Redefinint la feina, la força laboral i l’espai de treball

Il·lustració © Maria Corte

“El vell món es mor. El nou triga a aparèixer. I en aquest clarobscur sorgeixen els monstres”. Són paraules del filòsof Antonio Gramsci quan es refereix als moments de canvi. Avui vivim un moment de canvi sobre els futurs dels treballs i és normal tenir por. Però cal tenir clar que el futur desitjable es construeix i que les nostres decisions, individuals i col·lectives, importen. Cal construir-lo.

Sempre que parlem de futur cal parlar de futurs en plural, de possibles futurs. Per analitzar, de manera àmplia, els possibles futurs del treball i els seus impactes, faré servir tres eixos o dimensions: la feina o les tasques, l’organització de la força laboral i l’espai de treball. En anglès es parla en termes de work, workforce i workplace[1]. Si teniu una bona intel·ligència espacial, ho podeu imaginar com un cub tridimensional o un diagrama d’eixos X, Y i Z. Per a cada una d’aquestes dimensions podem situar dos punts extrems: la visió clàssica i la visió més innovadora, rupturista o futurista.

La dimensió “feina”, és a dir, el conjunt de tasques a desenvolupar, ha tingut tradicionalment un fort component humà. Hem necessitat persones per fer la feina. Les persones aprenen i s’especialitzen, creant un avantatge competitiu respecte als altres en el moment de fer una determinada feina. A l’altre extrem d’aquesta dimensió hi situem l’automatització de la feina amb màquines o algoritmes. No hi ha intervenció humana i es pot generar desocupació tecnològica. Tenim exemples que van des de robots industrials dins les fàbriques dels nous models de cotxes elèctrics, robots que fan de repartidors i robots domèstics per parar taula i posar el rentaplats fins a algoritmes que escriuen articles per al diari The Guardian o fins i tot algoritmes creatius que dissenyen mobles inspirats en un alvocat. Recomano el minidocumental Mi empleo, mi futuro,[2] de la Fundación COTEC, per entendre les possibilitats i els límits de l’automatització.

Pel que fa a la dimensió “força laboral”, la manera tradicional de construir-la ha estat a partir d’empleats amb una relació laboral de llarga durada a partir de les habilitats que necessita l’empresa per crear els productes o serveis. La idea és tenir els empleats “en propietat”, no compartits amb altres empreses, de la mateixa manera que com a família ens comprem un vehicle. A l’extrem contrari, rupturista, hi trobem les plataformes digitals laborals (Glovo, Deliveroo, Rover, Voice123, Malt, Fiverr, Etsy, etc.), on la força laboral que entrega el producte o el servei és externa, en una relació de treball autònom. Aquest extrem és possible gràcies a les tecnologies digitals, que redueixen de manera dràstica els costos de coordinació i transacció. Puc aconseguir el talent que necessito, quan el necessito i allà on el necessito de manera ràpida i eficient. La naturalesa de l’empresa canvia[3].

En la dimensió de “l’espai de treball”, des de l’aparició de les fàbriques i les oficines, la idea d’anar a treballar ha implicat desplaçar-se fins a un centre de producció on compartim espai i temps de treball amb els companys i les companyes. Avui dia, i de manera accelerada pels efectes de la pandèmia de la covid-19, ens hem situat a l’altre extrem en treballar des de casa. Per a molta gent, en els últims mesos, anar a treballar ha volgut dir travessar el menjador o un passadís. Hi ha qui ha agafat el costum de fer un passeig fora de casa abans de tornar a entrar per començar la jornada laboral (el que s’anomena fake commute o fals desplaçament) i hi ha qui ni surt del dormitori i treballa des del llit, del Work from Home (WFH) al Work from Bed (WFB).

Explorem els híbrids, els punts intermedis

Un cop identificats i contraposats els extrems (A vs. B), cal incloure en l’anàlisi de futurs possibles els punts intermedis entre A i B. Com va escriure Vitalik Buterin en un tuit: “Un dels aspectes (i beneficis) més mal explicats de pensar com un economista és veure les coses no en termes de categories en blanc i negre, sinó en termes de quantitats, pendents i taxes de canvi. No compareu ‘tot A amb tot B’, sinó compareu ‘un 1 % més d’A amb un 1 % més de B’”. Aquests espais híbrids són fantàstics per fer volar la imaginació i fomentar la innovació.

Des d’aquesta perspectiva, en la dimensió “feina” el que trobem és la suma d’intel·ligències (humana + artificial) i de forces i habilitats (humana + mecànica). Els anomenats “centaures”[1] són persones treballadores que augmenten les seves capacitats de treball gràcies a sumar en comptes de competir. En termes de suma d’intel·ligències podem pensar en l’ús de Google Maps per part de conductors de taxi o en l’ús d’un algoritme d’inversions per part d’un operador de borsa. En termes de suma de forces podem pensar en exoesquelets o “cobots” com el YuMi de l’empresa ABB en una fàbrica industrial. Un efecte secundari d’aquesta hibridació és que el factor diferencial, l’avantatge competitiu de la persona, queda reduït. S’equalitzen les capacitats de totes les persones treballadores i es crea una bretxa per a aquelles que no saben o no poden jugar a sumar forces i intel·ligències.

