Tornar

Els tres protagonistes de la funció en un retrat de grup maquillats i carregats de bijuteria

Cançó popular i protofeminisme amb La Copla de Wisconsin

El muntatge guanyador de la Beca Odisseu 2022 fa una recerca feminista i musicològica que va de Rocío Jurado a Alaska.

Us heu parat a escoltar alguna vegada algunes de les cançons de les grans folklòriques o les estrelles de la música popular espanyola de fa uns anys? Doncs són més feministes i avançades que alguns altres artistes que han passat per ser el súmmum de la modernitat. Us ho expliquen, ben claret, a Cançons que acaben en fade out. La copla de Wisconsin (Foto: Núria Gámiz), una creació de la companyia La Copla de Wisconsin que podreu veure al Teatre Eòlia del 30 de novembre al 4 de desembre.

L'espectacle arriba a l'escenari del carrer de Bailèn com a guanyador de la Beca Odisseu 2022, concedida dins del projecte dels Espais de Creació Eòlia i+D juntament amb el Teatre Eòlia i amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona a través de l’Institut de Cultura de Barcelona. Es tracta, bàsicament, d'oferir suport a companyies emergents, tant pel que fa a la creació, com a la difusió i l'exhibició d'espectacles nous.

Cançons que acaben en fade out. La Copla de Wisconsin neix d'una idea original de Salvador S. Sánchez, creada i interpretada per ell mateix, amb Cinta Moreno i Joel Moreno Codinachs. Rocío Manzano dona suport a la direcció en un text que analitza el paper que ha tingut la cançó popular espanyola en la reivindicació feminista i del col·lectiu LGTBI+. 

I és que potser el franquisme reaccionari es va apropiar del repertori de grans de la cançó com Rocío Jurado, però també ho van fer col·lectius de sexualitats dissidents i moltes dones que, a diferència d'altres, escoltaven les lletres de les cançons. Que potser no li estava cantant "la más grande" a la masturbació femenina? Que potser temes de María Jiménez o Mari Trini no llançaven clarament missatges feministes i d'apoderament?

En canvi, dives de la modernitat considerades la cara de la nova revolució musical dels anys 80 com Alaska han acabat com a veus destacades d'emissores conservadores com la de la Conferència Episcopal Espanyola. 

Us voleu mirar amb uns altres ulls (i escoltar amb unes altres orelles) les grans cançons de la música popular espanyola dels temps de la Transició? Doncs no us perdeu Cançons que acaben en fade out. La copla de Wisconsin i sabreu per què molts i moltes d'aquestes artistes han acabat convertides en icones LGTBI+. Abans de venir, però, consulteu al web del Teatre Eòlia tota la informació sobre les representacions.

Data de publicació: Divendres, 25 novembre 2022
  • Comparteix