Dreceres de barcelona.cat

  • ajuntament.barcelona.cat
  • meet.barcelona
  • Info Barcelona
  • Guia BCN
  • Tràmits
  • Plànol BCN
  • Canals de comunicació
  • Com s'hi va

Canviar idioma

  • Català
  • Castellano
  • English
  • www.barcelona.cat
  • Català
  • Logo Ajuntament de Barcelona
  • www.barcelona.cat
  • Ajuntament de Barcelona

Dreceres de barcelona.cat

  • ajuntament.barcelona.cat
  • meet.barcelona
  • Info Barcelona
  • Guia BCN
  • Tràmits
  • Plànol BCN
  • Canals de comunicació
  • Com s'hi va

Canviar idioma

  • Català
  • Castellano
  • English
Vés al contingut

Seguiu-nos

  • Buscador
  • Calendari
  • Escoltar
  • Seleccionar idioma
Menú principal Inici
Menu navigation instructions

Instructions for screen readers and keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the horizontal arrow keys on the first level of the menu.
  • Display and browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Agenda
  • Info visites
    Info visites
    • Els espais del MUHBA
    • Adreces i horaris
    • Reserves d'entrades als espais
    • Reserves d'activitats
    • Informació pràctica per a la visita
    • Accessibilitat
    • Rebre informació
  • Què és el MUHBA
    Què és el MUHBA
    • El mirall de la ciutat
    • Here is MUHBA (vídeo)
    • 80 anys d'història: cap al museu de la ciutadania
    • Documents estratègics i memòries anuals
    • Activitats públiques 2008-2022
    • El Cercle del Museu
    • Amics i voluntaris del MUHBA
    • Xarxes internacionals
    • Premsa
Menu navigation instructions

Instructions for keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the vertical arrow keys on the first level of the menu.
  • Use the right arrow key to display the second level.
  • Browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Agenda
  • Info visites
    Info visites
    • Els espais del MUHBA
    • Adreces i horaris
    • Reserves d'entrades als espais
    • Reserves d'activitats
    • Informació pràctica per a la visita
    • Accessibilitat
    • Rebre informació
  • Què és el MUHBA
    Què és el MUHBA
    • El mirall de la ciutat
    • Here is MUHBA (vídeo)
    • 80 anys d'història: cap al museu de la ciutadania
    • Documents estratègics i memòries anuals
    • Activitats públiques 2008-2022
    • El Cercle del Museu
    • Amics i voluntaris del MUHBA
    • Xarxes internacionals
    • Premsa
  • Patrimonis
  • Formats i activitats
  • Els sabers del MUHBA
  • Recerca i formació
  • Les edats de Barcelona
  • Geografies i cartografies
  • Museu escola
  • Patrimonis
  • Formats i activitats
  • Els sabers del MUHBA
  • Recerca i formació
  • Les edats de Barcelona
  • Geografies i cartografies
  • Museu escola
  1. Inici
  2. / Els sabers del MUHBA
  3. / MUHBA Butlletí
  4. / MUHBA Butlletí 35
  5. / Més enllà de la participació: la cogestió d’espais museïtzats

Més enllà de la participació: la cogestió d’espais museïtzats

Imatge
Obert per obres al Bon Pastor, una representació al carrer de la futura museïtzació de les cases barates. © Marta Delclòs
Obert per obres al Bon Pastor, una representació al carrer de la futura museïtzació de les cases barates, en un format participatiu i cogestionat. © Marta Delclòs

 

A partir de l’experiència iniciada pel Museu al Turó de la Rovira i seguida en tots els espais de l’Eix Besòs (en sentit ascendent: Oliva Artés, Bon Pastor, Fabra i Coats i Casa de l’Aigua), s’observa com a Barcelona, ciutat on els moviments urbans han tingut un paper cabdal des del combat antifranquista, la noció de museu xarxa amb espais patrimonials arrelats als barris és un element potenciador i diferenciador de les àrees que s’han format al segle XX i que avui malden per incorporar-se amb plenitud a la vida urbana. El dret a la ciutat, que va plantejar per primera vegada Henri Lefèbvre el 1968, ha de considerar-se de manera multiescalar: és dret al barri i dret al centre i al conjunt de la ciutat metropolitana, per no anar més enllà. I el dret a la ciutat és també el dret a la trajectòria de la ciutat: és el dret a la història i a la memòria, i al patrimoni que se’n fa ressò. Com ens deia fa un temps un ciutadà, «o hi ha museus per a tothom o no n’hi ha per a ningú. O ens interessem alhora per la muralla romana i les fàbriques, o no ens interessem per res».

En aquesta construcció participativa del patrimoni, en el marc d’un relat urbà cada cop més afinat gràcies a l’impuls de la recerca, les experiències de gestió compartida són molt diverses, per bé que es perfila un triangle virtuós entre  a) el Museu, vinculat a l’ICUB i la Casa Gran, b) els districtes i c) les entitats. Entre aquestes últimes hi conflueixen de manera variable les associacions i plataformes veïnals amb els centres d’estudis, institucions i arxius locals. En tots els casos esmentats (i caldria afegir-hi també el Refugi 307 i Vil·la Joana), les entitats han tingut un paper cabdal, amb fórmules diverses. Ens limitem aquí a comentar els dels espais citats al principi de l’article.

Al Turó de la Rovira el conjunt patrimonial, ubicat en un parc públic, es gestiona entre MUHBA/ICUB i el districte, amb divisió d’espais i de tasques i amb suport ocasional de l’Associació de Veïns i Veïnes del Carmel. S’espera poder redefinir aviat el tractament de l’espai patrimonial, que actualment pateix una pressió excessiva, però sempre amb una fórmula de gestió compartida, sense la qual l’espai no hauria pogut consolidar-se.

A Fabra i Coats, tant pel que fa a la Sala de Calderes com a la col·lecció, al Museu i el districte s’afegeixen els Amics de la Fabra, que fan visites a l’espai, com les fa el Museu i que treballen a fons per millorar la col·lecció i aconseguir les versions finals dels espais museístics dedicats a la ciutat i el treball. Hi col·laboren estretament les associacions de la Maquinista, Pegaso i Mercedes, l’AVV Bon Pastor, el Centre d’Estudis Ignasi Iglésias i els equips de recerca TIG (Treball, Institucions i Gènere) i d’Història Industrial i de l’Empresa, ambdós de la Universitat de Barcelona.

A la Casa de l’Aigua hi actuen dos districtes, Sant Andreu i Nou Barris. En l’àrea del primer hi ha a més la Fundació Trinijove, que usa l’espai per a educació social (una tasca perfectament compatible amb l’ús museístic), i en la del districte de Nou Barris és una entitat la que té cura de l’espai. El museu hi comparteix tasques i usos, i compta també amb el Centre d’Estudis Ignasi Iglésias i l’Arxiu Històric de Roquetes com a suports ocasionals. Els altres museus de la xarxa europea del MUHBA, així com els representants de l’ICOM, es van interessar molt pel projecte, precisament per com entrellaça patrimoni, relat històric i ciutadania amb altres usos, incloent-hi l’hort sempre ben cuidat a la zona de Sant Andreu.

Al Bon Pastor, la proposta de fer a les Cases Barates la secció d’habitatge del Museu és plenament compartida des del primer dia amb l’Associació de Veïns i altres entitats, inclosa la Universitat de Barcelona, conjuntament amb el Districte de Sant Andreu, que hi ha tingut un paper cabdal. En aquest cas, modèlic, és on més fàcilment es podrà anar pensant en fórmules de cogestió publicoprivada entre un ens «central» com és un museu que depèn de l’ICUB, un ens «territorial» com el Districte de Sant Andreu i una entitat com l’AVV Bon Pastor, que a més tindrà els arxius i farà activitats en espais del mateix edifici patrimonial rehabilitat.

Finalment, a Oliva Artés, l’espai laboratori del MUHBA dedicat a la metròpoli contemporània, hi ha una presència notable de les entitats, amb l’AVV i altres associacions del Poblenou, les entitats aplegades a la Taula Eix Pere IV i el Districte de Sant Martí, que ha tingut un paper decisiu en l’impuls del projecte. Ara caldrà pensar, també, com s’aconsegueix un model de gestió social per a l’espai de reunió i cafeteria que ben aviat s’hi inaugurarà. En temps d’internet la coordinació flexible és un objectiu ben a l’abast: la interacció suma.

Ara com ara són mecanismes de cogestió pública i público-comunitària informals, que convindrà formalitzar per tal de fer-los més estables i previsibles, sense perdre’n el potencial creatiu. Heus aquí un dels reptes del que, en algun lloc, hem anomenat la «segona transició cultural», en què es difuminen les barreres entre equipaments de proximitat i equipaments d’excel·lència.

El museu de la ciutat, per la seva posició entre les polítiques urbanes i les polítiques socioculturals, és un espai d’innovació privilegiat per assajar nous models. No és una necessitat específicament barcelonina, com expliquen els membres de la xarxa europea del MUHBA. Podem citar el cas de Berlín, on els museus d’història dels districtes (Heimatmuseums) i el museu de la ciutat (Stadtmuseum, amb cinc grans seus) no troben la manera de teixir una xarxa compartida, en detriment dels pressupostos i de la ciutadania. O el cas d’Amsterdam, on el museu de la ciutat compta amb una trentena d’espais disponibles a la xarxa de biblioteques, però amb el benentès que tots els projectes han de ser temporals. Potser per aquests motius, les mirades s’han girat cap a Barcelona en la reunió de 2019 de la City History Museums and Research Network of Europe, que ja hem comentat en un altre article.

Joan Roca i Albert
MUHBA

 

Compartiu aquest contingut

FacebookWhatsappTwitterEmailPrint

Seguiu-nos

  • Patrimonis
    • MUHBA presencial
    • MUHBA Virtual
    • Col·leccions, fonts i arxiu
    • Conservació-restauració
    • Gastronomia històrica
  • Formats i activitats
    • Programa d'activitats actual
    • Exposicions temporals
    • Jornades, Congressos i Seminaris
    • Diàlegs d'Història Urbana i Patrimoni
    • Visites comentades
    • Itineraris
    • Tallers
    • Visites escolars
    • Cursos
    • Concerts i recitals
    • Publicacions
    • Altres
  • Els sabers del MUHBA
    • Activitats públiques 2008-2021
    • Publicacions
    • Materials audiovisuals
    • Webs d'exposicions
  • Recerca i Formació
    • Programació actual del CRED
    • El Centre de Recerca i Debat
    • Centres de recerca local
    • Línies de recerca del MUHBA
    • Xarxes internacionals de recerca
    • Formacions i cursos
    • Biblioteca
  • Les Edats de Barcelona
    • Abans de la fundació de la ciutat
    • Barcino-Barcinona. Colònia romana i seu visigòtica (10 a.C. - 800)
    • Barchinona. Frontera carolíngia i ciutat comtal (801-1248)
    • Barchelona-Barcelona. Empori marítim i municipi autònom (1249-1714)
    • Barcelona. Metròpoli industrial (1714-1976)
    • BCN. Municipi democràtic i capital global (1977-)
  • Geografies i cartografies
    • Carta històrica de Barcelona
    • Mapa literari català
    • Lectures MUHBA del patrimoni urbà
    • Itineraris autoguiats
  • Museu escola
    • Programa escolar actual
    • Brúixola Barcelona. Visites, itineraris i tallers
    • Patrimonia'm
    • Viatge per Barcelona
    • Ciceró BCN
    • Casals
    • Cursos per a docents
    • Escoles residents
    • Programes escolars anteriors
  • Què és el MUHBA
    • Mirall de la ciutat
    • 80 anys d'Història. Cap al museu de la ciutadania
    • Xarxa de Museus Europeus de Ciutat
    • Dossiers de Premsa
    • Documents estratègics i memòries anuals
    • El Cercle del Museu
    • Activitats públiques 2008-2021
    • Here is MUHBA (vídeo)
    • Carta històrica de Barcelona
Logo de l'Ajuntament de Barcelona
  • Accessibilitat
  • Avís legal