En la dimensió “força laboral”, des de l’escola de negocis MIT Sloan ho tenen clar: “El futur del treball passa pels ecosistemes de la força de treball[1]. Aquests ecosistemes estan formats per una barreja[2] d’empleats propis, treballadors d’altres empreses que s’apunten a un projecte concret, subcontractes de serveis (per exemple, la neteja), freelancers que l’empresa fa servir de manera recurrent (per exemple, un/a dissenyador/a) i personal que es troba a través de plataformes digitals laborals. Aquí caldrà integrar també la força laboral no humana. L’empresa deixa de ser una suma d’empleats per ser una suma de talents i capacitats. De la mateixa manera que moltes famílies ja no es compren un cotxe i fan ús de solucions de Mobility as a Service (MaaS) agregant un ecosistema de serveis, en termes d’empreses i força laboral podem parlar del Talent as a Service (TaaS). Aquí el repte és que, d’una banda, les empreses, de tota mida, siguin capaces de desenvolupar una estratègia de talent per al segle xxi i, a la vegada, que no acabem tractant les persones com a recursos intercanviables que competeixen abaixant el preu del seu treball.

Solucions híbrides
Finalment, en la dimensió de “l’espai de treball” diversos estudis apunten a solucions híbrides[3] amb un treball a l’oficina uns quants dies al mes i en remot la resta de dies. Sembla que això agrada tant a empreses com a treballadors. A qui no agrada tant és als grans gestors d’espais d’oficina, que veuen reduïda la demanda de metres quadrats. Aquest treball en remot no cal que sigui a casa, on molts cops no hi ha espais adients i la conciliació amb altres usos de l’espai resulta complicada. En el contínuum d’aquest eix apareixen tercers espais que encaixen perfectament amb la narrativa de la ciutat dels 15 minuts: coworkings, hotels que acullen treballadors i reunions d’empresa, promocions immobiliàries que inclouen espai de treball compartit, etc. També hi ha destinacions com les illes Canàries o Madeira, que es posicionen de manera activa per atraure treballadors i treballadores en remot. Si només he d’anar a l’oficina de Londres cinc dies al mes, puc viure a les Canàries? Del Work from Home (WFH) al Work from Anywhere (WFA), amb solucions com ZityHub per fer-ho tot més fàcil. Si ens posem una mica futuristes afegim dues observacions addicionals. D’una banda, hi ha feines presencials que es podran fer mitjançant telepresència. De la mateixa manera que els cirurgians ja operen a distància amb el robot Da Vinci, un operari de supermercat podrà treballar controlant un robot a distància per posar productes a les lleixes. D’altra banda, el Metavers[4] serà també un espai laboral on per “anar a treballar” només ens haurem de calçar unes ulleres de realitat virtual o similar.

[1] “The Future of Work Is Through Workforce Ecosystems”.
[2]The Open Talent Economy”.
[3] “El futuro del trabajo: del modelo remoto a uno híbrido”.
[4] “El Metaverso, Fortnite, el 5G y la ‘realidad’ de Ready Player One: el camino hacia el nuevo Internet”.

Il·lustració © Maria Corte Il·lustració © Maria Corte

Un moment ideal per fer-nos preguntes sobre futurs desitjables

Encara pensem i debatem els futurs dels treballs de manera esbiaixada, sota un prisma molt tradicional. Per exemple, reduir el concepte de persones treballadores només a les assalariades agrupades en un centre de producció físic. Aquest és només un dels punts possibles al llarg dels tres eixos que hem repassat abans. Podem començar a fer combinacions entre els tres eixos: força laboral híbrida de persones i màquines, algunes en remot i d’altres a l’oficina, algunes assalariades i d’altres freelancers. Explorar el cub tridimensional obre un ventall quasi infinit de maneres de treballar i maneres de viure que tindrà múltiples i forts impactes sobre les ciutats, les metròpolis i el territori en general.

També caldrà posar al dia tot allò que envolta aquest cub: diàleg social, sistemes de protecció per a les persones treballadores, dret laboral, esquemes fiscals, sistema formatiu, definició de carrera laboral, etc. que han estat pensats i dissenyats des del punt de vista tradicional i que ja han demostrat mancances en d’altres escenaris. Tampoc ens podem oblidar de l’impacte de totes les noves tecnologies i els nostres drets digitals[1].

Ens trobem en un impàs, en una transició crítica. En paraules de l’emprenedora americana Lisa Gansky, “between the no more and the not yet[2], és a dir, entre allò que ja no serà i allò que encara no acaba de ser.

El filòsof italià Antonio Gramsci escriu sobre els moments de canvi: “El vell món es mor. El nou triga a aparèixer. I en aquest clarobscur sorgeixen els monstres”. És normal estar desorientats. És normal tenir dubtes, tenir por. En un moment de canvis tenim molt clar tot el que deixem enrere i no tenim ni claredat ni certesa sobre les possibles millores que ens pot oferir la nova destinació. Mantinguem la calma. Les maneres de treballar i de viure han evolucionat constantment al llarg de la història de la humanitat. Ara també.

Un moment de canvis és un moment ideal per fer-nos preguntes sobre els futurs dels treballs, per tal que siguin futurs desitjables. Hem de tenir clar que arribar a un futur desitjable no succeeix de manera automàtica. Els futurs es construeixen. Les nostres decisions, individuals i col·lectives, importen. Els futurs no existeixen, només les nostres decisions existeixen. Les decisions que, aquí i ara, prenem, i les que deixem de prendre. Els futurs o bé els dissenyes tu mateix o te’ls dissenyen per tu o, en el pitjor dels casos, en contra teva. T’hi apuntes?

Publicacions recomanades

  • canigueral libro 1El trabajo ya no es lo que eraConecta, 2020
  • canigueral libro 2Vie urbaine et proximité. À l’heure du covid-19? Carlos MorenoÉditions de l’Observatoire, 2020

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis