Un nou impuls per a l’art contemporani

Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona © Eva Parey

El circuit de centres públics dedicats a promoure les arts visuals a Barcelona s’ha ampliat i renovat amb relleus generacionals a les seves direccions. Santa Mònica, Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona, La Virreina Centre de la Imatge i La Capella comparteixen una idea de l’art com a espai per al debat crític de la realitat. Els seus responsables ens ho expliquen.

La Virreina Centre de la Imatge © Vicente Zambrano González La Virreina Centre de la Imatge © Vicente Zambrano González

L’efervescent panorama artístic de Barcelona viu un moment de noves oportunitats. El circuit de centres públics dedicats a promoure’l s’ha ampliat i s’ha renovat amb relleus generacionals a les direccions. El Santa Mònica, que depèn del Departament de Cultura de la Generalitat, i la Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona, La Virreina i La Capella, totes tres municipals, comparteixen moltes coses: una idea de l’art com a espai per al debat crític de la realitat i com a eina de transformació social, i unes maneres de treballar una escena plural i complexa que ha estat desatesa durant molts anys.

Ha costat arribar fins aquí. El desmantellament del Santa Mònica el 2007, a les portes de l’hecatombe econòmica mundial, va deixar l’ecosistema de les arts visuals de tot el país en una situació molt crítica. Els artistes de mitjana carrera van ser les víctimes principals d’aquella dràstica decisió política: es van quedar tot d’una a la intempèrie i per a molts l’única opció va ser marxar a fora. Les protestes del sector no van impedir que el buit del centre d’art es perllongués durant més d’una dècada, un cas inaudit en les grans i no tan grans ciutats del món, i tota la pressió va caure en els espais més petits dedicats a l’art emergent. “El sistema es va sostenir sobre aquesta base precaritzada, que va viure dins d’un bucle sense sortida durant massa temps”, explica Joana Hurtado (Barcelona, 1979), que va estar al capdavant d’un d’aquests espais, Can Felipa, fins que el 2019 va guanyar el concurs públic per dirigir el Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.

La Capella © Arxiu La Capella / Pep La Capella © Arxiu La Capella / Pep

L’obertura de la kunsthalle de Barcelona a l’antic recinte fabril de Sant Andreu va rehabilitar la funció que havia complert el Santa Mònica des dels anys vuitanta. I en un marc nou: s’entrelliga amb les entitats socials, educatives, culturals i la fàbrica de creació que també s’allotgen en aquest complex patrimonial que aviat entomarà les darreres fases de la seva transformació. Més que de generacions o d’edats, Hurtado prefereix parlar de trajectòries i visibilitat. “Tenim la responsabilitat d’explicar qui són aquests noms que ja tenen una trajectòria i que encara no han rebut un reconeixement públic, ja siguin artistes o comissaris, de mitjana carrera o no”, apunta.

El sector mai s’ha cansat de reivindicar la restitució del Santa Mònica, que els darrers anys ha estat un confús calaix de sastre de propostes culturals sense cap directriu. Finalment, a principis del 2021 es va nomenar, també a través d’un concurs, Enric Puig Punyet (Mataró, 1980) per comandar la nova etapa del centre d’art. Puig Punyet, que prové de la fàbrica de creació La Escocesa, està assajant un model d’institució innovadora i experimental, sense pràcticament equivalents enlloc, cosa que fa més difícil definir-la. El Santa Mònica, que es va inaugurar per la Mercè, aspira a ser una plataforma d’impuls dels artistes de mitjana carrera amb una metodologia que posa el focus en processos de creació oberts i impredictibles. “La nostra aposta és pel treball comunitari i l’aprenentatge mutu, connectant disciplines, sectors, no només artístics, territoris i generacions diferents. Als artistes no els ha d’aportar només una exposició més al seu currículum sinó canals posteriors per desenvolupar-se professionalment”, raona Puig Punyet, que treballa amb un concepte de programació flexible. “Hem de mirar a fora i també deixar-nos mirar, per poder tenir capacitat de reacció a la realitat.”

Centre d’Art Santa Mònica © Vicente Zambrano González Centre d’Art Santa Mònica © Vicente Zambrano González

L’escena local, al centre

La rica comunitat d’artistes barcelonins i catalans és el gran capital d’aquests espais, que han estripat velles etiquetes de prejudicis cap a allò local. “L’escolta i el diàleg amb el nostre entorn són elementals per afrontar les urgències que arrosseguem, ara agreujades per la pandèmia. No estic d’acord que treballar amb una programació local sigui provincianisme. El Santa Mònica posarà l’accent aquí, i això en absolut voldrà dir tancar-se”, considera Enric Puig Punyet.

