient per començar a ocupar llocs de domini en les esferes política, econòmica i social, sinó també perquè representen en el seu conjunt el grup generacional majoritari. Concretament, ja suposen la meitat de la societat catalana.

Més enllà del nombre de pesones que formen part d’aquest grup i del fet que la majoria ja ha arribat a l’edat de maduresa social, l’interessant des del punt de vista de l’anàlisi generacional són les diferències d’aquesta generació amb les precedents, l’empremta generacional d’aquests fills de la democràcia que estan prenent el relleu als fills de la postguerra i que estan cridats a liderar la nostra societat en les dècades que vindran.

El dibuix d’aquest grup és complex, fruit de dos elements vitals que els diferencien de les generacions que el precedeixen. D’una banda, aquesta és una generació nascuda en democràcia; de l’altra, és un grup que ha crescut en un context de disponibilitat gairebé infinita de béns materials.

Individus més lliures

Com influeix aquest context en el comportament dels fills de la democràcia? Són una generació que es percep a si mateixa com a més empoderada que les anteriors, en bona part perquè té un nivell acadèmic superior. Són fills d’un món on les jerarquies són més fluides i on l’autoritat ha perdut bona part del poder coercitiu que tenia anteriorment. Això és així en part perquè els individus ja no accepten, com ho feien els seus pares i avis, la lògica “natural” del poder vertical.

En aquest sentit parlem d’individus més lliures, més capaços d’actuar segons el seu criteri individual, menys proclius a acceptar els “deures” i més conscients dels seus “drets”. Tanmateix, això els fa més susceptibles a la persuasió publicitària, amb la qual han nascut i han crescut (són fills de la televisió i de les noves tecnologies).

Políticament, això comporta que actuïn més en funció d’impulsos immediats que d’elements de llarg termini, d’aquí que es pugui parlar d’una política regida per la volatilitat dels comportaments. Cada cop hi ha més electors que decideixen el seu vot en funció d’elements de conjuntura i en un lapse de temps més curt, la qual cosa provoca problemes en la predictibilitat. A les eleccions al Parlament de 2017, gairebé una tercera part dels fills de la democràcia van decidir el seu vot el dia abans o el mateix dia de l’elecció.

Aquesta volatilitat en la decisió electoral també els fa menys predictibles a l’hora de participar. No és que siguin més abstencionistes o més participatius que els seus pares i mares. Ho són depenent del context. Van a votar només si se senten cridats, és a dir, només si se’ls convenç que anar a votar és important i que el seu vot, el seu particular i individual, és imprescindible per decidir el resultat. Si no tenen aquest convenciment, és possible que no acudeixin al col·legi. I si ho fan, és probable que decideixin el vot allà mateix, davant la taula on estan desplegades les llistes de les diferents candidatures. La seva és una tria instantània, com són la majoria de les seves tries: ho vull, ho compro. El seu món és el de l’acceleració, com assenyala el filòsof alemany Hartmut Rosa.

 

Un vot d’opinió

No voten en funció d’una pertinença que els ha vingut imposada. En aquest sentit, no se senten part d’un grup per raó de naixement. La seva pertinença és volguda. Només formen part dels grups on han decidit formar part. Són la generació posterior a la crisi de les classes socials. Es poden considerar membres d’una classe social i actuar en conseqüència, però perquè ho han triat, no perquè els hagi vingut definit. Així doncs, no exerceixen un vot “de classe”, sinó d’opinió; no tenen un partit propi, sinó una posició pròpia que a cada elecció poden considerar que encarna (o serveix) una força política determinada. Entenen els partits com a eines al servei de les seves posicions polítiques (canviants) i no com a encarnacions de les seves idees. Per a ells, els partits són els seus servidors, i de la mateixa manera que els trien, els poden rebutjar si consideren que no han complert les expectatives que hi havien posat.

En general, la relació amb la política és utilitarista, com acostuma a ser la seva relació amb els productes i béns de consum. Si no els serveixen, els descarten. D’aquí la volatilitat. No vol dir, de tota manera, que no tinguin una posició política. La tenen, i sovint més dura que la dels seus pares i mares, però això no pressuposa ni que exerceixin el seu dret a vot (un dret, no un deure) ni que votin el mateix partit. Dependrà de la capacitat que tinguin les forces polítiques per convèncer-los del fet que és important fer l’esforç d’anar a votar. D’aquí que puguem registrar grans oscil·lacions en la participació en períodes de temps molt curts.

L’individualisme radical en què s’ha criat aquesta nova generació tampoc comporta la desaparició de les mobilitzacions socials. Al contrari. Precisament el seu individualisme els fa sentir una necessitat molt forta de pertànyer, de ser part de quelcom. Ara bé, amb dues premisses. Primera: hi pertanyen sempre des de la seva voluntat individual. I segona: sempre que entenguin que la seva participació serveix per a alguna cosa i que l’objectiu que es busca s’aconsegueixi en un termini de temps al més breu possible.

Aquesta és una generació definida per l’individualisme i la impaciència. Això no vol dir, com podria semblar, que és un grup antipolític. No ho és ni de bon tros. Simplement tenen una manera de viure la política significativament diferent de la dels seus pares i mares. Una política ràpida, volàtil, efímera. La mena de política adequada a la seva vida. La mena de política que dominarà la nostra societat en les properes dècades.

Publicacions recomanades

  • Llibre: Oriol Bartomeus. El terratrèmol silenciós. Relleu generacional i transformació del comportament electoral a Catalunya.El terratrèmol silenciós. Relleu generacional i transformació del comportament electoral a Catalunya.Oriol Bartomeus. Eumo editorial, 2018

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis