Logo Ajuntament de Barcelona

Selecciona idioma

  • Català
  • Castellano
  • English

Altres webs de l'Ajuntament de Barcelona

L'Ajuntament
Contacte
Tràmits
Treballa a l'Ajuntament
Noticies
Agenda
Mapa
Com s'hi va
Vés al contingut
  • Buscador
  • Calendari
  • Escoltar
  • Seleccionar idioma
Menú principal Inici
Menu navigation instructions

Instructions for screen readers and keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the horizontal arrow keys on the first level of the menu.
  • Display and browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Rebre informació
  • Agenda
  • El MUSEU
    El MUSEU
    • Notícies
    • Qui som?
    • El Museu en xarxa
    • Llibreria del museu
    • Breu història del Museu d’Història de Barcelona
    • Memòries i documents estratègics
    • Els Amics del Museu
    • El Cercle del Museu
    • Premsa
    • Activitats públiques 2008-2024
    • Centres de recerca local
Menu navigation instructions

Instructions for keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the vertical arrow keys on the first level of the menu.
  • Use the right arrow key to display the second level.
  • Browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Rebre informació
  • Agenda
  • El MUSEU
    El MUSEU
    • Notícies
    • Qui som?
    • El Museu en xarxa
    • Llibreria del museu
    • Breu història del Museu d’Història de Barcelona
    • Memòries i documents estratègics
    • Els Amics del Museu
    • El Cercle del Museu
    • Premsa
    • Activitats públiques 2008-2024
    • Centres de recerca local
  • Visita
    Visita
    • Els espais
    • Adreces i horaris
    • Informació pràctica per a la visita
    • Accessibilitat
    • Rebre informació
    • Itineraris autoguiats
  • Activitats
    Activitats
    • Agenda
    • Exposicions temporals
    • Itineraris
    • Visites comentades
    • Visites familiars
    • Tallers
    • Concerts i recitals
    • Diàlegs d’Història de Barcelona
    • Jornades i seminaris
    • Presentacions
    • Cursos
    • Programes d'activitats anteriors
    • Programes del CRED anteriors
  • Museu escola
    Museu escola
    • Visites, itineraris i tallers
    • Projectes en col·laboració
    • Formació per a docents
    • Casals d'estiu
    • Programa escolar 2025-2026
    • Programes escolars anteriors
  • Patrimonis i recerca
    Patrimonis i recerca
    • Col·leccions, fons i arxiu
    • Conservació i restauració
    • Recursos digitals
    • Produccions audiovisuals
    • Els espais del museu
    • Biblioteca
    • Arxiu general del museu
  • Publicacions
    Publicacions
    • Publicacions
    • Materials audiovisuals
  • Carta històrica de Barcelona
    Carta històrica de Barcelona
    • Carta històrica de Barcelona

Les set portes del MUHBA

  • Visita
    • Els espais
    • Adreces i horaris
    • Informació pràctica per a la visita
    • Accessibilitat
    • Rebre informació
    • Itineraris autoguiats
  • Activitats
    • Agenda
    • Exposicions temporals
    • Itineraris
    • Visites comentades
    • Visites familiars
    • Tallers
    • Concerts i recitals
    • Diàlegs d’Història de Barcelona
    • Jornades i seminaris
    • Presentacions
    • Cursos
    • Programes d'activitats anteriors
    • Programes del CRED anteriors
  • Museu escola
    • Visites, itineraris i tallers
    • Projectes en col·laboració
    • Formació per a docents
    • Casals d'estiu
    • Programa escolar 2025-2026
    • Programes escolars anteriors
  • Patrimonis i recerca
    • Col·leccions, fons i arxiu
    • Conservació i restauració
    • Recursos digitals
    • Produccions audiovisuals
    • Els espais del museu
    • Biblioteca
    • Arxiu general del museu
  • Publicacions
    • Publicacions
    • Materials audiovisuals
  • Carta històrica de Barcelona
  1. Inici
  2. / Publicacions
  3. / MUHBA Butlletí
  4. / MUHBA Butlletí 26
  5. / Interrogar Barcelona. El programa educatiu del MUHBA