A La Capella, el dilema tampoc existeix. La seva raó de ser és assistir el teixit artístic propi, específicament l’emergent. David Armengol (Barcelona, 1974) ha pres recentment el relleu a Oriol Gual amb fidelitat al programa que vertebra tots els continguts: la convocatòria pública Barcelona Producció, que, des que va ser creada el 2006, ha anat mutant per adaptar-se a les necessitats i als desitjos dels artistes i la resta d’agents de l’art. Una de les seves identitats fortes és l’acompanyament que tenen els creadors en el moment inicial de les seves carreres abans, durant i després de la inauguració dels seus treballs, seleccionats per un jurat que els tutoritza. “Posem les cures al centre de tot. El repte ara és amplificar el projecte”, assenyala Armengol, que al concurs de direcció va presentar un pla per dotar La Capella del rang de centre d’art de ple dret, amb tot de nous programes paral·lels que s’aniran engendrant i creixent “de manera orgànica”.

Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona busca l’equilibri, i per això reparteix algunes cartes del joc a propostes internacionals. “És important aquesta doble mirada perquè es retroalimenta”, subratlla Joana Hurtado. I La Virreina Centre de la Imatge, capitanejada per Valentín Roma (Ripollet, 1970), també ha trobat un encaix coherent amb la ciutat que el converteix en un dels equipaments artístics de referència de Barcelona. L’edifici colonial de la Rambla va celebrar el 2020 els 40 anys de compromís amb la difusió de l’art. És la institució pública degana. A finals de la primera dècada del nou mil·lenni, va adoptar el nom de Centre de la Imatge. Roma hi va aterrar fa quatre anys amb el seu projecte, escollit per concurs, i el 2021 enceta un segon mandat, després de guanyar en un altre concurs. La investigació travessa el cor de la programació, que aborda la imatge en una dimensió expandida. La fotogràfica hi té un pes consistent, però s’imbrica amb molts altres mitjans. Pel que fa als autors, hi conviuen des de figures o moviments històrics sense relat museogràfic o relació amb l’actualitat fins a artistes actuals que sovint també són descobriments. En aquesta segona etapa, vol interactuar més amb el context local i alhora fer un salt de nivell de les exposicions internacionals. “No són gestos oposats.”

Interconnectar-se

El pas següent és una major coordinació entre els centres a diferents escales, local i nacional. “Hem de passar d’un model més individual a una xarxa que posi de manifest que som una suma de veus interdependents”, entén David Armengol. “Les converses han de ser constants sobre el paper de cada institució en relació amb les altres”, indica Puig Punyet. Hurtado ho defensa així: “Hem de poder assegurar l’estabilitat i la projecció pròpies d’una institució sòlida, allunyada dels embats polítics, sense deixar de ser porosos; és a dir, d’una banda, interlocutors, en el sentit d’obrir canals de diàleg, i, de l’altra, articuladors, integrats en una xarxa que facilita ponts entre l’emergència i la consolidació.”

Roma també veu clar un horitzó de cooperació. “Òbviament tots tenim les nostres particularitats, però és més el que ens uneix. Ens equivocarem si ens veiem com a parts d’un pastís, perquè no existeix. Barcelona és una ciutat petita i les audiències i els territoris de l’art són concomitants.” Per al director de La Virreina, ha quedat desfasada la visió del panorama artístic dels anys noranta marcada per unes jerarquies entre els equipaments, classificats per grandària i per temàtiques. “És el moment dels llocs petits i mitjans. No ens regim per les etiquetes, el que ens mou és fer projectes ben fets.”

Retrat de David Armengol, director de La Capella. © Pep Herrero David Armengol, director de La Capella. © Pep Herrero

La internacionalització: un desig costós

L’ambició per fer volar lluny els continguts dels centres d’art barcelonins hi és, però tothom coincideix a dir que les dificultats són grans, sobretot a l’arrencada. “Per un sentit de visibilitat, però també de sostenibilitat, hauríem de coproduir almenys la meitat de les exposicions que fem. Però les traves administratives i legals són un fre, i els nostres recursos humans i econòmics, molt limitats. Amb els processos de mediació comencem a entendre que una exposició no acaba quan comença (amb la inauguració), sinó que es pot activar i desactivar mentre dura; ara falta que entenguem que tampoc acaba quan es tanca, que hi ha vida, món i públics més enllà del made in Barcelona. La porositat és això: anar junts de bon principi”, remarca Joana Hurtado.

