Finalitza la 5a edició de Ciència Ciutadana a les Escoles

La irrupció de l’estiu marca el punt final de la majoria de cursos escolars. Coincidint amb el solstici, el programa Ciència Ciutadana a les Escoles, que impulsen conjuntament l’Oficina de Ciència Ciutadana de Barcelona, de Barcelona Ciència i Universitats, i el Consorci d’Educació de Barcelona, clou la seva cinquena edició amb uns resultats de participació molt positius. En general, les xifres van a l’alça i en aquest últim curs, en el programa hi han participat 540 alumnes, 16 mestres i 24 grups-classe de 13 centres educatius, els quals s’han implicat en 7 projectes de recerca real adscrits a l’Oficina.

Ciència ciutadana a les escoles
07/07/2022 - 16:32 h - Cultura i lleure Octavi Planells

El programa Ciència ciutadana a les Escoles s’emmarca dins de la Convocatòria Unificada de Programes del Consorci d’Educació de Barcelona, dins de l’àmbit de Recerca, ciència i tecnologia. Gràcies a aquesta iniciativa, el professorat i l’alumnat dels centres educatius de Barcelona participen en un programa de 15 hores per col·laborar amb diversos projectes de recerca. D’aquesta manera, es posa en contacte la comunitat educativa amb la comunitat científica de diferents centres de recerca i universitats.

Gràcies a aquest programa, l’alumnat té l’oportunitat de descobrir, en primera persona, el mètode científic de mostreig, aprèn a fer servir aplicacions mòbils i web per a la recollida de dades. Finalment, treballa en l’anàlisi de les dades per tal d’obtenir uns resultats i treure les conclusions de la seva recerca. En definitiva, l’alumnat s’enfronta al repte de resoldre un problema real mitjançant el mètode científic.

L’objectiu del programa és oferir projectes de ciència ciutadana al màxim nombre de centres educatius, sempre dins de les seves possibilitats. Així doncs, edició rere edició, s’ha intentat oferir més projectes a més centres. Paral·lelament, l’èxit del Programa fa que cada curs creixi en nombre de sol·licituds. En el curs 2021-22 es van rebre sol·licituds d’un total de 41 centres educatius, d’entre els quals, 24 grups van ser els beneficiaris de l’adjudicació.

El curs 2021-22 ha estat la cinquena edició d’aquesta iniciativa i ha permès reafirmar la ciència ciutadana com a eina educativa multidisciplinària, alhora que el seu èxit creixent de participació consoliden el programa impulsat per l’Oficina i el Consorci. Addicionalment, en aquesta edició també s’han dedicat esforços a generar productes finals dins de l’aula que serveixin per explicar la recerca realitzada i per conscienciar sobre les temàtiques tractades.

Centres i projectes

Els 13 centres participants en aquest curs de Ciència Ciutadana a les Escoles es van implicar en la recerca dels següents 7 projectes d’acord amb aquesta distribució:

  • Institut Pablo Ruiz Picasso, Institut Fort Pius i Institut Doctor Puigvert. Projecte RiuNet, consistent en una diagnosi de l’estat hidrològic i ecològic dels rius catalans.
  • Institut Escola Coves d’en Cimany. Projecte Ritme Natura, sobre l’estudi dels impactes del canvi climàtic en la fenologia de les plantes, els animals i els ecosistemes.
  • Col·legi Sagrada Família de Sant Andreu de Palomar. Projecte Odour Collect, una iniciativa per a la creació col·lectiva de mapes d’olors per trobar solucions conjuntes de millora de l’entorn.
  • Institut Joan d’Àustria i Institut Valldemossa. Projecte Mosquito Alert, un seguiment de l’establiment i l’expansió d’espècies invasores de mosquits, vectors potencials de malalties globals.
  • Institut La Sagrera Sant Andreu i Institut Escola Sicilia. Projecte Plàstic 0, de la plataforma Observadores del Mar, sobre l’estudi de l’impacte i la prevenció dels residus a la platja.
  • Institut La Guineueta and Institut Flos i Calcat. Projecte Mapa Sonor de Barcelona, d’enregistrament i anàlisi les diferents realitats acústiques dels carrers, places i parcs on vivim.
  • Institut Milà i Fontanals i Institut Lluís Vives. Projecte Floodup, per ampliar el coneixement i la documentació de les inundacions i pluges intenses i el seu impacte.

Avaluació

A l’inici i al final de curs, s’han enviat enquestes al professorat i a l’alumnat per recollir com valoren l’experiència. A grans trets, el professorat opina que participar e projectes de ciència ciutadana ha contribuït a millorar diverses aptituds de l’alumnat, en especial el treball en equip, l’interès per la ciència, el pensament crític i la responsabilitat. Així mateix, bona part de l’equip docent ha coincidit amb què l’experiència ha incrementat l’interès de l’alumnat per la ciència i li ha permès descobrir una altra manera de fer recerca.

En general, el professorat ha considerat que els projectes de ciència ciutadana s’integren fàcilment dins la programació curricular i, si bé a l’enquesta inicial, hi havia una percepció que implicar-se en aquesta iniciativa suposaria al professorat molta dedicació, a l’enquesta final, un 40% de les persones enquestades van reconèixer no haver trobat cap dificultat. Com a conclusió, la majoria del professional ha considerat com a molt satisfactòria la seva participació i l’acompanyament rebut durant el curs de Ciència Ciutadana a les Escoles.

Quant a l’alumnat, aquest ha abastat cursos d’entre 6è de Primària i 4t d’ESO. La majoria ha mostrat interès per la ciència abans i després del projecte, i ha considerat que la ciència és important, sorprenent, útil, però més de la meitat ha reconegut trobar-la també complicada. Participar en un projecte de ciència ciutadana ha semblat a l’alumnat quelcom principalment divertit, útil, creatiu i sorprenent, i li ha permès saber més coses.

En definitiva, l’experiència d’aquesta cinquena edició de Ciència Ciutadana a les Escoles ha estat ben positiva, tant per l’alumnat com pel professorat. Les dades de participació incrementen en cada edició i, a poc a poc, la iniciativa es va consolidant com una eina transversal per a fer front a problemes reals mitjançant el mètode científic.