Dreceres de barcelona.cat

  • ajuntament.barcelona.cat
  • meet.barcelona
  • Info Barcelona
  • Guia BCN
  • Tràmits
  • Plànol BCN
  • Canals de comunicació
  • Com s'hi va

Català (Canviar idioma)

  • Català
  • Castellano
  • English
  • www.barcelona.cat
  • Català
  • Logo Ajuntament de Barcelona
  • www.barcelona.cat
  • Ajuntament de Barcelona

Dreceres de barcelona.cat

  • ajuntament.barcelona.cat
  • meet.barcelona
  • Info Barcelona
  • Guia BCN
  • Tràmits
  • Plànol BCN
  • Canals de comunicació
  • Com s'hi va

Català (Canviar idioma)

  • Català
  • Castellano
  • English
Vés al contingut
  • Buscador
  • Calendari
  • Escoltar
  • Seleccionar idioma
Menú principal Inici
Menu navigation instructions

Instructions for screen readers and keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the horizontal arrow keys on the first level of the menu.
  • Display and browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Rebre informació
  • Agenda
  • El MUSEU
    El MUSEU
    • Notícies
    • Qui som?
    • El Museu en xarxa
    • Llibreria del museu
    • Breu història del Museu d’Història de Barcelona
    • Memòries i documents estratègics
    • Els Amics del Museu
    • El Cercle del Museu
    • Premsa
Menu navigation instructions

Instructions for keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the vertical arrow keys on the first level of the menu.
  • Use the right arrow key to display the second level.
  • Browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Rebre informació
  • Agenda
  • El MUSEU
    El MUSEU
    • Notícies
    • Qui som?
    • El Museu en xarxa
    • Llibreria del museu
    • Breu història del Museu d’Història de Barcelona
    • Memòries i documents estratègics
    • Els Amics del Museu
    • El Cercle del Museu
    • Premsa
  • Visita
    Visita
    • Els espais
    • Adreces i horaris
    • Reserves d'entrades als espais
    • Reserves d'activitats
    • Informació pràctica per a la visita
    • Accessibilitat
    • Rebre informació
  • Activitats
    Activitats
    • Programa actual d'activitats
    • Exposicions
    • Conferències, congressos i seminaris
    • Cursos
    • Diàlegs d'Història Urbana i Patrimoni
    • Visites comentades
    • Visites escolars
    • Visites familiars
    • Itineraris
    • Concerts i recitals
    • Altres
    • Programes anteriors d'activitats
    • Tallers
    • Notícies
    • Visites escolars
  • Museu escola
    Museu escola
    • Programa escolar 2024-2025
    • Patrimonia'm
    • Visites, itineraris i tallers
    • Escoles residents
    • Ciceró BCN
    • Viatge per Barcelona
    • Casals
    • Cursos per a docents
    • Programes escolars anteriors
  • Patrimonis
    Patrimonis
    • Els espais del museu
    • Visites virtuals
    • Col·leccions, fons i arxiu
    • Lectures del patrimoni urbà
    • Patrimoni gastronòmic
    • Conservació i restauració
  • Publicacions
    Publicacions
    • Activitats públiques 2008-2024
    • Publicacions
    • Materials audiovisuals
    • Exposicions temporals
  • Recerca i formació
    Recerca i formació
    • Programa actual del CRED
    • Línies de recerca del museu
    • Formació i cursos
    • Biblioteca
    • Centres de recerca local
    • Història del CRED
    • Programació anterior del CRED
    • Arxiu general del museu
  • Les edats de Barcelona
    Les edats de Barcelona
    • Abans de la fundació de la ciutat
    • Barcino-Barcinona. Colònia romana i ciutat episcopal (10 a.C.-800)
    • Barchinona. Frontera carolíngia i ciutat comtal (801-1248)
    • Barchelona-Barcelona. Empori marítim i municipi autònom (1249-1714)
    • Barcelona. Metròpoli industrial (1714-1976)
    • BCN. Municipi democràtic i capital global (1977-)
  • Els sabers del museu
    Els sabers del museu
    • Publicacions
    • Materials audiovisuals
    • Exposicions temporals
    • Activitats públiques 2008-2024
  • Cartografies
    Cartografies
    • Carta històrica de Barcelona
    • Mapa literari català
    • Itineraris autoguiats

Les set portes del MUHBA

  • Visita
    • Els espais
    • Adreces i horaris
    • Informació pràctica per a la visita
    • Accessibilitat
    • Rebre informació
  • Activitats
    • Programa actual d'activitats
    • Exposicions
    • Conferències, congressos i seminaris
    • Cursos
    • Diàlegs d'Història Urbana i Patrimoni
    • Visites comentades
    • Visites escolars
    • Visites familiars
    • Itineraris
    • Concerts i recitals
    • Altres
    • Programes anteriors d'activitats
    • Tallers
  • Museu escola
    • Programa escolar 2024-2025
    • Patrimonia'm
    • Visites, itineraris i tallers
    • Escoles residents
    • Ciceró BCN
    • Viatge per Barcelona
    • Casals
    • Cursos per a docents
    • Programes escolars anteriors
  • Patrimonis
    • Els espais del museu
    • Visites virtuals
    • Col·leccions, fons i arxiu
    • Lectures del patrimoni urbà
    • Patrimoni gastronòmic
    • Conservació i restauració
  • Publicacions
    • Activitats públiques 2008-2024
    • Publicacions
    • Materials audiovisuals
    • Exposicions temporals
  • Recerca i formació
    • Programa actual del CRED
    • Línies de recerca del museu
    • Formació i cursos
    • Biblioteca
    • Centres de recerca local
    • Història del CRED
    • Programació anterior del CRED
    • Arxiu general del museu
  • Cartografies
    • Carta històrica de Barcelona
    • Mapa literari català
    • Itineraris autoguiats
  1. Inici
  2. / Publicacions
  3. / MUHBA Butlletí
  4. / MUHBA Butlletí 14
  5. / Un passeig de percepcions pel museu Monestir de Pedralbes

Un passeig de percepcions pel museu Monestir de Pedralbes

Imatge
WhatsApp Copiar enllaç Correu Facebook Telegram

Un passeig de percepcions és una activitat de l’MHCB al Museu-Monestir de Pedralbes que pretén treballar en col·laboració amb les escoles i facilitar l’accés de nous públics al museu. Es tracta, en aquest cas, d’un projecte de proximitat per a les escoles dels districtes de Les Corts i Sarrià-Sant Gervasi que va ser concebut inicialment per als nens i nenes de segon cicle d’educació infantil (de 4 i 5 anys). L’any passat s’engegà l’activitat mitjançant una prova pilot amb quatre centres del Districte de les Corts. La valoració positiva i el grau de satisfacció mostrat per les escoles participants han portat el museu a ampliar el projecte amb dos centres més del Districte de les Corts i set centres del de Sarrià-Sant Gervasi. Enguany participaran en l’activitat 370 alumnes, que visitaran el museu durant els mesos d’abril i maig.

A banda de l’augment considerable dels alumnes participants en aquesta activitat, el més significatiu d’enguany és la inclusió en el projecte d’algunes escoles que acullen a les seves aules nens i nenes amb discapacitats intel·lectuals i físiques. Les característiques del lloc –proper a les escoles dels dos districtes i alhora aïllat del trànsit de la ciutat– i, fonamentalment, la idoneïtat de l’activitat per a aquest tipus d’alumnes expliquen l’interès mostrat. La participació d’aquests nens no ha suposat cap alteració substancial del projecte inicial, si bé s’han adaptat algunes de les activitats i fet accessibles alguns espais per tal que tots hi puguin participar.

L’objectiu d’Un passeig de percepcions és donar a conèixer als nens i les nenes el Monestir de Pedralbes, un espai característic del seu entorn, a través d’un passeig multisensorial en què la música és la protagonista, si bé no única. En el recorregut també es treballa l’educació estètica a través de la percepció amb els sentits de la vista, el tacte i l’olfacte, i l’apreciació del silenci i la calma, per tal de despertar la sensibilitat i l’emoció en la percepció de l’entorn.

El desenvolupament d’aquesta activitat implica una formació prèvia del professorat, que es duu a terme en dues sessions. L’objectiu d’aquesta formació és proporcionar als mestres una sèrie de recursos i de propostes per tal de poder fer un treball a l’aula previ a la visita al Monestir.

En aquesta proposta per a l’escola bàsicament es treballa un repertori de cançons i músiques de sac de gemecs, flauta o percussió relacionades amb les que sentiran durant la visita-concert-espectacle al Monestir. Altrament, també es proposa un seguit d’activitats que permeten treballar transversalment l’expressió plàstica, el medi natural, la descoberta d’un mateix, el llenguatge i l’expressió corporal. A l’escola es fan treballs de formes i volums; es donen a conèixer les plantes, els arbres i les flors del claustre del Monestir; es treballa el silenci, l’escolta, els valors i el respecte; amb les cançons, els rodolins i la poesia es treballa el llenguatge i l’expressió corporal a través del moviment i la dansa. Cada escola adapta el projecte en funció d’allò que li interessa treballar i de les necessitats dels seus alumnes.

Aquest treball previ permet que, quan els infants participen de la visita-concert-espectacle al Monestir, reconeguin els espais, les músiques i els elements característics dels diferents espais del monestir. L’església es percep com un espai especial per viure el silenci i escoltar l’orgue i la veu, observar les llums de colors que es filtren a través dels vitralls i sentir l’olor de la cera. Al claustre reconeixen formes i textures que s’han treballat a l’aula: la quadratura del claustre i els arcs apuntats, la pedra freda a l’ombra o calenta al sol, la gespa suau i humida, la fusta rugosa dels troncs dels arbres, l’olor i el color dels rosers i tarongers florits i de les plantes aromàtiques del jardí medicinal… En aquest espai de calma i tranquil·litat els acompanya la remor de l’aigua de la font de l’Àngel i el ressò de les seves veus dins del pou. Escolten i canten al ritme dels sons dels pots de la cuina i imaginen que mengen en silenci mentre escolten una poesia. Per acabar, s’uneixen al ritme d’una música com la que es podia sentir a la cort de la reina Elisenda, la que fou fundadora del Monestir de Pedralbes.

Amb aquest projecte el Museu enceta un nou tipus de visites que s’aniran adaptant a col·lectius diversos amb l’objectiu d’oferir una visita al Monestir a través d’una lectura sensorial d’un espai inigualable com és el de Santa Maria de Pedralbes, un veritable «passeig de percepcions».

Gemma Bonet i Anna Castellano

  • Visita
    • Els espais
    • Adreces i horaris
    • Reserves d'entrades als espais
    • Reserves d'activitats
    • Informació pràctica per a la visita
    • Accessibilitat
    • Rebre informació
  • Patrimonis
    • Els espais i les sales del museu
    • Visites virtuals
    • Col·leccions, fons i arxiu
    • Lectures del patrimoni urbà
    • Patrimoni gastronòmic
    • Conservació i restauració
  • Activitats
    • Programa d'activitats actual
    • Exposicions temporals
    • Conferències, Congressos i Seminaris
    • Cursos
    • Diàlegs d'Història Urbana i Patrimoni
    • Visites comentades
    • Visites escolars
    • Itineraris
    • Concerts i recitals
    • Altres
    • Programes d'activitats anteriors
    • Tallers
  • Museu escola
    • Programa escolar actual
    • Patrimonia'm
    • Brúixola Barcelona. Visites, itineraris i tallers
    • Escoles residents
    • Ciceró BCN
    • Viatge per Barcelona
    • Casals
    • Cursos per a docents
    • Programes escolars anteriors
  • Publicacions
    • Activitats públiques 2008-2023
    • Publicacions
    • Materials audiovisuals
    • Exposicions temporals
  • Recerca i Formació
    • Programació actual del CRED
    • Formacions i cursos
    • Biblioteca
    • Centres de recerca local
    • Història del CRED
    • Programació anterior del CRED
  • Cartografies
    • Carta històrica de Barcelona
    • Mapa literari català
    • Itineraris autoguiats
  • El Museu
    • Notícies
    • Qui som?
    • El Museu en xarxa
    • Breu història del Museu d’Història de Barcelona
    • Memòries i documents estratègics
    • El Cercle del Museu
    • Els Amics del Museu
    • Premsa
Logo de l'Ajuntament de Barcelona
  • Accessibilitat
  • Avís legal