
Visibilitat i representació LGTBI al cinema
El Casal Lambda impulsa la Mostra Fire!! a Filmin i l’Institut Francès amb pel·lícules i documentals de 25 països.
Del 9 al 19 de juny, el Casal Lambda impulsa la 27a Mostra Fire!! de Cinema LGTBI de Barcelona. La programació presencial es durà a terme a la sala i la terrassa de l’Institut Francès. El festival té com a objectiu normalitzar la presència del col·lectiu LGTBI a la gran pantalla. Segons l’Observatori de Diversitat als Mitjans Audiovisuals, la presència de personatges LGTBI a les pel·lícules i sèries de TV el 2020 va ser del 7% –un percentatge que al cine no arribava al 4%–quan s’estima que un 20% de la població mundial no s’identifica com a estrictament heterosexual. A més, hi ha opcions encara menys representades, com les persones trans o bisexuals, les persones migrants o la gent gran, que o bé són invisibilitzades o bé hi apareixen de forma estereotipada.
La Mostra Fire!! lluita contra tots aquests biaixos mitjançant el passi de pel·lícules que tenen en compte aquestes premisses. En total s’hi projectaran 22 llargmetratges, 20 curtmetratges i 9 documentals de 25 cinematografies d’Àfrica (Egipte), Amèrica (Argentina, Brasil, Canadà i Estats Units), Àsia (Geòrgia, Israel, Líban i Taiwan) i Europa (Alemanya, Àustria, Bèlgica, Dinamarca, Espanya, Finlàndia, França, Grècia, Itàlia, Kosovo, Noruega, Països Baixos, Sèrbia, Suïssa i Xipre).
A més dels passis –que es faran en sessió de tarda i vespre–, la Mostra Fire!! ofereix un programa per a professionals de trobades amb directors i un laboratori de creació i desenvolupament de pel·lícules LGTBI –anomenat Fire!! LAB– amb la voluntat d’incentivar la seva producció i comercialització. Així, del 13 al 15 de juny les guionistes, els autors dels sis projectes seleccionats rebran assessories per part de destacats professionals a la indústria audiovisual com Almudena Monzu, Adrián Silvestre, David Matamoros i Ángeles Hernández.
Abans de la sessió inaugural, el 8 de juny a les 19 h tindrà lloc una taula rodona sobre Futbol professional i homosexualitat amb el vicepresident del club Panteres Grogues, Toni Travieso, i el periodista esportiu Henry de Laguérie, al voltant del documental Footballeur et homo, au cœur du tabou de l’activista Yoann Lemaire. El dia 15 a les 18 h se’n farà una altra, al Centre LGTBI de Barcelona, a l’entorn de Com representar els no representats: la inclusió LGTBI al guió cinematogràfic que comptarà amb la participació de l’editor i realitzador Elio Colen, la social manager Zaida Carmona, el guionista i director Ferran Navarro-Beltrán i la periodista Alba Laguna.
Totes les entrades són numerades i valen 8 euros. També existeix la possibilitat d’adquirir un abonament individual de cinc passis per 30 euros, amb una bossa totebag de regal. Trobareu les dues modalitats en aquest enllaç.
A més de la programació presencial, el públic podrà gaudir a Filmin de la cartellera de pel·lícules de la Mostra FIRE!! amb dos mesos de subscripció a la plataforma per 15 euros o bé pagar 3,95 euros per cada pel·lícula.