“La prioritat ara és forjar un model sòlid aquí. Necessitem temps perquè també sigui interessant a fora”, precisa Puig Punyet. A La Capella volen començar amb petits gestos: “Moure persones és més fàcil que moure exposicions, tot i que no hi renunciem. Posar en contacte artistes de la nostra escena amb centres de l’estranger afins pot generar experiències d’intercanvi estimulants.” La Virreina ha aconseguit entrar en aquest circuit, tractant-se de tu a tu amb museus de renom: les últimes temporades ha fet circular a Espanya i més enllà de la Península dues o tres de la dotzena d’exposicions que programa.

Retrat d’Enric Puig Punyet, director del centre d’art Santa Mònica. © Jaume Sánchez Enric Puig Punyet, director del centre d’art Santa Mònica. © Jaume Sánchez

Missatges i públics

L’art combatiu i subversiu ocupa un lloc preeminent en les programacions de les institucions, que al seu torn lluiten perquè els seus espais no en desactivin els missatges en un simple aparador per a espectadors acrítics. “Les exposicions mai són neutres. Algunes momifiquen i d’altres vivifiquen”, sosté Valentín Roma, convençut del paper que han de tenir com a “espais de dissensions”. Alhora, defuig el mantra de l’art contemporani com a llenguatge inaccessible. “No hauríem de desestimar tan a la lleugera la intel·ligència de les audiències. Les anàlisis dels estudis dels públics donen moltes sorpreses.” Ni, afegeix, s’ha de caure en el tòpic que els joves tenen altres preferències culturals. “Aquest absentisme és un fals mite. No és veritat que els joves només van als blockbusters. La franja d’edat majoritària a La Virreina és entre els 18 i els 24 anys. Molt formats, cultes i sofisticats.”

“La Capella ha fidelitzat el públic de l’art, i ara hem de fer accions específiques per atreure altres públics. No es tracta de posar fàcil l’art contemporani, sinó d’interpel·lar els ciutadans amb estratègies de mediació, cosa que nosaltres no havíem fet fins ara i tot just hem començat a fer”, declara Armengol.

Retrat de Joana Hurtado, directora de Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona. © Àlex Losada Joana Hurtado, directora de Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona. © Àlex Losada

Joana Hurtado té clar que vol canviar i obrir la relació entre artistes i públic. “Les exposicions han de ser eines de coneixement compartit. Les hem de flexibilitzar, treure-les de la rigidesa. Hem d’advocar per mecanismes més contaminants, per tal que els ciutadans se sentin més interpel·lats i hi puguin intervenir, o que l’artista pugui desaparèixer i sigui també públic. Aquest nivell d’experimentació és un risc i alhora un compromís que la institució ha de prendre per desfer el camí de tants anys dient-nos que l’artista és un geni i que a la sala hem d’estar en silenci sense tocar res”, argumenta la directora de Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona.

Per a Enric Puig Punyet, les institucions són molt culpables dels recels que un gruix de la societat sent per l’art contemporani. L’abús dels discursos l’han allunyat del seu sentit més vital. “Hi ha diverses vies d’entrada a l’art contemporani, i no totes passen per la racionalització. És urgent tornar-lo a convertir en una experiència. Hem de fer perdre al públic la sensació que no l’entendrà o que no està prou preparat”, afegeix el director del Santa Mònica, que ha donat noves instruccions al personal de sala: “No han de vigilar res. La seva funció és donar aquest missatge als visitants: deixa’t seduir, explora els racons de l’espai, sent-lo com casa teva.”

Retrat de Valentín Roma, director de La Virreina Centre de la Imatge. © Pep Herrero Valentín Roma, director de La Virreina Centre de la Imatge. © Pep Herrero

Molt per fer

S’ha obert un nou escenari, sí, però només s’ha obert. David Armengol expressa un sentiment compartit: “El moment és il·lusionant i excitant, i l’hem d’aprofitar. Necessitem estabilitat i continuïtat”.  “Estem construint teixit i els resultats no es veuran immediatament. Ens han de deixar treballar. Les institucions no són només unes exposicions; és molta gent diversa fent-les servir. Aquesta és la imatge més bonica que hem de retenir”, rebla Valentín Roma. Per a Enric Puig Punyet és fonamental no tornar a caure en el parany de la quantificació dels públics que va imperar durant tant de temps i que va dur l’històric projecte del Santa Mònica (entre d’altres) a la liquidació. “Actualment hi ha una percepció molt diferent, i això és bo.” “L’art es veu com a fi i no com a mitjà. Un llibre, en canvi, no. El sistema de biblioteques ha rebut un suport públic que ha estat decisiu per al seu èxit. Necessitem polítiques culturals que creguin en l’art contemporani i no caiguin en la idea elitista de l’art, perquè no ho és”, conclou Joana Hurtado.

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis