Un Hermitage a Barcelona?

Imatge virtual del projecte de Museu Hermitage per a Barcelona. © Museu Hermitage Barcelona.

En els darrers anys s’ha plantejat la possibilitat d’una franquícia del museu Hermitage en alguna ubicació del Port de Barcelona, per instal·lar-hi de manera permanent una part de la col·lecció russa. Tenint com a referència l’impacte econòmic i turístic del museu Guggenheim a la ciutat de Bilbao, és aconsellable plantejar una operació d’aquestes característiques a la Barcelona del 2020?

“El Guggenheim se ideó como un ornamento para estetizar una ciudad brusca, feísta y en crisis.”

Iñaki Esteban, El efecto Guggenheim

 

Des que la Fundació Guggenheim va aconseguir l’acord amb el govern basc per instal·lar una subseu a Bilbao, ara fa més de vint anys, les franquícies dels grans museus s’han multiplicat associades a grans noms de l’arquitectura internacional, i s’ha donat carta de naturalesa a una forma d’operar en el marc del patrimoni que ha aixecat molta polseguera entre experts, museòlegs, conservadors i en general professionals del món cultural. L’any 2007, un acord multimilionari entre França i els Emirats Àrabs creava el Louvre d’Abu Dhabi, pel qual aquest emirat va pagar 400 milions d’euros al país europeu només per la cessió del nom de la pinacoteca parisenca. Tot plegat va encendre una gran polèmica a França, un dels països amb una estructura i tradició museística més consolidada, en el qual amplis sectors intel·lectuals denunciaven l’ús del nom i les col·leccions dels grans museus francesos amb el crit: “Els museus no estan en venda”.

Al darrere d’un museu-franquícia sempre opera la mateixa lògica: un centre de referència, amb magatzems plens d’obres d’art, que busca un ingrés extraordinari cedint algunes peces de la seva col·lecció a una altra ciutat que estigui disposada, amb finançament públic o privat, a pagar un preu per exposar-les. Qui presta obté un finançament extraordinari, qui rep disposa d’una col·lecció i el prestigi d’una institució cultural de referència. Iñaki Esteban, en el ja clàssic El efecto Guggenheim, fa una dissecció dels objectius reals, i desenvolupa la idea d’ornament per explicar la funció veritable de l’edifici icònic de Gehry al mig de la ria de Bilbao. Així, el museu com a espai on es conserva un patrimoni vinculat al lloc, on s’investiga i es mostra per a la seva contemplació, queda substituït per un dispositiu que té com a funcions principals la regeneració urbana, la promoció del turisme i el benefici econòmic, i la creació d’una marca de modernitat que transforma l’imaginari de la ciutat. El Guggenheim ha esdevingut una icona de la capital de Biscaia, en bona mesura el catalitzador de la recuperació econòmica del Bilbao de la dècada dels noranta, però alhora és el símbol del model de política cultural de la darrera dècada del segle xx, en el qual el paper de la cultura perd el seu sentit intrínsec per convertir-se en mitjà per a la transformació econòmica i urbana de les velles ciutats industrials.

Un projecte amb molts dubtes

És aconsellable plantejar una operació d’aquestes característiques a la Barcelona del 2020? Ja fa alguns anys que sobrevola la possibilitat d’una franquícia del museu Hermitage en alguna ubicació del Port de Barcelona. Una empresa local ha arribat a un acord amb la gran pinacoteca russa i amb un fons d’inversió que facilitaria el finançament de l’operació per instal·lar de manera permanent una part de la col·lecció russa a la nostra ciutat. El projecte s’ubicaria molt a prop de l’hotel Vela amb la pretensió d’atraure públics de tota mena, però amb una atenció especial als milers de creueristes que desembarquen a la ciutat, molt a prop de la ubicació prevista. El projecte genera molts dubtes, que caldrà anar resolent ben aviat, atès que l’Ajuntament, malgrat que es tracta d’un terreny propietat del Port de Barcelona, es va reservar la darrera paraula en el planejament per aturar-lo o autoritzar-lo. Sigui com sigui, si hem de dedicar un solar públic al bell mig del centre del front litoral, potser caldria fer-se unes quantes preguntes.

Primera qüestió: es tracta d’un museu en el sentit clàssic del terme o és un “ornament” a la manera del Guggenheim? Segurament no és cap de les dues coses. Va semblar que podia agafar volada de museu quan Jorge Wagensberg encapçalava la direcció cultural del projecte i explicava, amb el seu entusiasme característic, les bases d’una proposta al voltant de l’art i la condició humana. Ara, en canvi, després de la mort prematura del museòleg, el projecte s’ha decantat per l’espectacularitat d’un edifici singular arran d’aigua i signat per l’arquitecte estel·lar Toyo Ito. Un ornament, una icona arquitectònica que busca la creació d’una imatge a afegir al skyline barceloní. Però hi ha una cosa que no acaba de funcionar: el projecte es vol desplegar en un territori plenament desenvolupat, el front litoral barceloní, i en una ciutat que ja gaudeix d’un enorme atractiu internacional.