Interrogar Barcelona. El programa educatiu del MUHBA

Imatge

El programa educatiu del MUHBA recull un seguit d’activitats adreçades a tots els cicles educatius, des d’educació infantil obligatòria fins a batxillerat i cicles formatius. En conjunt, se centra en la construcció d’una mirada interactiva entre el patrimoni, la ciutat, la seva història i els ciutadans. El museu, a través de les propostes educatives, esdevé un mirall de la ciutat que interpel·la el visitant mitjançant interrogants clau per a la lectura, la interpretació i la construcció de coneixement sobre la història de Barcelona. http://www.bcn.cat/museuhistoriaciutat/docs/

Aquesta visió del museu com a mirall que interpel·la el visitant ens portà a un plantejament formal del programa educatiu basat en preguntes clau que cerquen la interpretació i la reflexió sobre la història urbana a partir d’un ampli ventall d’activitats disseminades pels diferents centres del museu i pels espais urbans, i que abracen una àmplia seqüència cronològica.

El plantejament del contingut de les activitats, basat en 50 interrogants, ens permet començar a treballar amb els alumnes amb el repte de resoldre un seguit de preguntes. A partir dels coneixements previs i del bagatge de l’alumnat, i mitjançant el diàleg, la investigació, la interpretació i la reflexió crítica, s’acaba donant un sentit i un valor al patrimoni i s’aconsegueix que els alumnes s’apropiïn de la ciutat. A través de les preguntes formulades en cada cas, es relacionen conceptes i es construeix una visió situada de la història de la ciutat. Així mateix, partir d’un interrogant permet confrontar diferents punts de vista i elaborar una mirada envers el patrimoni que no ve donada, sinó que es construeix.

Aquest canvi en la formulació del programa educatiu ve de la mà d’una reflexió sobre les estratègies educatives que estem duent a terme, juntament amb la reformulació de nous materials educatius de suport a les activitats. Això es concreta en un recull de materials en línia (fonts escrites, plànols i imatges) que ha de permetre als mestres i professors disposar d’un calaix de sastre per treballar amb els alumnes, prèviament i després de la visita al museu, i també en una nova proposta de materials educatius per a les visites que han d’ajudar a fomentar dinàmiques més participatives durant les activitats.

En el cas dels materials en línia, no es pretén proporcionar una proposta tancada al professorat, sinó facilitar eines i recursos a partir de la recerca sobre el coneixement de la història de la ciutat i el seu patrimoni, així com fonts històriques contrastades i avalades pel museu.

Pel que fa als materials de suport de les activitats, es concreten en propostes que parteixen de la pregunta clau i de tres preguntes secundàries derivades de l’interrogant principal, acompanyades de plànols de la ciutat, imatges i fonts documentals primàries i secundàries. A partir del treball en grups, la conversa, la posada en comú i la formulació de noves preguntes i hipòtesis, es fomenta una metodologia participativa i de preguntes i respostes que afavoreix una construcció del coneixement, que resulta significativa per l’alumnat que visita el museu.

Gemma Bonet

 

 

  • Visita
    • Els espais
    • Adreces i horaris
    • Informació pràctica per a la visita
    • Accessibilitat
    • Rebre informació
    • Itineraris autoguiats
  • Activitats
    • Agenda
    • Exposicions temporals
    • Itineraris
    • Visites comentades
    • Visites familiars
    • Tallers
    • Concerts i recitals
    • Diàlegs d’Història de Barcelona
    • Jornades i seminaris
    • Cursos
    • Presentacions
    • Programes d'activitats anteriors
    • Programes del CRED anteriors
  • Museu escola
    • Visites, itineraris i tallers
    • Projectes en col·laboració
    • Formació per a docents
    • Casals d'estiu
    • Programa escolar 2025-2026
    • Programes escolars anteriors
  • Patrimonis i recerca
    • Col·leccions, fons i arxiu
    • Conservació i restauració
    • Recursos digitals
    • Produccions audiovisuals
    • Els espais del museu
    • Biblioteca
    • Arxiu general del museu
  • Publicacions
    • Publicacions
    • Materials audiovisuals
  • Carta històrica de Barcelona
    • Carta històrica de Barcelona
  • El Museu
    • Notícies
    • Qui som?
    • El Museu en xarxa
    • Breu història del Museu d’Història de Barcelona
    • Memòries i documents estratègics
    • El Cercle del Museu
    • The Friends of the Museum
    • Premsa
    • Activitats públiques 2008-2023
    • Centres de recerca local
Logo de l'Ajuntament de Barcelona
  • Accessibilitat
  • Avís legal