Aquest lloc web fa servir cookies pròpies i de tercers per millorar l’experiència de navegació, i oferir continguts i serveis d’interès.

En continuar la navegació entenem que s’accepta la nostra política de cookies.

Tornar

Un fotograma d'un curt de Carles Santos en el qual se'l veu de jove tocant el piano amb una samarreta de jugar al futbol

El CCCB dedica una sessió a les pel·lícules de Carles Santos

El CCCB tanca el dijous, 10 de juny, la temporada de projeccions recuperant l'obra fílmica del pianista, compositor i performer Carles Santos en la sessió És possible formular una primera pregunta i continuar sopant?

Aquest homenatge a Carles Santos, que inclou una lectura poètica a càrrec del poeta i assagista Vicenç Altaió i una intervenció artística de la pianista Clara Peya, forma part de l'Xcèntric, un programa de cinema que porta al CCCB de manera periòdica creacions cinematogràfiques de caràcter avantguardista i experimental. 

Durant la sessió, podrem veure curtmetratges que ens parlen sobre Santos i el paper que va tenir en l'escena experimental dels anys 70. És el cas de 30 second portrait: Carles Santos, una peça de la cineasta i videoartista nord-americana Joan Logue que ens mostra l'artista de València com un compositor més del moviment interdisciplinari novaiorquès d'aquell temps, del qual també formaven part grans músics d'avantguarda com ara John Cage, Steve Reich, Philip Glass o Michael Nyman.

Després, podrem veure obres realitzades pel mateix Carles Santos durant els anys 70, unes creacions que partien del minimalisme i la pràctica conceptual per reflectir en el cinema un pensament de caràcter musical. Ho veureu, per exemple, en obres que utilitzen l’enregistrament i la difusió del so, el tema amb variacions i la repetició, entre les quals creacions com ara Peça per a quatre pianos, en la qual els pianos situats en un aparador barceloní repeteixen incansablement una mateixa melodia: 682-3133 Buffalo Minnesota, on apareix la flautista nord-americana Barbara Held o LA-RE-MI-LA, on podrem veure Santos tocant les mateixes notes 74 vegades disfressat de tota mena de personatges: des d'un jugador de futbol (a la imatge) fins a una folklòrica.

Amb aquest últim curt, es programen també dues peces (Maestri di musica i Retroescena 2), en les quals el protagonista i director és el conegut transformista Leopoldo Fregoli, a més d'un film gairebé inèdit de Pere Portabella amb guió de Carles Santos, Preludi de Chopin opus 28, n.7, en el qual la veu del mateix Portabella enregistra en un magnetòfon de manera rigorosa i exhaustiva tots els signes i anotacions que apareixen en la partitura per a piano d'aquesta composició de Chopin.

Sí, Carles Santos ha deixat una empremta reconeixible en molts compositors i pianistes actuals. També en la jove artista Clara Peya, que protagonitza durant aquesta sessió una intervenció artística, una composició especialment inspirada en la tria de films que veurem i durant la qual tindrà la col·laboració de la ballarina Sílvia Capell.

Si voleu submergir-vos en l'univers visual i sonor de Carles Santos, no us perdeu la sessió És possible formular una primera pregunta i continuar sopant?, però abans de venir consulteu tota la informació sobre aquesta cita al web del CCCB.

Data de publicació: Dijous, 03 Juny 2021
  • Comparteix