Logo Ajuntament de Barcelona

Selecciona idioma

  • Català
  • Castellano
  • English

Altres webs de l'Ajuntament de Barcelona

L'Ajuntament
Contacte
Tràmits
Treballa a l'Ajuntament
Noticies
Agenda
Mapa
Com s'hi va
Vés al contingut
  • Buscador
  • Calendari
  • Escoltar
  • Seleccionar idioma
Menú principal Inici
Menu navigation instructions

Instructions for screen readers and keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the horizontal arrow keys on the first level of the menu.
  • Display and browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Rebre informació
  • Agenda
  • El MUSEU
    El MUSEU
    • Notícies
    • Qui som?
    • El Museu en xarxa
    • Llibreria del museu
    • Breu història del Museu d’Història de Barcelona
    • Memòries i documents estratègics
    • Els Amics del Museu
    • El Cercle del Museu
    • Premsa
    • Activitats públiques 2008-2024
    • Centres de recerca local
Menu navigation instructions

Instructions for keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the vertical arrow keys on the first level of the menu.
  • Use the right arrow key to display the second level.
  • Browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Rebre informació
  • Agenda
  • El MUSEU
    El MUSEU
    • Notícies
    • Qui som?
    • El Museu en xarxa
    • Llibreria del museu
    • Breu història del Museu d’Història de Barcelona
    • Memòries i documents estratègics
    • Els Amics del Museu
    • El Cercle del Museu
    • Premsa
    • Activitats públiques 2008-2024
    • Centres de recerca local
  • Visita
    Visita
    • Els espais
    • Adreces i horaris
    • Informació pràctica per a la visita
    • Accessibilitat
    • Rebre informació
    • Itineraris autoguiats
  • Activitats
    Activitats
    • Agenda
    • Exposicions temporals
    • Itineraris
    • Visites comentades
    • Visites familiars
    • Tallers
    • Concerts i recitals
    • Diàlegs d’Història de Barcelona
    • Jornades i seminaris
    • Presentacions
    • Cursos
    • Programes d'activitats anteriors
    • Programes del CRED anteriors
  • Museu escola
    Museu escola
    • Visites, itineraris i tallers
    • Projectes en col·laboració
    • Formació per a docents
    • Casals d'estiu
    • Programa escolar 2025-2026
    • Programes escolars anteriors
  • Patrimonis i recerca
    Patrimonis i recerca
    • Col·leccions, fons i arxiu
    • Conservació i restauració
    • Recursos digitals
    • Produccions audiovisuals
    • Els espais del museu
    • Biblioteca
    • Arxiu general del museu
  • Publicacions
    Publicacions
    • Publicacions
    • Materials audiovisuals
  • Carta històrica de Barcelona
    Carta històrica de Barcelona
    • Carta històrica de Barcelona

Les set portes del MUHBA

  • Visita
    • Els espais
    • Adreces i horaris
    • Informació pràctica per a la visita
    • Accessibilitat
    • Rebre informació
    • Itineraris autoguiats
  • Activitats
    • Agenda
    • Exposicions temporals
    • Itineraris
    • Visites comentades
    • Visites familiars
    • Tallers
    • Concerts i recitals
    • Diàlegs d’Història de Barcelona
    • Jornades i seminaris
    • Presentacions
    • Cursos
    • Programes d'activitats anteriors
    • Programes del CRED anteriors
  • Museu escola
    • Visites, itineraris i tallers
    • Projectes en col·laboració
    • Formació per a docents
    • Casals d'estiu
    • Programa escolar 2025-2026
    • Programes escolars anteriors
  • Patrimonis i recerca
    • Col·leccions, fons i arxiu
    • Conservació i restauració
    • Recursos digitals
    • Produccions audiovisuals
    • Els espais del museu
    • Biblioteca
    • Arxiu general del museu
  • Publicacions
    • Publicacions
    • Materials audiovisuals
  • Carta històrica de Barcelona
  1. Inici
  2. / Publicacions
  3. / MUHBA Butlletí
  4. / MUHBA Butlletí 14
  5. / Un passeig de percepcions pel museu Monestir de Pedralbes

Un passeig de percepcions pel museu Monestir de Pedralbes

Imatge

Un passeig de percepcions és una activitat de l’MHCB al Museu-Monestir de Pedralbes que pretén treballar en col·laboració amb les escoles i facilitar l’accés de nous públics al museu. Es tracta, en aquest cas, d’un projecte de proximitat per a les escoles dels districtes de Les Corts i Sarrià-Sant Gervasi que va ser concebut inicialment per als nens i nenes de segon cicle d’educació infantil (de 4 i 5 anys). L’any passat s’engegà l’activitat mitjançant una prova pilot amb quatre centres del Districte de les Corts. La valoració positiva i el grau de satisfacció mostrat per les escoles participants han portat el museu a ampliar el projecte amb dos centres més del Districte de les Corts i set centres del de Sarrià-Sant Gervasi. Enguany participaran en l’activitat 370 alumnes, que visitaran el museu durant els mesos d’abril i maig.

A banda de l’augment considerable dels alumnes participants en aquesta activitat, el més significatiu d’enguany és la inclusió en el projecte d’algunes escoles que acullen a les seves aules nens i nenes amb discapacitats intel·lectuals i físiques. Les característiques del lloc –proper a les escoles dels dos districtes i alhora aïllat del trànsit de la ciutat– i, fonamentalment, la idoneïtat de l’activitat per a aquest tipus d’alumnes expliquen l’interès mostrat. La participació d’aquests nens no ha suposat cap alteració substancial del projecte inicial, si bé s’han adaptat algunes de les activitats i fet accessibles alguns espais per tal que tots hi puguin participar.

L’objectiu d’Un passeig de percepcions és donar a conèixer als nens i les nenes el Monestir de Pedralbes, un espai característic del seu entorn, a través d’un passeig multisensorial en què la música és la protagonista, si bé no única. En el recorregut també es treballa l’educació estètica a través de la percepció amb els sentits de la vista, el tacte i l’olfacte, i l’apreciació del silenci i la calma, per tal de despertar la sensibilitat i l’emoció en la percepció de l’entorn.

El desenvolupament d’aquesta activitat implica una formació prèvia del professorat, que es duu a terme en dues sessions. L’objectiu d’aquesta formació és proporcionar als mestres una sèrie de recursos i de propostes per tal de poder fer un treball a l’aula previ a la visita al Monestir.

En aquesta proposta per a l’escola bàsicament es treballa un repertori de cançons i músiques de sac de gemecs, flauta o percussió relacionades amb les que sentiran durant la visita-concert-espectacle al Monestir. Altrament, també es proposa un seguit d’activitats que permeten treballar transversalment l’expressió plàstica, el medi natural, la descoberta d’un mateix, el llenguatge i l’expressió corporal. A l’escola es fan treballs de formes i volums; es donen a conèixer les plantes, els arbres i les flors del claustre del Monestir; es treballa el silenci, l’escolta, els valors i el respecte; amb les cançons, els rodolins i la poesia es treballa el llenguatge i l’expressió corporal a través del moviment i la dansa. Cada escola adapta el projecte en funció d’allò que li interessa treballar i de les necessitats dels seus alumnes.

Aquest treball previ permet que, quan els infants participen de la visita-concert-espectacle al Monestir, reconeguin els espais, les músiques i els elements característics dels diferents espais del monestir. L’església es percep com un espai especial per viure el silenci i escoltar l’orgue i la veu, observar les llums de colors que es filtren a través dels vitralls i sentir l’olor de la cera. Al claustre reconeixen formes i textures que s’han treballat a l’aula: la quadratura del claustre i els arcs apuntats, la pedra freda a l’ombra o calenta al sol, la gespa suau i humida, la fusta rugosa dels troncs dels arbres, l’olor i el color dels rosers i tarongers florits i de les plantes aromàtiques del jardí medicinal… En aquest espai de calma i tranquil·litat els acompanya la remor de l’aigua de la font de l’Àngel i el ressò de les seves veus dins del pou. Escolten i canten al ritme dels sons dels pots de la cuina i imaginen que mengen en silenci mentre escolten una poesia. Per acabar, s’uneixen al ritme d’una música com la que es podia sentir a la cort de la reina Elisenda, la que fou fundadora del Monestir de Pedralbes.

Amb aquest projecte el Museu enceta un nou tipus de visites que s’aniran adaptant a col·lectius diversos amb l’objectiu d’oferir una visita al Monestir a través d’una lectura sensorial d’un espai inigualable com és el de Santa Maria de Pedralbes, un veritable «passeig de percepcions».

Gemma Bonet i Anna Castellano

  • Visita
    • Els espais
    • Adreces i horaris
    • Informació pràctica per a la visita
    • Accessibilitat
    • Rebre informació
    • Itineraris autoguiats
  • Activitats
    • Agenda
    • Exposicions temporals
    • Itineraris
    • Visites comentades
    • Visites familiars
    • Tallers
    • Concerts i recitals
    • Diàlegs d’Història de Barcelona
    • Jornades i seminaris
    • Cursos
    • Presentacions
    • Programes d'activitats anteriors
    • Programes del CRED anteriors
  • Museu escola
    • Visites, itineraris i tallers
    • Projectes en col·laboració
    • Formació per a docents
    • Casals d'estiu
    • Programa escolar 2025-2026
    • Programes escolars anteriors
  • Patrimonis i recerca
    • Col·leccions, fons i arxiu
    • Conservació i restauració
    • Recursos digitals
    • Produccions audiovisuals
    • Els espais del museu
    • Biblioteca
    • Arxiu general del museu
  • Publicacions
    • Publicacions
    • Materials audiovisuals
  • Carta històrica de Barcelona
    • Carta històrica de Barcelona
  • El Museu
    • Notícies
    • Qui som?
    • El Museu en xarxa
    • Breu història del Museu d’Història de Barcelona
    • Memòries i documents estratègics
    • El Cercle del Museu
    • The Friends of the Museum
    • Premsa
    • Activitats públiques 2008-2023
    • Centres de recerca local
Logo de l'Ajuntament de Barcelona
  • Accessibilitat
  • Avís legal