I d’aquí a la segona qüestió: és el millor indret per a un projecte d’aquesta mena? Aquestes operacions poden tenir interès per generar noves centralitats en entorns en transformació. És el cas de la plaça de la Rosa dels Vents, a l’inici del moll de Llevant? A més, cal considerar els problemes de mobilitat que poden afectar la Barceloneta, un dels barris de Barcelona més saturats per l’activitat turística. Al litoral barceloní li convé més aviat equilibrar l’ús turístic intensiu amb altres activitats més ciutadanes. Precisament a l’àrea de la nova bocana està previst el desenvolupament d’un pol formatiu vinculat a la nàutica.

La tercera qüestió fa referència a un aspecte essencial, la seva viabilitat econòmica a mitjà i llarg termini, més enllà de la inversió inicial a càrrec d’un fons d’inversió. És imaginable que un museu es pugui sostenir sense suport públic ni beneficis fiscals per a les inversions privades, com passa al món anglosaxó? Seria més aviat una novetat ja que no hi ha casos similars al nostre entorn. Tots els museus privats tenen alguna fundació bancària o alguna mena de suport públic que els permet disposar de recursos, més enllà dels propis que genera el museu. Malgrat avui les institucions obtenen recursos de les entrades, del lloguer dels seus espais o dels serveis complementaris —com la cafeteria o el restaurant—, no tenim precedents que garanteixin la sostenibilitat econòmica i l’amortització d’una inversió com aquesta sense alguna gran empresa o institució pública que comprometi el seu sosteniment.

I, finalment, l’aterratge d’una nova institució cultural en un ecosistema urbà ha de preveure les relacions i les complementarietats amb la resta d’institucions similars. Quin ha de ser el rol d’un Hermitage a Barcelona? Quines relacions ha d’establir amb la resta de museus de la ciutat i amb la vida artística barcelonina? 

Cultura per transformar

A la nostra ciutat, els grans canvis generats pels Jocs Olímpics del 92, amb una xarxa de grans equipaments, també tenien objectius de regeneració urbana —el projecte del Liceu al Seminari per transformar el Raval n’és un clar exemple—, i van contribuir a la transformació econòmica de la vella ciutat industrial en una urbs orientada a nous serveis i al turisme. La reconstrucció del Liceu o el MNAC, la ciutat del teatre amb el Lliure de Montjuïc, el Mercat de les Flors i l’Institut del Teatre, la creació del MACBA i el CCCB, o el pol de Glòries amb l’Auditori, el TNC i més endavant el Museu del Disseny, van respondre també a objectius que van més enllà de les estrictes necessitats culturals de cadascun dels sectors. El declivi de la indústria exigia noves maneres de generar riquesa, i van buscar noves maneres de projectar-se al món. Les diferències, però, amb l’operació Guggenheim de Bilbao, són notòries. Més enllà que es busquessin objectius extraculturals a les diverses inversions, totes elles provenien d’una relació estreta amb el context local. Es pot discutir amb raó l’obsessió per la pedra, la manca de finançament a la formació, la producció cultural o la desatenció al riquíssim ecosistema d’iniciatives artístiques i culturals del país, però en general les grans infraestructures van resoldre dèficits històrics de sectors artístics barcelonins com el teatre, el patrimoni, la música…

Avui Barcelona està en un moment ben diferent. La ciutat compta amb un ecosistema cultural amb institucions, equipaments i projectes d’escales molt diferents. Museus, auditoris, teatres, fàbriques de creació, centres culturals de barri, biblioteques, conviuen amb productores, editorials, companyies, festivals d’una enorme diversitat. L’assignatura de la pedra està bastant resolta en el terme municipal, en tot cas és prioritari imaginar noves polaritats a escala metropolitana. Les assignatures culturals pendents tenen més a veure amb la formació i la promoció de les pràctiques artístiques, vinculades a noves trajectòries educatives, i el suport a la creació, en qualsevol disciplina. Del temps de la pedra, a l’època dels continguts. Del mercat cultural, a les pràctiques ciutadanes. De la cultura com a pretext, als drets culturals. D’una centralitat de sempre a una mirada cada cop més metropolitana. En lloc d’una ciutat museu, una Barcelona laboratori. Aquestes són algunes de les preguntes que planteja aquesta nova iniciativa.

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis